Sorry, hier effen verduidelijken,
het verschil tussen A1/B1, A2, A3/B3, A5/B5 is niet de kwaliteit, wel de toepassing.Een A1 en A5 olie hebben een lage shear waarde (HTHS), dit is de afschuifwaarde van de olie, te vergelijken met de weerstand tegen schuren. Een A1 of A5 olie wordt gebruikt om het benzineverbruik laag te houden, hoe minder afschuifweerstand de olie heeft in de motor, hoe minder verbruik. Een A3 olie heeft een hogere afschuifweerstand, zal dus beter smeren maar een hoger verbruik geven. Dit alles heeft te maken met de emmissienormen, voor het schonere milieu.
De beste olie (voor de motor, niet voor het milieu) voor een niet al te moderne motor is nog altijd een A3/B3 olie, deze bescheremt de motor het beste. Kijk dus bij aankoop naar de normen op de bus en zoek een A3/B3 en dan lieftst in de 10w-40 viscositeit. Dunnere olie is voor modernere mototen die er voor gemaakt zijn.
Kzou het toch een beetje moeten weten, kwerk op de technische dienst van Shell smeermiddelen, dus allen, koop Shell Helix Plus 10w-40 :-))).
zie ook oa:
http://www.infineum.com/information/gaseng2004.pdf