pietsky schreef:Foto van de ECU de aansluiting van de omcirkelde draad zwart violet gebruik je voor het signaal van je electrische fan, deze foto is van een mono point met fan, normaal is deze aansluiting leeg.
De aansluitings draad gaat naar een relais aansluiting 86.
Even nog de temperatuur van de monopoint aanslaan van de fan 97 C en afslaan van de fan 93 c.
Pietske,
Super foto en super uitleg. Ik ben nu bezeg met de ZuidkaapNiva en ontdek dat de fans niet aanslaan. Het is een Monoponit met electrische fans. Volgens mij zijn deze fans er later ingebouwd. Ik denk dat omdat er een Ford relais gemonteerd zit en de houder ook niet origineel. Is oeverigens wel netjes gedaan. Volgens mij werkte de fans wel toen ik hem kocht. Gisteren even aan het meten geweest en ontdekt dat het relais voor de fans een signaal krijgt vanaf de ECU (Relais is goed en fans ook). Dit signaal is denk ik het probleem. Ik meet er geen spanning op, maar wel een weerstand. Als op het dashboard de temperatuur net over de 90graden loopt, valt de weerstand van 13ohm naar zo goed als 0 en als de motor afkoelt gaat ie weer naar 13ohm. Dit signaal komt echter van een blauwe draad (volgens mij dezelfde blauwe als op jouw foto) en dat is een hele andere positie als dat jij aangeeft.
Nu is mijn vraag: Wat voor signaal meet jij uit de ECU? (aansluiting 86 is een geschakelde plus, dus ik verwacht dat je 12volt of helemaal niets meet).
Alvast super bedankt.
Bart
Leven is het meervoud van lef..