Torsen Diff Bespreking

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Torsen Diff Bespreking

Berichtdoor Danie » 17 okt 2013, 18:25

Hi,

Ek het gedurende hierdie week n 7kg/m Torsen diff vanaf die Ukraine ontvang. Voordat ek die Torsen bestel het, het ek soveel moontlik probeer lees oor die Torsen diffs, en deur na verskillende fotos te kyk, het ek besef dat daar minstens twee verskillende Torsen diffs van verskillende vervaardigers beskikbaar is. Ek beplan om later nog een Torsen vir my Niva se voor diff te bestel. Afhangende van die kwaliteit van my huidige Torsen, mag ek dalk die tweede Torsen van die ander verskaffer bestel.

Hier volg n paar fotos van my huidige Torsen, waarop ek n paar verskille op die verskillende Torsens uitwys:

Torsen vanaf die Ukraine, met duidelike verskil in voorkoms:
[URL=http://s259.photobucket.com/user/DaniesR65/media/4%20x%204/IMG_1523_zpsf8f7fe00.jpg.html][IMG]http://i259.photobucket.com/albums/hh288/DaniesR65/4%20x%204/IMG_1523_zpsf8f7fe00.jpg[/IMG][/URL]

Openings vir olie vloei - blykbaar op verskillende posisie as by die ander Torsens ?
[URL=http://s259.photobucket.com/user/DaniesR65/media/4%20x%204/IMG_1517_zpsf60bc066.jpg.html][IMG]http://i259.photobucket.com/albums/hh288/DaniesR65/4%20x%204/IMG_1517_zpsf60bc066.jpg[/IMG][/URL]

Openings vir olie vloei aan teenoorgestelde kant - duidelik ook op verskillende posisie as by die ander Torsens.
[URL=http://s259.photobucket.com/user/DaniesR65/media/4%20x%204/IMG_1521_zpsb03019b6.jpg.html][IMG]http://i259.photobucket.com/albums/hh288/DaniesR65/4%20x%204/IMG_1521_zpsb03019b6.jpg[/IMG][/URL]

Openings met ratte (gears) wat aan die sykant gesien kan word. Die Torsens vanaf die Ukraine het 10 openings aan die sykant, en dit is duidelik dat daar ook 10 verskillende ratte (gears) aan die binnekant is. My vraag in hierdie verband - weet iemand of die ander Torsens vanaf Rusland ook 10 ratte (gears) aan die binnekant het ?
[URL=http://s259.photobucket.com/user/DaniesR65/media/4%20x%204/IMG_1520_zps7fa4b1fe.jpg.html][IMG]http://i259.photobucket.com/albums/hh288/DaniesR65/4%20x%204/IMG_1520_zps7fa4b1fe.jpg[/IMG][/URL]

Nog n verskil wat ek waargeneem het, is dat die gewig van die Torsens vanaf die Ukraine 1,2 kg. meer is as die gewig van die Torsens vanaf Rusland. Meer staal, of meer ratte dalk ?
Ek bevind myself in Durban, Suid Afrika, en besit een 2000 model Niva, 1.7
Danie

Re: Torsen Diff Bespreking

Berichtdoor Danie » 17 okt 2013, 18:30

Ooops/ geen fotos :shock:

Sal later weer probeer.
Danie

Berichtdoor drentseniva » 17 okt 2013, 18:52

Url haakjes verwijderen. :wink:
Danie schreef:Hi,

Ek het gedurende hierdie week n 7kg/m Torsen diff vanaf die Ukraine ontvang. Voordat ek die Torsen bestel het, het ek soveel moontlik probeer lees oor die Torsen diffs, en deur na verskillende fotos te kyk, het ek besef dat daar minstens twee verskillende Torsen diffs van verskillende vervaardigers beskikbaar is. Ek beplan om later nog een Torsen vir my Niva se voor diff te bestel. Afhangende van die kwaliteit van my huidige Torsen, mag ek dalk die tweede Torsen van die ander verskaffer bestel.

