koffer deksel

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

Berichtdoor Walby » 28 dec 2005, 21:41

update
Afbeelding
3 lagen vezel en hars gezet.

Morgen als ze voledig zijn uitgehard, grof opschuren en nog 3 lagen bij zetten.
Dan opnieuw voledig laten uitharden, en dan kan ik hem ontmallen.

Hierna moet ik de andere kant ook nog doen.
Dan moeten deze twee mallen verstevigd worden door ze vast in te schuimen in een houten bak, en bijgewerkt, geschuurt worden.

En dan begind het opniew.
10 lagen laswas etc. etc. en dan heb ik 2 posetive stukken waar ik de bouten en scharnieren nog moet inwerken, de bedrading van de motor en de ruit. En dan worden ze tegen elkaar geplakt.
Laatst bijgewerkt door Walby op 31 dec 2005, 15:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

polyester kofferdeksel

Berichtdoor Blockx lieven » 29 dec 2005, 12:30

:o Ik heb nergens gelezen dat er een kompleet stalen contour in verwerkt zit :o enkel verstevigingen aan slot, scharnier en ruitenwissermotor . Indien ik jou was zou ik een kompleet gebombeerd buizenframe in elkaar lassen en er binnenin verwerken om niet zoals de Jan het al aangaf al die werkuren voor niets te hebben besteed. Ik zou voorstellen om een grote 8 vorm te voorzien (met een groot bovenste deel om de zware ruit in te krijgen) , je moet weten dat er enorme klopkrachten geproduceerd worden bij een gewoon dichtdoen of laten dichtvallen en je deksel zou zelfs zonder extreme 4X4 situatie gegarandeerd scheuren . En dan zeg ik nog niets van de kracht van de hefpompjes die er op een gezonde Nivakoffer staan die de koffer zouden kunnen kraken bij het willen naar beneden trekken. Ik ben dan mischien wel jaloers op je werk maar heb er 20 jaar "carrosseriecarriere" ( heel moeilijk woord he ) :roll: :wink: opzitten en heb al een en ander afgetuned met polyester en zulke toestanden en weet uit ervaring dat zelfs gewone jonnyvoertuigen heel wat trillingen ondergaan waar "tuningonderdelenconstructeurs" (nog een heel moeilijk woordje) :roll: niet bij stilstaan en dan kwamen de jonny's bij mij om dat duuuuur voorspoilertje nog eens duuurder te maken door allerlei frames en verstevigingen te vervaardigen en in zo een duuuur spoilertje te plakken.
De ervaring leert mij trouwens dat een achteraf ingeplakt kader of frame in zo een bumper of spoiler best met polyuretaanlijm gekleefd wordt ( de profecionele lijmen voor autoruiten met bijhorende zwarte liquide primer ), dit om hier en daar trillingen te absorberen waar ze te hevig worden. Deze lijmen hebben een evolutieperiode doorgemaakt van enkele tientalle jaren en zijn momenteel Topkwaliteit indien goede voorbereiding. Hier ga ik mijn epistel afsluiten om de lezers van mijn bericht een plaspauze te gunnen .Indien vragen :?: ben ik best bereid om te helpen waar ik kan :? :oops:
Blockx lieven
 

Re: polyester kofferdeksel

Berichtdoor Nico Baeckelmans » 29 dec 2005, 14:27

Blockx lieven schreef:Hier ga ik mijn epistel afsluiten om de lezers van mijn bericht een plaspauze te gunnen .Indien vragen :?: ben ik best bereid om te helpen waar ik kan


Dat plassen lukt nog wel alleen. :wink:
Avatar gebruiker
Nico Baeckelmans
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 aug 2003, 15:38
Woonplaats: Niel

Berichtdoor Walby » 29 dec 2005, 18:52

@ Blockx lieven
Bedankt voor de uitleg.
Ik heb het hier ook overgehad met iemand die lesgeeft in polyester, en die gevechts vliegtuigen repareerd voor het leger.
Die vertelde mij dat ik er niet zo moest van wakker liggen.
De rand rond de ruit word opgevuld met polyester en katoen vlokken.
Dan zitten de scharnieren ook goed vast, en hebben de pompjes iets steviger om op te drukken.

Ik heb vandaag, nog eens drie lagen bijgezet. dus de mal van de buiten kant is 6 lagen van 300 g/m2. hierna ga ik nog eerst de andere mal maken van de binnen kant.

En dan nog eens goed informeren over wat ik precies ga doen.
Alle tips en ervaring zijn welkom.
Een buizenframe lijkt mij wat overdreven. Ge moet ook aan het gewicht denken. Maar ga er zeker in kijken voor ik aan de echte deksel begin.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Walby » 31 dec 2005, 15:16

update
Het stuk is eraf. Kantjes af gezaagd.
Hier is dus 1 van de 2 mallen.
Afbeelding
Moet hier en daar nog wat bij geschuurd worden aan de kantjes.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor TRooPER » 01 jan 2006, 23:52

ziet er op foto wel goed uit, wil ik wel es in techt zien.

laat zeker uw ervaring weten als ze gemonteerd geraakt.
TRooPER
 
Berichten: 777
Geregistreerd: 21 jun 2005, 11:16
Woonplaats: herzele

Berichtdoor Walby » 02 jan 2006, 10:28

TRooPER schreef:ziet er op foto wel goed uit, wil ik wel es in techt zien.


In techt?
Als hij af is of terwijl ik er aan bezig ben :?:
Tis een heel werk en kan altijd een extra paar handen gebruiken :!:
Ik ga vandaag aan de mal van de binnen kant beginnen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Walby » 28 feb 2006, 21:30

Mallen zijn eindelijk af! :dansen2:
Zaterdag, 6 lagen loswas en 1 laag PVA gezet in een van de mallen.
Zondag 1 laag gelcoat gezet.
Maandag 3 lagen vezel en hars.
Dinsdag ontmalt

Dit is het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Dit is dus de buiten kant van de koffer. Hij is zeer goed gelukt :S_THUM~1:
Nu nog de binnen kant. Maar die is iets moeilijker :?
Laatst bijgewerkt door Walby op 14 maart 2006, 21:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor KoStre » 01 maart 2006, 04:13

Mooi werk ! :!:
Rijden met een Niva = Rijden op Niveau
Avatar gebruiker
KoStre
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 aug 2005, 04:36
Woonplaats: Rijkevorsel

Berichtdoor ladanivabelgium » 01 maart 2006, 07:51

sjieke dinges, Walby :bravo:
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Roderick » 01 maart 2006, 10:19

Wanneer ga je beginnen met een productielijn?
Vergeet daarin de 1700 achterklep niet mee te nemen :!:

Zonder gein, erg fraai werk afgeleverd Walby.
Respect daarvoor :D
Avatar gebruiker
Roderick
 
Berichten: 706
Geregistreerd: 29 nov 2004, 11:22
Woonplaats: Bilzen

Berichtdoor beredux » 01 maart 2006, 12:07

yep , héél properkes !!
is duvel ook goe ?
8/3/06 "het BEEST" is born
http://WWW.WARTHOGS.BE
Avatar gebruiker
beredux
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 24 aug 2005, 15:46
Woonplaats: Boortmeerbeek

Berichtdoor Walby » 01 maart 2006, 14:55

dank je

De 1700 die kan je nog nieuw kopen, ik denk dat dit voordeligeris.
De 1600 die kan je niet meer nieuw kopen, en 2de hands is een goed exemplaar moeilijk te vinden. Daarom dat ik er aan begonnen ben.

Een productielijn! Als ik er zoveel moet maken, ben ik blij, dan krijg ik mijn mallen nog terug betaald. Tis een duur ding geworden inclusief de mallen en het hetopmaken van de oude deksel.

Het deksel (positief stuk) zelf gaat nog mee vallen in prijs denk ik, maar dat is relatief hé.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor steel » 01 maart 2006, 19:07

is dat even stevig of een stalen koffer?
Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor Ze german » 01 maart 2006, 21:12

WAW :shock:
een ander idee om de boel wat stijver te maken: isimo kernen verwerken in de structuur. zo creeer je buisvormen in je composieten kofferdeksel, zonder dat het terug weer heel zwaar wordt. en je wint er heel wat stijfheid mee.
:oops: allez, dat is wat de theorie mij vroeger op school vertelde. het moet practisch haalbaar zijn ook natuurlijk.
Avatar gebruiker
Ze german
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:25
Woonplaats: Mechelen

VorigeVolgende

Keer terug naar Self made

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron