oliekering of barage achteras

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

oliekering of barage achteras

Berichtdoor defern » 26 aug 2007, 08:56

G'morgend allen;
ik ben weer eens aan het sleutelen gegaan en ontdekte dat daar waar de kardan en achteras mekaar tegenkomen, wat veel naar mijn mening olie lekt :evil: en da zal waarschijnlijk op problemen uitdraaien :? . ik dus naar de autoshop en dat hebben of kunne ze daar NIET krijgen. :twisted: krijgen(manmanman in wa wereld leven wij toch). kom ik thuis zegt de vrouw "je hebt daar toch nog 2 (sloop)achterassen liggen bekijk het daar eens".
en JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA daar zit nog een goede oliekering of barage in. mijn vraag nu aan jullie. hoe haal ik da spel eruit, hoe krijg ik da terug in mijn as, en welke olie moet daar op;

pffffffffffffffffft da was nen hele boterham en ik weet geeneens of de benamingen juist zijn vandaar da ik barage en oliekering gebruikt hebt; de echte onder jullie weeten (alléé da hoop ik toch) wat ik bedoel.

ojaa nog 1 klein vraagske kunde da zelf doen als je geen handige harrie bent of moet ik naar een garage????

alvast bedankt jongens en meiden
defern

Berichtdoor stefaan » 26 aug 2007, 15:52

ik heb ze nog niet vervangen gehad, maar echt moeilijk zal het wel niet zijn.
de olie voor het diff is 80w90 best een busje kopen met een darmpje aan af een oliespuit wat je kan er slecht aan om ze te vullen
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor Walby » 26 aug 2007, 15:59

Zo een dichting kering of barage, ik gebruik het ook allemaal door elkaar, is niet echt aan te raden om te hergebruiken.

Die is er toch redelijk stevig ingetikt. En met uithalen ga je wel wat kracht moeten zetten, en als hij een beetje vast geroest is, is het nog moeilijker om hem er gaaf uit te krijgen.

Maar het is niet onmogelijk.
De vraag is hoe lang gaat die mee gaan.
Bij mij lekt die op de zelfde plaats en heb zo een nieuwe kering liggen samen met pakking voor het diffhuis. Ik heb da bij "onze vriend" besteld.
Maar ik heb nog geen tijd gehad die te vervangen.

En als je geen handige harrie bent, vind ik persoonlijk dat je met je vingers van een wagen moet afblijven, en van de broodrooster, en zeker alles wat netspanning betreft. En stel ik voor dat je naar een garage gaat! :D

Nee, kijk als je ietsje handig bent, kan je het nog zelf proberen. Ook al ken je weinig van auto's, als je een beetje mechaniek ervaring hebt, en je hebt wat advies van hoe je het moet aan pakken, dan kan je het gerust proberen, en als het toch heel erg fout loopt, kan je nog de voledige as vervangen :twisted:

Als ik mij niet vergis, kan je de kardan eraf nemen (4 boutjes steeksleutel 13) en dan moet je die grote bout op de flens los draaien, flens eraf trekken (waarschijnlijk met poelie trekker).
Nu moet je volgens mij aan die kering kunnen. Maar ben niet 100% zeker.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor defern » 26 aug 2007, 18:00

dat klopt walby, de kardan eraf nemen zijn 4 boutjes, dan de flens losdraaien met 1 groote bout en de flens deraf halen. da ging zelfs zonder pollietrekker; maar dan die barage of oliekering deruit krijgen dat is een ander paar mouwen. maarja ik blijf trainen, en desnoods steek ik een volledig andere as.

nu kwam er daarstraks iemand bij ons en die vertelde dat daar ook een soort van dichtings olie is dat je daar kan indoen????? iemand ervaring mee of iemand die daar meer over weet ?????

info steeds welkom
defern

Berichtdoor Spoetnik 17 » 27 aug 2007, 08:13

Heb dat nu een paar keer gedaan m hulp in een garage. Olie aflaten cardan losmaken, centrale bout losmaken (m bouloneuse) flens los en dan die dichting er uit prutsen waar ze dus idd kan bij beschadigt geraken. Er bestaan dichtingen die een betere kwaliteit zouden hebben en ze kosten niet zo veel. 't Is wel al een tijdje geleden maar binnenkort zal er nog ééntje op 1.6 mogen komen.
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17

