Hoe warm?

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Hoe warm?

Berichtdoor Ram » 15 jun 2014, 20:32

Iemand enig idee hoe warm een cardanhomokineet zou mogen worden na een ritje van een 20km (gewone weg)? K weet dat die warm worden bij t rijden, maar je kon aan tussenbakzijde aan beide kanten der bijna niet aankomen. K had mijn infrarood thermometer niet bij de hand maar kleine schatting , een 70 a 80 graden? Tussenbak staat even warm. Diffkanten zijn warm maar lang niet zo warm als aan tussenbakzijde.
Ram

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Re: Hoe warm?

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 jun 2014, 05:27

toevallig de tussenbak uiteen gehad? Een pas gereviseerd diff wordt ook 70°, maar dan wel pas na 50-60 km snelweg
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Ram » 16 jun 2014, 16:28

ladanivabelgium schreef:toevallig de tussenbak uiteen gehad? Een pas gereviseerd diff wordt ook 70°, maar dan wel pas na 50-60 km snelweg
Niet zo lang geleden ja. Dus k hoef me daar niet echt zorgen om te maken, buiten dat t wel sneller is dan na 50 km. Snelheid zal wel bijna snelwegsnelheid zijn, iedereen rijd hier zo snel over 2vaks baantjes. misschien door de vele bochten dat het diff extra moet werken dat het sneller warm wordt. :bedankt:
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor pietsky » 16 jun 2014, 19:28

Even een opmerking voor dit geval.
De eerste homokineet tussenassen hadden deze problemen, wel zodanig dat je moest stoppen om ze te laten afkoelen.
Dit probleem is vorig jaar opgelost door de firma die levert aan Lada, vwb de andere leveranciers van tussenassen met homokineet weet ik uit informatie hier dat daar ook dezelfde problemen zijn.
F Design heeft ook problemen met zijn tussenassen, het gewricht (homokineet) breekt dan zelfs.
Er zijn verbeterde versies van de homokineten te koop waar mee de problemen verholpen zouden moeten zijn.
Hoe dit in Europa is weet ik helaas niet.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Ram » 16 jun 2014, 19:48

De mijne zijn waarschijnlijk van die eerste versie, ze zien deruit als een cardan met 2 maal de homokineetversie van tussen de versnellingsbak en de tussenbak. Heb het nu pas gemerkt omdat mijn uitlaat verdacht klonk en ik onmiddellijk na t rijden eronder gelegen heb( konische ring tussen eerste pijp en kat is gebroken) . De achterste draait dan nog in een redelijke hoek, maar toch zijn ze veel warmer aan tussenbak zijde dan aan diffzijde. Alhoewel, de voorste draait niet in zo'n hoek en die is aan de tussenbak ook zo heet. Misschien moet ik er nog bij vertellen dat op de tussenbak vooraan en achteraan ook van die flenzen zitten met skf lagers en oliekeerringen in 1? Misschien dat die der ook voor iets tussen zitten?
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor pietsky » 17 jun 2014, 16:59

De flenzen met skf lagers zijn bedoeld om de evt trillingen van de uitgaande assen van de tussenbak op te vangen. Zij hebben geen negatieve invloed op het geheel.
Ik zou eerst maar eens kijken hoe warm of heet de homokineten worden dan kan ik hier informeren of dat het een groot probleem is. Evt kan ik vragen of er een oplossing is, zonder al teveel poespas.
pietsky

Berichtdoor Ram » 21 jun 2014, 18:01

Omdat ik mijn infrarood thermometer maar niet vind, heb ik maar een ander simpel testje gedaan. Homokineten er vanonder, gewone cardanassen met kruisjes eronder. Ongeveer evenveel km gereden. Gevolg , tussenbak voelt een 30 a 40 graden, verre van hoe heet m stond met de homokineten . T ligt dus effectief aan de homokineetassen. K heb de hoezen en de dop aan de achterkant eraf gehaald en ze s beter bekeken. Vet zat er best voldoende in, maar wat opvalt is , als je ze aan beide kanten vastneemt en in tegengestelde richting probeert te draaien, der al een speling van een 3 a 4mm opzit voor de achterste cardan en een 1 a 2 mm bij de voorste. Die speling blijkt niet te komen van de kooi met de bilden maar volledig van ( tja, hoe noemt zoiets?) het getande middendeel dat over het getande deel van de as schuift. K denk als k er nog veel langer mee rijd , dat ze daar gewoon de tanden eraf gaan draaien. K laat de gewone eronder, k vertrouw ze niet meer. Bij deze dan misschien een waarschuwing aan al diegene die er al aan gedacht hebben om zo n assen te kopen. Zoveel verschil met de gewone is er echt niet, ze maken je tussenbak onnodig heet en blijken niet zo betrouwbaar te zijn.
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Buster » 22 jun 2014, 10:24

Is het de cardan die naar het voordiff loopt of de cardan die naar de achteras loopt?
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989

Berichtdoor Walby » 22 jun 2014, 10:29

Ram schreef:Die speling blijkt niet te komen van de kooi met de bilden maar volledig van ( tja, hoe noemt zoiets?) het getande middendeel dat over het getande deel van de as schuift.