Hier volg n paar fotos van my huidige Torsen, waarop ek n paar verskille op die verskillende Torsens uitwys:

Torsen vanaf die Ukraine, met duidelike verskil in voorkoms:
Afbeelding

Openings vir olie vloei - blykbaar op verskillende posisie as by die ander Torsens ?
Afbeelding

Openings vir olie vloei aan teenoorgestelde kant - duidelik ook op verskillende posisie as by die ander Torsens.
Afbeelding

Openings met ratte (gears) wat aan die sykant gesien kan word. Die Torsens vanaf die Ukraine het 10 openings aan die sykant, en dit is duidelik dat daar ook 10 verskillende ratte (gears) aan die binnekant is. My vraag in hierdie verband - weet iemand of die ander Torsens vanaf Rusland ook 10 ratte (gears) aan die binnekant het ?
Afbeelding

Nog n verskil wat ek waargeneem het, is dat die gewig van die Torsens vanaf die Ukraine 1,2 kg. meer is as die gewig van die Torsens vanaf Rusland. Meer staal, of meer ratte dalk ?
Afbeelding
drentseniva

Mijn Niva('s): NIVA SAVANNE 1987
in herstelling

Berichtdoor Danie » 19 okt 2013, 11:18

:bedankt:

Ek plaas nog n paar fotos, en hoop ek kom hierdie keer reg :oops:

Openings vir olie uitlaat by Torsens vanaf die Ukraine - kan die posisie van die openings dalk help vir beter olie toevoer na die bearing, en dus help om slytasie van die bearing te beperk?
http://i259.photobucket.com/albums/hh28 ... 9ca278.jpg

Openings vir olie uitlaat aan teenoorgestelde kant:
http://i259.photobucket.com/albums/hh28 ... b46337.jpg

Terloops, ek het n tydjie gelede Dimple Magnetig oil plugs vanaf die UK bestel, en gaan dit ook op die Torsen diff gebruik om metal filings beter te beheer :
http://i259.photobucket.com/albums/hh28 ... 0e37e8.jpg

Een van Dimple Magnetig plugs wat ek gaan gebruik op die Torsen diff - volgens die vervaardiger "the most powerful magnetig oil plug in the world" :
http://i259.photobucket.com/albums/hh28 ... 611303.jpg
Danie

Berichtdoor Ram » 19 okt 2013, 18:50

:shock: je achteras, serieuze verhoging van de veersteun ! Hoeveel heb je die verhoogd, da ziet er een goede 10cm uit!
Ram

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Danie » 19 okt 2013, 21:35

Die foto is n bietjie misleidend - ek het aanvanklik n 5 cm verhoging beplan, maar op die einde is die verhoging 6 cm.
Danie

Berichtdoor Ram » 20 okt 2013, 20:54

Ziet er toch goed gedaan uit! Ik weet dat t torseneffect te verkrijgen is door op zijn minst twee verschillende soorten tandwielcombinaties, mogelijk gebruikt die andere fabrikant een andere tandwielcombinatie en neemt die de gaten voor de smering anders omdat die efficiënter zijn voor zijn diff. Ik heb diezelfde torsens uit de Oekraïne en ze zijn inderdaad vrij zwaar, de andere die ik al gezien heb hebben aan de ene zijde een afgeschuinde kant (Jan t Zijne ook dacht ik), misschien maakt dat wel t verschil. Dan kan je nog bedenken , minder metaal, minder sterk?
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Danie » 21 okt 2013, 05:39

[quote="Ram"].............. torsens uit de Oekraïne en ze zijn inderdaad vrij zwaar, de andere die ik al gezien heb hebben aan de ene zijde een afgeschuinde kant (Jan t Zijne ook dacht ik), misschien maakt dat wel t verschil. Dan kan je nog bedenken , minder metaal, minder sterk?[/quote]

Die ekstra gewig was een van die redes waarom ek besluit het om eerder die duurder Torsen vanaf die Ukraine bestel het.

Ek kon geen inligting oor hierdie onderwerp opspoor nie, en vermoed dat daar heel moontlik n verskil in kwaliteit tussen die verskillende Torsens kan wees - daarom hierdie onderwerp.
Danie

Berichtdoor Korzakov » 29 jan 2014, 21:11

Hallo!

Ik kwam jouw foto's op deze site tegen?: http://forum.difflock.com/viewtopic.php ... 261ca1ee05

December heb ik in Moscow doorgebracht, en als klein kind voor kerst boodschappen gedaan bij http://www.niva-lada4x4.ru/shop/

Jan heeft mij tip gegeven als ik een achteras Torsen haal, dan beter met 6kgm preload, om de steek assen niet te breken.
Alleen die aardige mensen hadden het over dat voor de achteras beter 7 of 8 kgm is. Dus ik dan 7 kgm besteld, dag later 9kgm Valracing Torsen ontvangen :burp:

Dus een aantal vragen.

- Wat gaat een lage preload en hoge preload precies doen, wanneer een achterwiel aan het slippen is?
- zal de Niva met hogere preload zo veel moeilijker te sturen zijn?
- kan er werkelijk een steekas kappot door hoge preload?
- Heeft het nut om preload naar beneden te halen en hoeveel taatsveren zal ik dan weghalen (of moet ik bijzetten?)

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Korzakov

Mijn Niva('s): 1978, 2005 ........ en geen verschil

Berichtdoor Ram » 29 jan 2014, 21:56

.
Laatst bijgewerkt door Ram op 02 dec 2015, 20:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Korzakov » 30 jan 2014, 21:12

Ladaworld.com zegt de tegenovergestelde: This specific Torsen-ATB is furthermore equipped with a Preload (available in different torque settings (Preloads)). This is an extra feature added to this model.

Look at the Preload-value this way: If one wheel is in the air, you normally loose traction. But if you were using the Torsen-ATB with the Preload feature, the wheel with contact to the ground would receive torque equal to the Preload-value.

Ze raden ook aan bij meer offroad meer preload te hebben.
Korzakov

Mijn Niva('s): 1978, 2005 ........ en geen verschil

Berichtdoor Danie » 02 feb 2014, 08:23

I bought a Torsen with 7kg preload, and opened the Torsen on arrival to see how it works. To be honest, since I stripped the Torsen, I am convinced the higher the Preload, the faster the preload Components will get worn - and once it gets worn , it will not serve any purpose ....... which means a Torsen with high Preload might soon not have any Preload at all.

The reason for this - the preload Components include a couple of (slightly) cone shaped shimms. Problem is, shimms like that usually get made from Spring Steel, which is not very hard - which means it could easily get worn during normal driving conditions.

Bear in mind that a Torsen also allow normal slip when driving around a corner - the outer wheel travels a longer distance than the inner wheel, and while the Torsen alllows normal slip around corners, the shimms (made from softer steel) has to absorb all friction directly........and again, the higher the Preload, the more strain on the "soft" shimms.

That's why I decided to try something different, and to throw two powerful magnetig dran plugs in as well - for what it's worth, the oil filler plug at my Niva's rear axle will also be replaced with a poweful magnetig drain plug.
Danie

Berichtdoor BartVoermans » 02 dec 2015, 14:43

Klopt het als ik het volgende denk?:
- Een torsen diff is altijd (met of zonder preload pre-load) alles of niets --> volledig open of 100% lock
- Hoogte van de prelaod heeft geen invloed op het rechtuit rijden
- Hoogte van de pre-load heeft geen invloed in de bochten zolang beide wielen volledig grip hebben
- Pre-load bepaald wanneer de wormwielen besluiten hun werk te gaan doen
- ZONDER pre-load zullen de wormwielen meteen ingeschakeld worden zodra een wiel grip verliest.
- Pre-load vetraagd het moment wanneer de wormwielen aan het werk gaan.
- Voor normaal straat gebruik wil je een hoge pre-load omdat je niet wilt dat je 100 lock krijgt
- Voor offroad wil je een zo laag mogelijke pre-load - Bij het minste of geringste moet ie gaan werken zodat je in de blobber met 2 slippende wielen het meeste kans hebt dat ie gaat werken en als je 1 wiel in de lucht hebt doe het toch wel.

Laat me weten als ik het verkeerd heb en wat ervaring zijn van gebruikers.... Met normaal gebruik bedoel ik natuurlijk niet dat je rekening houd met driften en circuit gebruik natuurlijk, maar gewoon huis tuin en keuken straat gebruike nen met off-road bedoel ik bultn kuilen,zand en modder.. :D

thanks. Ik wil n.m. een sper hebben voor mijn drift auto en 1 voor de Niva. En ik wil een goede keuze maken.
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor Ram » 02 dec 2015, 20:23

Een berg vragen...
Hou eerst dit in gedachte, een diff, open of niet, is gripafhankelijk. nadeel van een open diff is dat als er een verschil in grip is tussen de wielen, t vermogen naar t wiel gaat met de minste grip. Dus 1 wiel in de lucht of doorslippend en je staat stil bij 2wd. Alle andere diffsoorten proberen op verschillende manieren te voorkomen dat al t vermogen verloren gaat naar t wiel met de minste grip.
Een torsen verdeeld continu zijn vermogen naar beide wielen naargelang de grip van t wiel, dus de wormwielen werken altijd als er verschil is in grip, niet alles of niets. 100% lock kan je niet hebben, daar heb je een airlocker voor nodig.
Een torsen kan afhankelijk van zijn ratio een grotere hoeveelheid vermogen verdelen naar t wiel dat het MEESTE grip heeft. Een ratio van 1op3bv, zal ervoor zorgen dat het wiel met de meeste grip 75% van de kracht krijgt en t wiel met de minste grip 25%. Een torsen heeft een minimumtractie nodig om te werken. Dus 1 wiel in de lucht zal nog spinnen, tot je een klein beetje handrem gebruikt om de krachtverdeling terug tot stand te brengen. De preload zorgt voor een basis minimumtractie binnenin de torsen. Zo werkt de krachtverdeling altijd tot je over de preloadgrens gaat.
De preload heeft geen invloed op rechtuit rijden, geen invloed in bochten.
Voor straatgebruik een lagere preload, voor offroad een hogere.
K dacht dat Jan z n torsen achteraan preload 5 heeft, de mijne heeft 5 vooraan , 6 achteraan.
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Walby » 02 dec 2015, 21:13

Ik zal eens een poging doen voor zover ik het snap, kan hier of daar ook mis zitten.

BartVoermans schreef:- Een torsen diff is altijd (met of zonder preload pre-load) alles of niets --> volledig open of 100% lock
* fout
- Hoogte van de prelaod heeft geen invloed op het rechtuit rijden
* Klopt
- Hoogte van de pre-load heeft geen invloed in de bochten zolang beide wielen volledig grip hebben
* Klopt
- Pre-load bepaald wanneer de wormwielen besluiten hun werk te gaan doen
* Helaas fout
- ZONDER pre-load zullen de wormwielen meteen ingeschakeld worden zodra een wiel grip verliest.
* ook niet echt
- Pre-load vetraagd het moment wanneer de wormwielen aan het werk gaan.
* Niet 100% zeker wat je hiermee bedoelt, maar is dit niet hetzelfde als de vorige stelling?
- Voor normaal straat gebruik wil je een hoge pre-load omdat je niet wilt dat je 100 lock krijgt
* preload boeit niet voor normaal straat gebruik (buiten hogere slijtage van slip koppeling)
- Voor offroad wil je een zo laag mogelijke pre-load - Bij het minste of geringste moet ie gaan werken zodat je in de blobber met 2 slippende wielen het meeste kans hebt dat ie gaat werken en als je 1 wiel in de lucht hebt doe het toch wel.
* ook fout. Hoge preload is beter met 1 los hangend wiel.

Volgens mij hebt gij ergens op een Engelse wiki site liggen lezen, en zijt ge preload en bias serieus door elkaar aan het smijten.
Maar tis ook niet zo gemakkelijk om uit te leggen.

Zolang beide wielen 100% grip hebben werkt het torsen bij normaal weg gebruik als open diff, rechtdoor en in bochten.
Bij grip verlies zal een torsen bijsturen en niet 100% sperren.
Het motor vermogen word dan gedeeld tussen beide wielen, en het wiel met het meeste grip krijgt ook het meeste vermogen.
De verhouding tussen het vermogen op het wiel met meer grip en vermogen op het wiel met minder grip is de bias ratio VB 3. (een soort vermenigvuldigingsfactor)

Als een wiel volledig van de grond is, of helemaal geen grip heeft (0 weerstand), kan dat wiel 0 vermogen aan (hij kan geen vermogen omzetten naar voortstuwende kracht). Dus krijgt het wiel met grip 0 x bias vermogen, dus ook 0.
Als het losse wiel wel een beetje grip (weerstand) heeft en een klein beetje vermogen om kan zetten naar voortstuwende kracht, dan zal het wiel met grip 3 keer zo veel vermogen toegestuurd krijgen. En als dat wiel 100% grip heeft, zal het er voor zorgen dat de wagen vooruit geduwd blijft worden.

Een zuiver torsen is dus niet ideaal als een wiel enorm veel grip kan verliezen.
Daarom word een preload voorzien. Dit is gewoon een slip koppeling die een minimale weerstand voorziet tussen beide wielen.
Komt er een wiel van de grond, zal dit niet gewoon zot kunnen draaien, want het word afgeremd door de slip koppeling. (Zijn 2 metalen plaatjes die tegen elkaar worden gedrukt eentje op de linker as en eentje op de rechter as).
Dus het los hangende wiel ondervind weerstand (van de slip koppeling) om deze weerstand te overkomen is er vermogen vereist van de motor. Als er vermogen (hoe klein dan ook) naar het losse wiel gaat, zal er 3 keer zoveel vermogen gaan naar het wiel met grip.

Dus hoe hoger de preload hoe meer vermogen er naar het wiel met grip zal gaan als er een wiel helemaal geen grip heeft.
(voor alle duidelijkheid de bias word niet groter deze blijft hetzelfde. als de preload een weerstand bied dat 5 vermogen nodig heeft om te overwinnen, krijgt het wiel met grip dus 15 vermogen. Heb je een preload die 20 vermogen nodig heeft om te overwinnen, dan krijgt het wiel met grip 60 vermogen. In beide gevallen blijft de bias 3)

Het nadeel aan preload is, dat het een slip koppeling is, en dus ook kan slijten. Hoe hoger de preload hoe harder deze koppeling slijt.
Het torsen zelf heeft heel weinig slijtage omdat het met tandwielen werkt

Moest je een torsen hebben zonder preload, of met zeer kleine preload, en je zit met een wiel van de grond en geraakt niet vooruit.
Dan kan je altijd met een voet licht gas geven, en met de andere lichtjes remmen. Het remmen doet ook niets anders dan weerstand bieden aan het los draaiende wiel, en er zo voor zorgen dat er vermogen van de motor nodig is om dit wiel wel te laten draaien. En dan krijgt het wiel met grip weer dat vermogen (dat door de rem verdreven word) maal de bias.
En ja ge moet dit met 2 voeten doen wat lastig is en veel oefening vraagt, want uw handrem werkt toch niet.

Het is wat lastig om uit te leggen en ik heb geprobeerd het zo begrijpelijk mogelijk te houden. Ik hoop dat dat een beetje gelukt is.

En ja ik ben er super tevreden mee, het werkt echt goe!
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Volgende

Keer terug naar Aandrijflijn