Pagina 1 van 1

achterste bumper steunen

BerichtGeplaatst: 21 okt 2007, 19:55
door Walby
Hier nog de aanpassing van mijn achterste bumper steunen:

Die foto's van Darkangel zijne niva die daar zo schoon verkracht was,
Afbeelding

en een van mijn afbraakjes met open gereten kont,
Afbeelding

hebben mij altijd al een beetje dwars gezeten. Een tijdje geleden heb ik da eens bekeken onder "de mijne".
Ik ben het volgende te weten gekomen:
Steun zit vast met 1 bout op een L geplooid plaatje, en een moer in de chassis balk. Dit plaatje is vast gelast tegen een dun stukje carrosserie plaat aan de zijkant. En bij "de mijne" was dit stukje carrosserie plaat al serieus doorgeroest. "De mijne" heeft nog thans een rutex behandeling gehad, maar het stukje carrosserie plaat waar ik het over heb is niet of moeilijk te rutexen omdat dat geplooid L plaatje daar voor gelast is.
Een grote snok aan de bumper trekt da stom plaatje uit het doorgeroeste carrosserie stukje, de bout word schuin getrokken en scheurt uit de chassis balk en dan blijft dat hangen in het rond gat in de achterkant van de niva, en scheurt de kont uit.

Dus da was weer iets da beter kon.
Het heeft lang geduurd, maar tis aangepast:
Ook die irritante onbereikbaare (toch als ge serieus in de blubber zit) sleep ogen heb ik tussen genomen.
Da geroest L plaatje waar ik het eerder over had heb ik er volledig onderuit gekapt. Ik heb nieuwe steunen gemaakt van hoge druk stoom leidingen die gebruikt worden in energie centrales. Deze buis heeft een wand dikte van een 6mm.
Afbeelding

Alu bumper aangepast
Afbeelding

De nieuwe sleep ogen
Afbeelding

Ik heb door de nieuwe steun 3 gaten geboord, 1tje voor de originele bout, en 2 extra.
De originele bout had ik alleen nodig om de steunen op zijn plaats te houden terwijl ik 2 extra gaten boorde dwars door de chassis balken.
De originele bout zit vast in een moer die aan de binnen kant onderaan de chassis balk is vast gelast.
De 2 nieuwe bouten gaan volledig door de balk, en kunnen dus ook minder rap schuin getrokken worden. De bouten die ik gebruikt heb zijn M16 (24 van kop maat)
Afbeelding

Na dat ik de gaten door de chassis balken geboord had, kwam ik tot de conclusie dat die vanboven open zijn, en gewoon tegen de dunne carrosserie plaat gelast zijn. Dus da zal die M16 bouten niet kunnen tegen houden. Dus heb dan nog verstevigingen aangebracht.
Afbeelding

Stuk apart, is gemaakt van 3mmplaat
Afbeelding

Als zijn gat nu nog verkracht word, zal het niet zijn van het slepen of snokken.

Ah ja, en ik heb de nieuwe steunen natuurlijk korter gemaakt dan de originele, dus is zijn oprij hoek ook weer wat groter.

BerichtGeplaatst: 22 okt 2007, 16:54
door stefaan
ik heb dat precies al eens gezien :wink:
al dat deze sleepogen wel sterker zullen zijn dan die van mij :oops:
maar dat zullen we maar als een ingebouwd zwak punt beschouwen :twisted: