koelschroeven / ven op 1600

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor djonieboy » 14 apr 2014, 18:11

heb een tijdje geleden twee elektrische koelschroeven/ven gemonteerd, voor betere
koeling tijdens het terrein rijden en van de zomer met stadsverkeer.

Heb een setje op marktplaats gevonden, maar zijn ook op andere sites
te vinden. Het vermogen is 80w per ven.

Afbeelding

Afbeelding

De set werd compleet geleverd met bevestiging, deze zijn ook los verkrijger.
Het is raadzaam om de radiateur eerst modder vrij te maken anders sta je
vreselijk te hannesen om ze door de radiateur te krijgen of zelf lek prikken
omdat de koelleidingen in twee rijen zijn verdeelt en verspringen iedere keer,
ze gaan er dus niet in een lijn doorheen maar een beetje schuin.

Afbeelding

Afbeelding

ben daarna opzoek gegaan naar een thermoschakelaar. Heb gekozen voor een die op twee verschilden
temperaturen schakelt. De eerste schakeling van 95 > 85 en 102 > 87 graden.
De schakelaar is van Facet onderdeel nummer 75605. kost nog geen 20,-
heb toen op het werk een metrischewartel gepakt met m22 draad en die op een pijp gelast,
ook geleend op de zaak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De orginelen koelschorf verwijdert en net genoeg vrije ruimte voor de elektrische.
Heb de koelschroeven met 15amp afgezekerd. Heb ze zo aangesloten dat ze nog nadraaien als het contact uit
staat, omdat ik er toch een massaschakelaar op heb zitten. Heb ze nog niet echt uit kunnen proberen met terrein
rijden rijden, was elke keer nog te koud om warm te lopen :lol:
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor JJNIVA » 15 apr 2014, 22:34

Hi Nivarijer.

Mooi project met de koelschroeven.
Een tijd geleden ben ik in mijn niva (2007) op zoek gegaan naar een kortsluiting in de bedrading.
Tijdens het zoeken naar de storing heb ik de 30 Amp zekeringen (per ventilator) vervangen door 15 Amp zekeringen. De 15 Amp zekeringen bleken te licht, en smolten dus. Misschien moet jij er ook zwaardere zekeringen in zetten (30 Amp.

Sucess. jan
JJNIVA
Lid 2015
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 01 feb 2012, 22:04
Woonplaats: Sittard NL
Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor djonieboy » 16 apr 2014, 07:26

Hè jan,

Ik had het uitgerekend en kwam op 13amp. uit vandaar de 15amp. afzekering.
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor A26O4 » 16 apr 2014, 15:12

de originele koelschroeven van mijn Multi blazen die van 15 ook door.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 17 apr 2014, 03:54

bij mij ook vorig jaar met de duitslandtrip. Ik had nog geen oliekoeler en de schroeven hadden de grootste moeite om de temp aanvaardbaar te houden. Door het lange draaien van de schroeven smolt de zekering gewoon weg. Ik heb ik er nu een big bad ass 50 amp zekering in zitten
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor Walby » 17 apr 2014, 10:09

ladanivabelgium schreef:Ik had nog geen oliekoeler

Daar zegt gij zo iets. Ga je een ventilator op de oliekoeler monteren? Want op terrein sta je vaak stil in de hitte met motor die aan het werken is. Gaat die koeler nog voldoende zijn werk doen zonder rijwind?
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 17 apr 2014, 19:15

op terrein wordt mijn olie niet te warm omdat 1: de motor weinig toeren draait en 2: de turbo niet constant druk maakt.
Alleen op de snelweg had hij problemen
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor JJNIVA » 17 apr 2014, 21:38

Bij de multipoint zitten de ventilatoren aan de voorzijde, tussen de grille en de radiateur.
Weet je zeker dat de door de ventilatoren verplaatste lucht de juiste kant uit gaat?

MVG, jan
JJNIVA
Lid 2015
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 01 feb 2012, 22:04
Woonplaats: Sittard NL
Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor djonieboy » 22 apr 2014, 14:19

deze vennen blazen niet maar zuigen, bij een 1600 kan je ze aan de voorkant niet kwijt.
liever een kapote zekering dan gesmolten draden.
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor pietsky » 15 mei 2014, 20:00

Even een reactie op de waarde van de zekeringen, mijn ventilatoren komen origineel uit een multipoint.
Deze gemonteerd en worden aangestuurd door de computer.
De ventilatoren trekken elk een kleine 15 amp volgens de gegevens, maar bij het opstarten krijg je een piekspanning dit zorgt er evt voor dat de 15 amp zekering het begeeft, dus ik heb 20 amp gestoken dit werkt tot tevredenheid.
Afzekeren op een te hoge waarde kan ervoor zorgen dat de bedrading het begeeft evt.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor djonieboy » 22 jun 2014, 11:55

Heb tijdens het rijden toch nog koel problemen, gisteren avond op de snelweg
reed ik 100 en stond de temp. Tegen het rood aan. Nou weet ik dat hij 10 graden
te veel aan geeft maar hij is toch 20 te warm. Radiateur is mooi schoon koelwater
blijft ook schoon en op niveau, nieuwe thermostaat. Ik heb een keer van dat
stopleak gebruikt zou die mischien iets verstopt hebben of de sensor bij invoelden?
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor Walby » 22 jun 2014, 12:11

Waterpomp al nagekeken?
Slipt de V riem?

Zijn carbu en voorontsteking juist afgesteld? Als die niet juist staan kan het ook zijn dat het motortje te hard moet zwoegen om 100 te rijden.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor djonieboy » 23 jun 2014, 17:57

Hoe kan ik de pomp controleren?
De riem in Nog goed en slipt niet.
ontsteking staat goed carburateur is twijfelachtig.
Motortje loop netjes, hoef hem niet op zijn
staart te trappen om 100 te rijden.
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor Ram » 24 jun 2014, 15:59

Een jaar of 10 geleden heb ik voor een lek aan mijn radiator ook eens zo n stopleak derin gegoten, mijn toenmalige wagen liep daarna ook warmer. De thermostaat en nog iets, is toen vervangen geweest. In de garage zeiden ze om nooit van die troep erin te gieten omdat in de meeste gevallen niet alleen het lek gedicht wordt. K dacht dat de thermostaat niet goed meer open ging door die troep die eraan hing.
Ram
Lid 2015
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 15 okt 2011, 15:17
Woonplaats: mariakerke
Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Re: koelschroeven / ven op 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 24 jun 2014, 19:21

de enige die doet wat hij belooft (ALLEEN het gat dichten) is Stop Leaks Van Bardahl

Afbeelding
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Volgende

Keer terug naar Self made

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast