Alternator verplaatsen bij een 1600

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

Alternator verplaatsen bij een 1600

Berichtdoor Walby » 08 mei 2007, 11:07

Ik ben er eindelijk aan begonnen.

Hier zijn dus de eerste fotos van de alternator verplaatsing die ik een hele tijd geleden wouw maken.

Deze aanpassing heb ik gevonden op het net, en is de Hoodoo Alternator lift. Dus met deze ook dank aan Hoodoo! De orginele plannen en uitleg (engels) zal ik binnenkort eens zippen en posten.
Update: http://www.walby.be/aaa/Lift.zip Ik hoop dat het werkt.

Ik ga hem zo hoog mogelijk proberen te krijgen aan de linker kant van de blok. Maar dan kan er geen reserve wiel meer onder de motorkap, en moet ik een andere manier vinden om mijn motorkap open te houden.
De baar waar het reserve wiel op ligt, en het stangske van de motorkap in zit, moet namelijk weg.
Er is ook een manier om dit alles te laaten zitten, en de alternator iets lager te plaatsen, maar dan heb je een langere V-riem nodig, en ik will de standaard riem van de niva blok houden.

Hier zijn de eerste fotos dan:

Afbeelding
De beugel
De orginele uitleg zegt plaat van 3mm te gebruiken, dit is gemakelijk te slijpen en te plooien.
Ik heb deze uit plaat van 5 of 6 mm dik gemaakt.
Uit gebrand met de snijbrander en het plooien gedaan met de plaat heet te stooken.

Afbeelding
Op de blok
De beugel is op de blok gebout via één van de kop bouten (sleutel 13), de enige waar je aan kan zonder de kleppen deksel eraf te nemen.
Dan nog aan een van de bezinepomp bouten (sleutel 13), ik ga de mechanische pomp eraf halen, en een elektrische steken. Je kan het ook zonder de mechanische pomp te verwijderen.
En het laadste boutje (sleutel 10) is er eentje op de distributie deksel.

Afbeelding
Hier moet het orginele alternator scharnier op.

Het volgende is het scharnier plaatsen, de alternator verplaatsen, en dan eens kijken wat er met de beugel voor het aanspannen van de alternator moet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Walby op 08 mei 2007, 12:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor mannie » 08 mei 2007, 11:52

Waarom wil je de alternator hoger plaatsen? Is dit om de alternator verder weg te houden van de onderkant en dus ook van opspattend water?
mannie

Berichtdoor Walby » 08 mei 2007, 12:16

bingo :lol:

Vooral voor de blubber weg te houden van de alternator.
De 1600 alternator kan wel tegen een spatje water, maar als je diep genoeg int water gaat, loopt hij ook gewoon vol.
Hoger is beter dus.
En touwens: welkom opt forum.

Ik heb ondertussen al gezien dat de orginele V-riem er nooit zal op passen. Dus zal er toch een grotere op moeten.
Walby
moddereter

Berichtdoor mannie » 08 mei 2007, 12:20

Is het hoger plaatsen de enige oplossing tegen 'blubber' :D ?

Ik ga meer een meer actief worden hier op het forum. Heb mijzelf net 3 Niva's aangeschaft. Eentje ben ik volledig aan het strippen en de 2 andere moet ik nog volledig onder handen nemen voordat ze op de baan kunnen. Werk aan de winkel dus!
mannie

Berichtdoor Walby » 08 mei 2007, 12:23

ik heb er tot nu toe nog niet veel last mee gehad, maar de laadste tijd zijn er hier veel in de club geweest met alternator problemen.

Ik denk niet dat iets anders is tegen de blubber.

Heb jij de 3 nivas van kostre (koen) gekocht?
Veel suc6 ermee!

Ga je ze gebruiken om offroad te rijden?
Walby
moddereter

Berichtdoor mannie » 08 mei 2007, 12:27

jes, die heb ik van kostre gekocht. ik ben van plan zijn origineel plan voort te zetten: de rode verder klaar maken voor op de baan en de zwarte inorde houden voor offroad. ik zie er al ongelofelijk hard naar uit om is een keertje mee te rijden met de club en mijzelf te 'dopen' :D . maar eerst alle nodige vloeistoffen is vervangen enzo. je kent dat wel, groot onderhoud . 8)
mannie

Berichtdoor Walby » 08 mei 2007, 12:31

Ah ja zijne antisteenslag niva, toen hij die pas gespoten had, vergiste ik mij af en toe van wagen op de ritten :roll: . Heb je zijn voorste vrachtwagen bumper met bullbar ook mee gekregen :twisted:
Walby
moddereter

Berichtdoor mannie » 08 mei 2007, 12:35

jep, die heb ik ook meegekregen :D . daar kan je al iets mee doen vind ik :shock: . maar, ik wil eigenlijk een iets kleinere bumper. ik heb het al volledig in mijn kopke zitten, nu nog uitwerken en financieren :D . ach ja, als de examens van binnen een maand goed zijn verlopen, dan heb ik 3 maand verlof voor de boeg. dan kan ik al wel iets verzetten.
mannie

Berichtdoor mannie » 08 mei 2007, 14:19

ik heb het zipje is proberen te downloaden. maar als ik het wil uitpakken krijg ik een foutmelding. zip is niet volledig en kan dus niet geopend worden...
mannie

Berichtdoor Walby » 08 mei 2007, 15:47

mannie schreef:ik heb het zipje is proberen te downloaden. maar als ik het wil uitpakken krijg ik een foutmelding. zip is niet volledig en kan dus niet geopend worden...

Ik heb het nog eens opnieuw gezipped en op de server gezet.

Hopelijk gaat het nu wel.
Walby
moddereter

Berichtdoor mannie » 08 mei 2007, 15:49

all right! it works! :D
mannie

Berichtdoor Buster » 08 mei 2007, 22:37

ziet er goed uit walby!! Ga je de alternator onderste boven plaatsen? scheelt het veel die afmetingen van een 1700 alternator en die van een 1600? en wat verschillen die in ampére?
@ mannie welkom op het forum!
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor Walby » 08 mei 2007, 23:17

1700 alt? heb ik nog nooit in mijn pollen gehad!

Ik denk idd onderste boven plaatsen, maar ik moet eerst een V-riem zoeken die past.

Heb wa zitten kijken, en denk mss toch de baar van reserve wiel en motorkap steuntje te laten zitten, het scheelt niet veel in hoogte.
Walby
moddereter

Berichtdoor stefaan » 09 mei 2007, 16:47

goed werk walby
dat moet ik bij mijne ook is doen.

ik weet niet wat een 1600 alternator in grote verschilt, maar die van een 17i zijn veel krachtigger (ik dacht dat ze bijna het dubbele aan ampere leveren maar ik weet de juiste waardes niet meer)
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor vincky » 09 mei 2007, 18:58

ja,tziet er erg goed uit,kzou beter ook zoiets proberen vinden want kheb op 3 weken 2 keer mijn alternator kapot gekregen,iets te lang onder water gestaan denk ik.
vincky

Volgende

Keer terug naar Self made