Pagina 1 van 2

voltmeter

BerichtGeplaatst: 14 okt 2006, 16:32
door Steenezel
voltmeter gemonteerd in het dashboard

Afbeelding

past mooi vind ik :D

dit is de spanning zonder dat de motor draait
Afbeelding

dit op ralenti :?

Afbeelding

ik denk dat de spanningsregelaar stuk is. Is nochthans geen jaar oud

Afbeelding

hier meet ik de spanning, op de spoel (gele draad).Is dit OK?

Afbeelding

gezien het feit dat de alternator spannig genereert mag ik ervan uitgaan dat die OK is?

Ondertussen speel ik zelf voor spanningsregelaar :lol:

Het kan wel zijn dat bij een ritje de regelaar plots begint te werken denk ik. Die mechanische zijn niet van de rapste :Doh:

BerichtGeplaatst: 14 okt 2006, 17:12
door Walby
ik heb mijne volt meter idpv de assebak gemonteerd.

en ik neem spanning van het start slot af.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2006, 19:12
door Wouter
sjiek meterken :goedzo:

BerichtGeplaatst: 14 okt 2006, 19:36
door tomber
Moet ik ook nog een van deze dagen installeren, heb er eentje in de kelder liggen , al maaaaaaanden ............
Ik heb ook nog een amperemeter liggen, blijkbaar is dat niet zo eenvoudig om aan te sluiten. Kan iemand zeggen hoe je dit het beste doet op een 1.7i multipoint ?

BerichtGeplaatst: 14 okt 2006, 21:42
door steel
is uw vloerbekleding eruit?

BerichtGeplaatst: 15 okt 2006, 01:40
door Niva-sport
Op de spoel meten is niet goed. Op de spoel kan het zijn dat U een opgeslingerde spanning meet. U kunt beter op de batterij meten, of, zoals de walby, op het contactslot. Of aan het zekeringkastje, dan is het ook mogelijk de draad netjes op te binden: alweer een extra draad die "los" door de auto slingert vergroot alleen de kans op kortsluiting na doorschuren.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2006, 05:52
door Steenezel
kan er mij iemand zeggen welke draad ik ah contactslot kan nemen? Hit is een 1600 :?:

BerichtGeplaatst: 15 okt 2006, 07:18
door Steenezel
toertje gedaan naar de bakker. De eerste 2-3 km heeeel veel licht :shock: Zowel binnen als buiten en lichtsterkte sterk afhankelijk van toerental. Spanning (ver) boven 16V
Plots normaal (dus weinig :? ) licht en een stabiele spanning rond 14V. Na het starten efkes 16V maar dan onmiddelijk 14V en stabiel. De regelaar werkt dus maar moet eerst "loskomen". Hij staat natuurlijk gans de week stil. t Zal allemaal wat vastgezeten hebben :goedzo:

BerichtGeplaatst: 16 okt 2006, 14:40
door TRooPER
toch opletten als ge teveel spanning krijgt
kweet niet of uwe alternator er van kapot kan gaan, maar tzal
er zeker niet goed voor zijn. Heb er ook lang mee gesukkeld.
en probleem lag bij mij aan de thermostaat die heel af en toe
druppels liet vallen op de alt waardoor die niet goed meer werkte
en dan de spanningsregelaar ook niet. en van teen kwam tander.

nu heb ik een aluminium beschermplaatje bovenop de alt gemonteerd
om zo het "eventuele " gedrup van de thermostaat darmen, af te houden van de alt.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2006, 15:09
door Walby
te hoge laadspanning kan er ook voor zorgen dat de batterij gaat koken, en dat is zeker niet goed.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2006, 17:59
door Steenezel
Walby schreef:te hoge laadspanning kan er ook voor zorgen dat de batterij gaat koken, en dat is zeker niet goed.


kan ik me voorstellen :? Vandaag een 3-tal keer gestart en de regelaar werkt. Ik denk dat het mechanisme wat vast zat :roll:

BerichtGeplaatst: 16 okt 2006, 21:35
door steel
jep, uw batterij gaat er van kapot als ge zo blijft rijden

BerichtGeplaatst: 16 okt 2006, 21:49
door Walby
Steenezel schreef:
Walby schreef:te hoge laadspanning kan er ook voor zorgen dat de batterij gaat koken, en dat is zeker niet goed.


kan ik me voorstellen :? Vandaag een 3-tal keer gestart en de regelaar werkt. Ik denk dat het mechanisme wat vast zat :roll:


awel, als er iets scheelt aan uwe spannings regelaar, kan je dat nu fijn op tijd zien aan je metertje :wink:

BerichtGeplaatst: 17 okt 2006, 05:51
door Steenezel
steel schreef:is uw vloerbekleding eruit?


bij mij wel. Niva stond vol water na een bezoekje aan Diepenbeek :?

BerichtGeplaatst: 17 okt 2006, 05:51
door Steenezel
Walby schreef:
Steenezel schreef:
Walby schreef:te hoge laadspanning kan er ook voor zorgen dat de batterij gaat koken, en dat is zeker niet goed.


kan ik me voorstellen :? Vandaag een 3-tal keer gestart en de regelaar werkt. Ik denk dat het mechanisme wat vast zat :roll:


awel, als er iets scheelt aan uwe spannings regelaar, kan je dat nu fijn op tijd zien aan je metertje :wink:


Dat is de bedoeling :) Goe gerief :lol: