Pagina 1 van 2

sperdifferentieel

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 06:47
door ladanivabelgium
ik ben een sperdifferentieel aan het ontwikkelen voor een Niva (voordiff + achterdiff)
het zou een 70 à 80% sper worden, dus enige slip is nog mogelijk voor als je op de gewone weg rijdt.
Ik heb nog geen idee van de kosten (ik schat ong 200-250€ per diff, kan ook minder zijn, maar meer niet denk ik)

just ff testing of er belangstelling voor is :wink:

't zal niet voor heel direct zijn, want eerst wordt het boeltje getest op de Rus. Pas na goedkeuring wordt het op 'de markt gegooid'

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 07:07
door Roderick
Als ze klaar zijn kom ik er direct eentje halen :!:

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 11:00
door ladanivabelgium
BTW: ge moet niet wachten op een workshop op de site, want het komt er niet op :wink: M'n verhogingssysteem is ook al de hele wereld rond

Re: sperdifferentieel

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 11:39
door Nico Baeckelmans
ladanivabelgium schreef:ik ben een sperdifferentieel aan het ontwikkelen voor een Niva (voordiff + achterdiff)
het zou een 70 à 80% sper worden, dus enige slip is nog mogelijk voor als je op de gewone weg rijdt.
Ik heb nog geen idee van de kosten (ik schat ong 200-250€ per diff, kan ook minder zijn, maar meer niet denk ik)

just ff testing of er belangstelling voor is :wink:

't zal niet voor heel direct zijn, want eerst wordt het boeltje getest op de Rus. Pas na goedkeuring wordt het op 'de markt gegooid'


Dus er is geen mogelijkheid om de sper uit te schakelen ??

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 12:05
door ladanivabelgium
Dus er is geen mogelijkheid om de sper uit te schakelen ??

nope, maar dat is ook niet nodig, omdat het geen 100% sper (zoals de tussenbak) zal zijn

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 16:00
door jorritweytjens
komaan jan you can do it.
volgens mij toch moeilijk werkje zoiets maken :shock:

maar in elk geval veel succes ermee :wink:

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 19:29
door Cris
als daarmee dan nog op de weg te rijden is zegt me dat wel iets. (misschien rijdt hij dan gewoon de berm op ipv te kantelen :wink: )

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 21:18
door ladanivabelgium
dat is de bedoeling van de beperkte slip
1) steekassen niet direct kapot rijden
2) op de baan nog normaal kunnen rijden

BerichtGeplaatst: 15 jun 2005, 07:11
door Barry
Cris schreef:als daarmee dan nog op de weg te rijden is zegt me dat wel iets. (misschien rijdt hij dan gewoon de berm op ipv te kantelen :wink: )


Voor u moet de jan dan van die bijkomende zijwielkes ontwikkelen (gelijk bij de kinderen hun fietske) :D

BerichtGeplaatst: 15 jun 2005, 07:45
door Nico Baeckelmans
Ik heb zeker interesse :lol: :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 15 jun 2005, 08:55
door Pjotr
Hoe zit het met differentielen van andere 4x4's wat dat betreft?
Ik ken alleen een Toyota Corolla Coupé (AE86) met limited slip diff. Maar die gebruikt het om gewoon goed hard mee te kunnen driften. :D

BerichtGeplaatst: 15 jun 2005, 09:33
door ladanivabelgium
de meeste (permanent) 4x4's hebben een difflock, zoals ook je niva heeft. daarmee blokkeer je de overbrenging tussen je voor- en achterdiff. De diffs in voor- en achteras blijven echter nog gewoon werken, dus je hebt in het slechtste geval aandrijving op 2 wielen (eentje voor en achter)
De inschakelbare 4x4's zijn in principe niet anders. Bij het inschakelen van de 4x4 schakel je (in de meeste gevallen) de vooras mee in. Een difflock heeft zo'n ding niet omdat de overbrenging dan al gelockt staat. Ook hier in het slechtste geval aandrijving op 2 wielen (eentje voor en eentje achter)
Met een sperdiff in je voor- en/of achterdiff ga je een betere aandrijving krijgen. De sper zorgt ervoor dat het wiel dat het minste weerstand heeft ( en dus zal 'los' draaien) afgeremd wordt door frictie in het diff (opgewekt door de sper) In de meeste gevallen is dat voldoende om dat wiel meer weerstand te geven dan het wiel dat nog op de grond staat, met als gevolg dat de aandrijving gaat naar het wiel met de minste weerstand, in dit geval het wiel dat nog op de grond staat.
met andere woorden: het moet al heel gek zijn wil je met (twee) sperdiffs nog vast komen te zitten
Een 100% sper (ALTIJD evenredige overbrenging naar beide wielen van een as) is natuurlijk nog beter, maar daarmee valt op de gewone weg niet meer te rijden. je zal ook vlugger een steekas of homokineet over trekken. Uiteraard kan je zo'n 100% sper in- en uitschakelbaar maken maar dan wordt het (te) duur en (te) arbeidsintensief om het zaakje te monteren. Daarom mijn keuze voor een beperkte slip

BerichtGeplaatst: 15 jun 2005, 11:01
door Darkangel
Ik ben zeer benieuwd naar de testen :wink: . Voor wanneer zouden die dingen leverbaar zijn als alle testen positief uitvallen ? (niet volgende week , da begrijp ik ook wel :lol: )

BerichtGeplaatst: 15 jun 2005, 19:51
door Cris
Wacht maar tot ik groot ben (zonder zijwielekes :D )

BerichtGeplaatst: 21 jun 2005, 06:29
door ladanivabelgium
Darkangel schreef:Ik ben zeer benieuwd naar de testen :wink: . Voor wanneer zouden die dingen leverbaar zijn als alle testen positief uitvallen ? (niet volgende week , da begrijp ik ook wel :lol: )

zodra er een deftig werkend exemplaar is. Voorlopig ben ik nog niet zo ver dat het ding deftig spert. Vooral daar zit hem de moeilijkheid. Zoals gezegd: een 100% maken kan iedereen...
...en ik kan er ook ni constant mee bezig zijn :(