Pagina 1 van 1

Verhoging nog anders

BerichtGeplaatst: 22 okt 2014, 12:07
door Walby
"De Mijne" Roest in vrede! Was redelijk verhoogt.
Deze verhoging was met rechthoekige blokjes van 32mm onder de veer schotel, op deze manier moet je de voorste schokdempers niet verlengen.
Voor de rest nog blokjes tussen de fusee, standaard ringen en langere schokdempers achter.

De rede voor de 32mm blokjes was dat de ophangingsdriehoek 30mm dik was, en de plaat dikte van de stabibaar steun 2mm dik was.
Dus moest ik de originele stabibaar steun niet aanpassen.
Het nadeel van deze verhoging was dat de veren redelijk moeilijk (gevaarlijk) terug te plaatsen waren en dat ze fel bol gingen staan.

De wereld befaamde "Hoodoo lift" gebruikte spies ipv blokken om de veer schotel iets rechter te krijgen.
Hier ben ik al een aantal jaren over aan het nadenken geweest. Maar het is niet zo simpel als het lijkt. Je kan de afmetingen klakkeloos overnemen en zo de lift kit maken.
Dit is voor mij geen optie. Ik moet de exacte afmetingen zelf kunnen berekenen of bepalen.

De moeilijkheid hierin zit in het feit dat het lange blokje ten opzichte van 2 vlakken schuin afloopt.
En dat het kleine blokje zijn hoogte ergens tussen het hoogste en laagste punt van het lange blokje licht.

Ik was begonnen aan een 3D model om al de afmetingen te bepalen, maar dan zit je nog steeds met het probleem om de spies nauwkeurig te fabriceren.
Ik volg nu al een jaartje avond cursus draaien en frezen, en heb over dit probleem wat liggen piekeren. Om een blokje te kunnen inspannen dat ten opzichte van 2 vlakken onder een hoek ligt is bijna niet te doen met conventioneel gereedschap.

Maar ik heb een andere oplossing gevonden, ik heb een volledige ophangingsdriehoek ingespannen onder de hoek met welke ik wil verhogen.
Daarna de boel afgefreest, en de dubbele hoek kwam van zelf te voorschijn.

Genoek gezever nu wat foto's:

De "mal"
Afbeelding
De lagers samen met de bout vormen de juiste hoogte die nodig is om de ophangingsdriehoek onder de juiste hoek te krijgen. Daarna heb ik het steuntje er onder gelast.

De inspanning:
Afbeelding
Hier zie je ook dat ik de driehoek al heb afgeslepen op het hoogste punt.

Na de eerste paar pasjes:
Afbeelding
Hier zie je de dubbele hoek van het lange blokje.

De blokjes na verder slijp scheur en spuitwerk:
Afbeelding

Blokjes op de driehoek:
Afbeelding
Afbeelding
1 mooi vlak waar de veerschotel op gemonteerd kan worden.

Het verschil in hoek als je de linkse rechts zet:
Afbeelding

Deze blokjes samen met de klassieke fuseekogel blokjes en dikkere veren gaan de voorste verhoging maken.

Maar foto's zullen nog volgen als de boel er onder zit.

Ah ja nog 1 ding vergeten, de stabibaar ga ik eronderuit gooien, dus ik heb dat steuntje gewoon weg geslepen van de veerschotel en daar moet ik mij dus geen zorgen om maken.
Als je de stabibaar wil behouden ga je hier nog iets op moeten verzinnen. Bij de hoodoo lift slijpen ze er gewoon een stukje af, waardoor de steun past, maar ook zwakker word.

Re: Verhoging nog anders

BerichtGeplaatst: 22 okt 2014, 16:14
door Ram
Looks very Nice!

Re: Verhoging nog anders

BerichtGeplaatst: 22 okt 2014, 19:09
door pietsky
Walby, ziet er keurig uit.

Re: Verhoging nog anders

BerichtGeplaatst: 23 okt 2014, 20:29
door niva-man
mooi gedaan Tom, lijkt me geen eenvoudig huis, tuin & keukenklusje voor beginners :wink:

stukje 133mm buis ( sommige verkeerspalen zijn die maat)


is dit wel betrouwbaar met een signalisatiepaal van 133mm ? deze heeft maar een wanddikte van 4 mm?