vetlekkage aan spline voorste aandrijfas

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

vetlekkage aan spline voorste aandrijfas

Berichtdoor JJNIVA » 22 aug 2014, 22:32

Tijdens het smenren van de vetnippels van de aandrijfassen onderstaande geconstateerd:
Het betreft de voorste aandrijfas (tussen Voordiff en tussenbak)
Smering Spline.

Indien ik vet via de nippel voor de spline in de as pers ontsnapt een gedeelte van het smeervet aan de achterkant van de as (180 graden tov positie nippel).
Zie svp onderstaande fotoś:
http://oi61.tinypic.com/33e328p.jpg enhttp://oi58.tinypic.com/34obhc2.jpg. weet iemand wat er mis is met de steekas. Ik heb niet het idee dat hij abnormaal veel geluid of trilling veroorzaakt. Komt dit vaker voor?
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Re: vetlekkage aan spline voorste aandrijfas

Berichtdoor Walby » 23 aug 2014, 09:24

Ik was van plan om ooit een aantal setjes aandrijfassen te reviseren, maar het komt er maar niet van.
Als ik tijd heb zal ik eens eentje uit elkaar prutsen en kijken of er daar een stopje of iets dergelijk moet in zitten.

Volgens de tekeningen lijkt mij van niet. Er zit daar wel een dun plaatje in geperst als afdichting.
Dit plaatje zit een mm of 2 verzonken in de kop. Op jouw foto lijkt het alsof de rand van het plaatje te zien is.
En dat het vet er langs daar uit komt.
Mss is het plaatje door de druk van het vet er (gedeeltelijk) uit geperst.
Kijk eens of je het er terug dieper in geduwd krijgt. Het kan zijn dat je hiervoor de vet nippel eruit moet halen om de druk te verlagen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Walby » 23 aug 2014, 09:48

Hier zie je welk plaatje ik bedoel.
In het rode cirkeltje is duidelijk te zien dat het een apart stuk is dat er in geperst zit, en hoe diep het normaal moet zitten.

Afbeelding

De kans is groot dat de naaf aan de andere kant (waar het vet er normaal moet uit komen) verstopt zit.
Je kan proberen een houten blokje te klemmen tussen het plaatje en het kruisje en opnieuw vet in pompen. (na dat het plaatje terug op zijn plaats zit en deze keer niet meer weg kan.)
Let wel op als het vet niet weg kan en je zet te veel druk schiet je naaf eraf, dus even een spanriem over de lengte van de as zetten dat ze niet uit elkaar kan floepen.
Je kan ook proberen om de as volledig in te schuiven en uit te schuiven om de verstopping los te krijgen.

Als dat niet lukt kan je de dichting (aan de andere kant) los maken (zit geperst / gebogen) en de spline eruit trekken en poetsen.
Let wel op dat bij het terug monteren je de kardan terug onder de juiste hoek zet, anders krijg je trillingen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor JJNIVA » 23 aug 2014, 13:19

Dankjewel Tom. De tekening verduidelijkt de zaak.
Gelukkig krijg ik de spline goed gesmeerd. Het vet komt er ook aan de andere kant als waar de kruiskoppeling zit uit. Indien ik weer eens onder de NIVA zet probeer ik de deksel terug op zijn plaats te persen. Bij mijn NIVA (na 160.000km) geen afwijkende speling in de aandrijfassen geconstateerd. Ik smeer altijd met goedkoop lithiumvet van van Cranenbroek (ep2).Dit vet wordt aanbevolen voor zwaar gebruik in de landbouw.

Mvg Jan btw de jouwe rijdt te gek.
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Keer terug naar Aandrijflijn