Hoe warm?

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Re: Hoe warm?

Berichtdoor hades » 09 jul 2014, 20:53

Ram schreef:K had die site gezien waardoor ik vermoedde dat deze der af fabriek opzitten en aangezien ze een fabricagedatum van dit jaar hadden stilletjes gehoopt dat het verbeterde versies waren. Dat het de enige goede zijn wist ik absoluut niet. K heb nog exact dezelfde gezien maar met een sticker derop van een ander merk, een soort van letter a met een krul, zoals @ in t bordeau. Je gelooft het misschien niet maar k heb ze gevonden op ...ebay. Test moet het nog uitwijzen maar k heb er vrij veel vertrouwen in dat mijn eerste bijgewerkte versie nu ook goed zal zijn.

dat moet dan deze shop zijn geweest:

http://www.ebay.de/itm/Kardanwelle-hint ... 3ce0db3dde

http://stores.ebay.de/Rus-Avto-Parts
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor Buster » 10 jul 2014, 08:37

Ram gooi je die kapotte set weg? Wil die eens zelf nakijken op schade enzo.
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989

Berichtdoor ladanivabelgium » 10 jul 2014, 08:42

Buster schreef:Ram gooi je die kapotte set weg? Wil die eens zelf nakijken op schade enzo.

ge hebt weer niet goed gelezen :lol:
Ram schreef:Test moet het nog uitwijzen maar k heb er vrij veel vertrouwen in dat mijn eerste bijgewerkte versie nu ook goed zal zijn.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Buster » 10 jul 2014, 08:45

ladanivabelgium schreef:
Buster schreef:Ram gooi je die kapotte set weg? Wil die eens zelf nakijken op schade enzo.

ge hebt weer niet goed gelezen :lol:
Ram schreef:Test moet het nog uitwijzen maar k heb er vrij veel vertrouwen in dat mijn eerste bijgewerkte versie nu ook goed zal zijn.

@ jan: idd weer heel snel diagonaal bezien :wink:

@Ram: blijf ons op de hoogte houden van jou vorderingen!
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989

Berichtdoor hades » 17 aug 2014, 21:48

Ram schreef:K heb nog exact dezelfde gezien maar met een sticker derop van een ander merk, een soort van letter a met een krul, zoals @ in t bordeau. .

Dat is het merk "Серп и Молот" (hamer en sikkel) ook wel Serp & Molot of SiM genoemd.
hades
Lid 2015

Berichtdoor Ram » 18 aug 2014, 18:38

De nieuwe assen doen t best goed, om een beetje deftig te kunnen vergelijken steeds over dezelfde ritten gecheckt, temperaturen liggen rond de 30 a 35 graden op de homokineet zelf over een 20km, tussenbak telkens net iets warmer, rond de 40graden. Mijn eerste aangepaste versie doet het over diezelfde rit iets warmer, begin de 40graden, maar lang niet zo warm als dat ze ervoor werden. Heb ook de assen met kruisjes gemeten, en die blijken ook rond dergelijke temperaturen te worden. Hoogste temperatuur op de kruisjes heb ik gemeten na een rit van een 75km bergop, bergaf met aanhanger en een paar honderd kg hout erop, was 54graden en tussenbak 72graden!
Ram

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor hades » 29 sep 2014, 17:07

Ik heb inmiddels ook de homokineet assen, is er iets waar ik rekening mee moet houden met het er onder schroeven? Ik ben een behoorlijke leek op dit gebeid.

Moet ik iets uitlijnen of zijn er andere tips?
hades
Lid 2015

Berichtdoor Ram » 29 sep 2014, 18:34

K veronderstel dat je er gewoon onder gaat kruipen... Nodig, goed passende steeksleutel 13 en platte schroevendraaier. Maak de 8 meest naar benedenliggende moeren los. Duw de wagen halve meter of zo vooruit of achteruit zodat de moeren die boven zaten nu beneden zitten. Als de boutjes meedraaien, schroevendraaier ertussen houden. Dingen hebben misschien wel tikje nodig om van de flens los te komen. Zet tussen bak in neutraal, dan kan je eventueel beetje bijdraaien indien ze niet mooi overeenkomen. Pas eerst de voorste, bij mij raakte die er niet tussen zonder de tussenbak los te zetten door de uitstekende draadeinden. Moet je die niet loszetten, des te beter, moet je wel , markeer dan waar hij exact stond, zodat je hem exact op dezelfde plaats terug vast zet. Eerst diffkant is t gemakkelijkst. Draai alle 4 de moeren er al een beetje op voor je ze volledig tot tegen de flens draait, anders krijg je ze er niet meer tussen door de draadeindjes die bijna tot tegen t beschermplaatje komen. Das beetje foefelen, maar lukt wel. Hetzelfde voor de achterste. Zet de 8 onderste moertjes vast, beetje wagen vooruit, overige 8 vast. Assen zijn gebalanceerd. Rijden maar. Als alles beetje meewerkt, dik half uurtje.
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor hades » 30 sep 2014, 16:29

Ram schreef:K veronderstel dat je er gewoon onder gaat kruipen... Nodig, goed passende steeksleutel 13 en platte schroevendraaier. Maak de 8 meest naar benedenliggende moeren los. Duw de wagen halve meter of zo vooruit of achteruit zodat de moeren die boven zaten nu beneden zitten. Als de boutjes meedraaien, schroevendraaier ertussen houden. Dingen hebben misschien wel tikje nodig om van de flens los te komen. Zet tussen bak in neutraal, dan kan je eventueel beetje bijdraaien indien ze niet mooi overeenkomen. Pas eerst de voorste, bij mij raakte die er niet tussen zonder de tussenbak los te zetten door de uitstekende draadeinden. Moet je die niet loszetten, des te beter, moet je wel , markeer dan waar hij exact stond, zodat je hem exact op dezelfde plaats terug vast zet. Eerst diffkant is t gemakkelijkst. Draai alle 4 de moeren er al een beetje op voor je ze volledig tot tegen de flens draait, anders krijg je ze er niet meer tussen door de draadeindjes die bijna tot tegen t beschermplaatje komen. Das beetje foefelen, maar lukt wel. Hetzelfde voor de achterste. Zet de 8 onderste moertjes vast, beetje wagen vooruit, overige 8 vast. Assen zijn gebalanceerd. Rijden maar. Als alles beetje meewerkt, dik half uurtje.

Ik denk dat ik het gewoon moet doen... Het durven is de eerste stap.. En deze handleiding is een goede grote tweede stap dankje!!
hades
Lid 2015

Berichtdoor Ram » 30 sep 2014, 17:47

Ze moesten der al onder zitten :twisted:
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor pietsky » 30 sep 2014, 18:09

Ram
Joep is geen sleutelaar, geef hem tijd.
Is denk ik de eerste grote klus die hij zelf aan zijn Niva gaat doen.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Ram » 30 sep 2014, 18:56

Sorry Joep! Enne nog bedankt voor vorige keer, t is vandaag toegekomen.
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor hades » 30 sep 2014, 19:26

Haha niks aan de hand, ik ben idd geen sleutelaar! tevens staat mijn niva in een parkeergarage waarvan in de voorwaarde staat dat er niet gesleuteld mag worden. Komend weekend ga ik aan de slag op een andere locatie. En patrick ben benieuwd naar de resultaten maar dat zal ik wel in een ander topic lezen.
hades
Lid 2015

Berichtdoor hades » 04 okt 2014, 20:04

Ram schreef:Ze moesten der al onder zitten :twisted:

Het is gelukt! Eigenlijk best makkelijk! Bedankt voor je handleiding
hades
Lid 2015