Pagina 1 van 2

koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 14 apr 2014, 18:11
door djonieboy
heb een tijdje geleden twee elektrische koelschroeven/ven gemonteerd, voor betere
koeling tijdens het terrein rijden en van de zomer met stadsverkeer.

Heb een setje op marktplaats gevonden, maar zijn ook op andere sites
te vinden. Het vermogen is 80w per ven.

Afbeelding

Afbeelding

De set werd compleet geleverd met bevestiging, deze zijn ook los verkrijger.
Het is raadzaam om de radiateur eerst modder vrij te maken anders sta je
vreselijk te hannesen om ze door de radiateur te krijgen of zelf lek prikken
omdat de koelleidingen in twee rijen zijn verdeelt en verspringen iedere keer,
ze gaan er dus niet in een lijn doorheen maar een beetje schuin.

Afbeelding

Afbeelding

ben daarna opzoek gegaan naar een thermoschakelaar. Heb gekozen voor een die op twee verschilden
temperaturen schakelt. De eerste schakeling van 95 > 85 en 102 > 87 graden.
De schakelaar is van Facet onderdeel nummer 75605. kost nog geen 20,-
heb toen op het werk een metrischewartel gepakt met m22 draad en die op een pijp gelast,
ook geleend op de zaak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De orginelen koelschorf verwijdert en net genoeg vrije ruimte voor de elektrische.
Heb de koelschroeven met 15amp afgezekerd. Heb ze zo aangesloten dat ze nog nadraaien als het contact uit
staat, omdat ik er toch een massaschakelaar op heb zitten. Heb ze nog niet echt uit kunnen proberen met terrein
rijden rijden, was elke keer nog te koud om warm te lopen :lol:

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 15 apr 2014, 22:34
door JJNIVA
Hi Nivarijer.

Mooi project met de koelschroeven.
Een tijd geleden ben ik in mijn niva (2007) op zoek gegaan naar een kortsluiting in de bedrading.
Tijdens het zoeken naar de storing heb ik de 30 Amp zekeringen (per ventilator) vervangen door 15 Amp zekeringen. De 15 Amp zekeringen bleken te licht, en smolten dus. Misschien moet jij er ook zwaardere zekeringen in zetten (30 Amp.

Sucess. jan

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 16 apr 2014, 07:26
door djonieboy
Hè jan,

Ik had het uitgerekend en kwam op 13amp. uit vandaar de 15amp. afzekering.

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 16 apr 2014, 15:12
door A26O4
de originele koelschroeven van mijn Multi blazen die van 15 ook door.

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 17 apr 2014, 03:54
door ladanivabelgium
bij mij ook vorig jaar met de duitslandtrip. Ik had nog geen oliekoeler en de schroeven hadden de grootste moeite om de temp aanvaardbaar te houden. Door het lange draaien van de schroeven smolt de zekering gewoon weg. Ik heb ik er nu een big bad ass 50 amp zekering in zitten

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 17 apr 2014, 10:09
door Walby
ladanivabelgium schreef:Ik had nog geen oliekoeler

Daar zegt gij zo iets. Ga je een ventilator op de oliekoeler monteren? Want op terrein sta je vaak stil in de hitte met motor die aan het werken is. Gaat die koeler nog voldoende zijn werk doen zonder rijwind?

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 17 apr 2014, 19:15
door ladanivabelgium
op terrein wordt mijn olie niet te warm omdat 1: de motor weinig toeren draait en 2: de turbo niet constant druk maakt.
Alleen op de snelweg had hij problemen

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 17 apr 2014, 21:38
door JJNIVA
Bij de multipoint zitten de ventilatoren aan de voorzijde, tussen de grille en de radiateur.
Weet je zeker dat de door de ventilatoren verplaatste lucht de juiste kant uit gaat?

MVG, jan

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 22 apr 2014, 14:19
door djonieboy
deze vennen blazen niet maar zuigen, bij een 1600 kan je ze aan de voorkant niet kwijt.
liever een kapote zekering dan gesmolten draden.

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 15 mei 2014, 20:00
door pietsky
Even een reactie op de waarde van de zekeringen, mijn ventilatoren komen origineel uit een multipoint.
Deze gemonteerd en worden aangestuurd door de computer.
De ventilatoren trekken elk een kleine 15 amp volgens de gegevens, maar bij het opstarten krijg je een piekspanning dit zorgt er evt voor dat de 15 amp zekering het begeeft, dus ik heb 20 amp gestoken dit werkt tot tevredenheid.
Afzekeren op een te hoge waarde kan ervoor zorgen dat de bedrading het begeeft evt.

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 22 jun 2014, 11:55
door djonieboy
Heb tijdens het rijden toch nog koel problemen, gisteren avond op de snelweg
reed ik 100 en stond de temp. Tegen het rood aan. Nou weet ik dat hij 10 graden
te veel aan geeft maar hij is toch 20 te warm. Radiateur is mooi schoon koelwater
blijft ook schoon en op niveau, nieuwe thermostaat. Ik heb een keer van dat
stopleak gebruikt zou die mischien iets verstopt hebben of de sensor bij invoelden?

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 22 jun 2014, 12:11
door Walby
Waterpomp al nagekeken?
Slipt de V riem?

Zijn carbu en voorontsteking juist afgesteld? Als die niet juist staan kan het ook zijn dat het motortje te hard moet zwoegen om 100 te rijden.

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 23 jun 2014, 17:57
door djonieboy
Hoe kan ik de pomp controleren?
De riem in Nog goed en slipt niet.
ontsteking staat goed carburateur is twijfelachtig.
Motortje loop netjes, hoef hem niet op zijn
staart te trappen om 100 te rijden.

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 24 jun 2014, 15:59
door Ram
Een jaar of 10 geleden heb ik voor een lek aan mijn radiator ook eens zo n stopleak derin gegoten, mijn toenmalige wagen liep daarna ook warmer. De thermostaat en nog iets, is toen vervangen geweest. In de garage zeiden ze om nooit van die troep erin te gieten omdat in de meeste gevallen niet alleen het lek gedicht wordt. K dacht dat de thermostaat niet goed meer open ging door die troep die eraan hing.

Re: koelschroeven / ven op 1600

BerichtGeplaatst: 24 jun 2014, 19:21
door ladanivabelgium
de enige die doet wat hij belooft (ALLEEN het gat dichten) is Stop Leaks Van Bardahl

Afbeelding