Mijn Niva('s): Best Co 2013

Re:

Berichtdoor plant » 03 jul 2015, 14:18

defern schreef:
nu kwam er daarstraks iemand bij ons en die vertelde dat daar ook een soort van dichtings olie is dat je daar kan indoen????? iemand ervaring mee of iemand die daar meer over weet ?????

info steeds welkom

Over die dichtingsolie wil ik ook wel meer weten. mijne diff lekt ook daar heb ik gemerkt. Maar voor de moment gene tijd om dit te fiksen.
Waar kan de diff (bij) gevuld worden eigelek ?
er is altijd tijd voor een ritje .
plant

Mijn Niva('s): lada niva 1.7 mpi

Re: oliekering of barage achteras

Berichtdoor stefaan » 03 jul 2015, 17:30

dichtings olie ken ik niet :roll:

voordif of achter dif?

waar lekt je dif? sommige dichtingen zijn makkelijk te vervangen :wink:
bij het achter dif zit er achteraan op de bol een zeskant bout (sleutel 19) langs hier kan je bijvullen.
olie indoen tot het langs die opening naar buiten loopt.

bij het voordif zit er aan de zijkant een dikke imbus (een 16 denk ik)
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Berichtdoor plant » 03 jul 2015, 18:55

stefaan schreef:dichtings olie ken ik niet :roll:

voordif of achter dif?

waar lekt je dif? sommige dichtingen zijn makkelijk te vervangen :wink:
bij het achter dif zit er achteraan op de bol een zeskant bout (sleutel 19) langs hier kan je bijvullen.
olie indoen tot het langs die opening naar buiten loopt.

bij het voordif zit er aan de zijkant een dikke imbus (een 16 denk ik)

De achter diff op het eerste zicht waar de cardanas aan de diff komt. en nog al stevig :(
er is altijd tijd voor een ritje .
plant

Mijn Niva('s): lada niva 1.7 mpi

Berichtdoor Ram » 04 jul 2015, 15:38

Olie aflaten van diff onderaan, is t een zeskant, sleutel 17, is t een imbus, een 12. Kardanas los vijzen, 4 boutjes, sleutel 13 en mogelijk platte schroevendraaier nodig. Trek je handrem op, de grote moer in de flens eraf , k denk dop 23 of 24. Flens eraf halen met trekker. Keerring verwijderen met tang en of schroevendraaier. Nieuwe keerring erin, maak dat je de juiste hebt, die dingen hebben een draairichting. De moer van de flens niet te hard aanspannen, anders wordt de voorspanning op je lagers te veel. Cardan er terug op , olie bijvullen, achteraan tot het uit het bijvulgat loopt.
Ram

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor stefaan » 07 jul 2015, 17:03

klopt, valt goed zelf te doen.
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Berichtdoor retro2002 » 27 dec 2015, 10:43

Hey Ram, heb je ook een idee op hoeveel Nm deze ongeveer moet aangedraaid worden? Of kan je voelen wanneer je hem te vast zet door het moeilijker draaien van het diff?
Все, что действительно здорово и вдохновляющее создается человеком, который мог работать свободно.
retro2002

Mijn Niva('s): Nivaloos.

Berichtdoor ladanivabelgium » 27 dec 2015, 11:22

Aftekenen en het aantal toeren tellen zodat de moer precies juist hetzelde staat als voorheen
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor retro2002 » 27 dec 2015, 11:52

Top tip :-)
Все, что действительно здорово и вдохновляющее создается человеком, который мог работать свободно.
retro2002

Mijn Niva('s): Nivaloos.

Berichtdoor JJNIVA » 27 dec 2015, 19:49

Deze keerring vervangen is goed te doen, zorg wel voor een goed passend stempeltje om hem te monteren.
De olie hoeft er niet vanaf, gewoon schuin zetten met de krik. 4 bouten los, en het remmenspul goed ophangen.
Sucess, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor ladanivabelgium » 28 dec 2015, 06:40

JJNIVA schreef:Deze keerring vervangen is goed te doen, zorg wel voor een goed passend stempeltje om hem te monteren.
De olie hoeft er niet vanaf, gewoon schuin zetten met de krik. 4 bouten los, en het remmenspul goed ophangen.
Sucess, Jan

Jan, 't gaat over de keerring van de pion-as
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Volgende

Keer terug naar Aandrijflijn