Spie banen of splines int Engels. 8)

@Buster:
Ram schreef: een speling van een 3 a 4mm opzit voor de achterste cardan en een 1 a 2 mm bij de voorste.

Beide denk ik :wink:
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Ram » 22 jun 2014, 14:09

Juist ja! Spiebanen ! En inderdaad op beide, 3 van de 4 zitten los, de enige die eigenlijk nog vast zit is vooraan diffkant. K heb bij de achterste de homokineet aan tussenbakzijde eraf gehaald , gesleten zien de spiebanen er niet uit, lijkt eerder buiten tolerantie gemaakt te zijn.
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Buster » 23 jun 2014, 10:35

@ Ram; kan je er eens een foto van posten?
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989

Berichtdoor Ram » 23 jun 2014, 17:28

Foto posten zal niet voor onmiddellijk zijn, die liggen in de Ardennen en mogelijk kan ik niet gaan dit weekend. Maar k heb wel gisteren die ene homokineet eens uit elkaar gehaald, en proper gemaakt. K moet mijn woorden terugnemen, aan de spiebanen kan je wel al een heel kleine afronding beginnen zien aan de ene kant (de vooruit rijden richting uiteraard) . Dus mijn vermoeden zal toch wel juist zijn dat als je der mee verder rijd je ze vroeg of laat wel overtrekt. As ziet er wel degelijk gehard uit maar als je dat middendeel van de homokineet er zelfs een heel klein beetje kan op kantelen, moet het eraan gaan. Volgens mij ligt de oorzaak enkel en alleen aan dit middendeel dat niet perfect past op de as en ook voor de bilden een slecht raakvlak lijkt te hebben. De bilden hebben een mooie gelijke ronding met het buitendeel van de homokineet maar met het middendeel raken ze enkel op de zijkant met een halve mm eronder open. Hierdoor zitten ze zo hard onder druk dat er veel wrijving ontstaat en wrijving is warmte doen ontstaan . Mogelijk kan ik dat met veel geduld wel goed krijgen, maar dat middendeel...
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Ram » 08 jul 2014, 19:25

AfbeeldingAfbeelding
De wat paars gekleurde delen heb ik met een dremel rustig en heel voorzichtig bijgewerkt en dan gepolijst zodat de bilden perfect erin passen over hun loopvlak (niet bij deze op de foto). Resultaat is een perfect soepel bewegende homokineet zonder enig stroef stuk in welke hoek ook. Na wat te meten met digitale schuifmeter blijken de askanten op een 0.01à 0.02 mm gelijk te zijn. De homokineetkant echter, vooras 21.21, 21.22, achteras 21.57 en 21.63mm, vandaar de speling op de achteras, ze zijn een 0.4mm te groot voor de as. Ik heb de 2 homokineten van de vooras bijgewerkt en gemonteerd op de achteras. k vermoed dat die nu veel minder warm zal worden nu m zo soepel en spelingsvrij draait. Hij zal getest worden op de paarse, moet nog gemonteerd worden, maar als t goed is heb ik toch al weer 1 van de 2 die goed is, dan nog eventueel 2 andere homokineten vinden voor de vooras. Maar das voor later, k was eigenlijk zo kwaad dat ik andere heb gezocht, gevonden en gekocht. Vandaag toegekomen.
AfbeeldingAfbeelding
Schuiven aan beide kanten uit en t is niet een as dat uitschuift maar de homokineet die uitschuift. k heb het niet kunnen laten om ff een hoes los te doen, veel kan je niet zien zonder t vet eruit te doen maar ze lijken heel anders dan mijn andere. Ook voelen deze nieuw al zo soepel, de anderen voelden veel stroefer nieuw, k dacht toen dat dat eruit ging gaan, dat ze nog ingereden moesten worden, maar na 5maanden, niet dus.
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor pietsky » 09 jul 2014, 19:05

Ram

Ik weet niet of je wist dat dit de enige goede tussenassen zijn en met GARANTIE!! ik zou zeggen gefeliciteerd!! Dit zijn de tussenassen van het tweede type met de nodige modificaties. Waar gekocht? ben benieuwd.
Klik hier voor de fabrikant
pietsky

Berichtdoor Ram » 09 jul 2014, 20:04

K had die site gezien waardoor ik vermoedde dat deze der af fabriek opzitten en aangezien ze een fabricagedatum van dit jaar hadden stilletjes gehoopt dat het verbeterde versies waren. Dat het de enige goede zijn wist ik absoluut niet. K heb nog exact dezelfde gezien maar met een sticker derop van een ander merk, een soort van letter a met een krul, zoals @ in t bordeau. Je gelooft het misschien niet maar k heb ze gevonden op ...ebay. Test moet het nog uitwijzen maar k heb er vrij veel vertrouwen in dat mijn eerste bijgewerkte versie nu ook goed zal zijn.
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Volgende

Keer terug naar Aandrijflijn