Montage van nieuwe type Tussenassen

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Montage van nieuwe type Tussenassen

Berichtdoor pietsky » 29 sep 2014, 19:14

Eindelijk heb ik de nieuwe tussenassen van Kardan-Syzran aangeschaft. We hebben in Kursk eindelijk ook een paar leveranciers die voor een goede prijs de goede tussenassen verkopen.
Het voordeel van deze tussenassen is dat zij veel minder trillingen voorzaken en onderhoudsvrij zijn.
Hier een diagram waarin te zien is dat de nieuwe assen minder trillingfreqenties hebben, 1 rode lijn is snelheid, 2 trillings lijn van oude assen met een kruisje, 3 lijn van homokineet assen, duidelijk is dat de nieuwere assen een meer vlakkere lijn hebben in trillingsfreqentie.
Afbeelding
Tevens zouden deze tussenassen goed zijn voor minder benzinverbruik. (claim is tot 1.6 ltr per 100 km) we gaan het checken.
Minder mechanisch verlies in de aandrijftrein tot 5 pk
Technische gegevens over de homokineet, vwb temperaturen:
Homokineet werkbaar optimaal van -60 ° C to + 165 ° C.
Smeermiddel (vet) werkbaar optimaal van -40 ° C to + 160 ° C
Homokineet lichaam wekbaar optimaal van -60 ° C to + 175 ° C

De silicone rubbers en afdichtkapjes kunnen zonder problemen deze temperaturen doorstaan, zij hebben zelfs een ruimere marge.
Garantie voor deze assen 12 maanden, tevens worden reparatie sets verkocht als homokineet het evt mocht begeven.
Ook komt het product van Kardan met een speciale sticker op de assen, op de sticker staat een speciaal nummer (na krassen van de allu laag), dit nummer dient voor controle of het product van Kardan afkomstig is.
Dit jaar is Kardan ook begonnen om de fabricage datum te graveren in de assen.
Foto van de verpakking.
Afbeelding
De verpakking is gesloten ook weer met een speciale sticker, is de sticker bij aankoop (verbroken) niet meer in orde, dan kan het zijn dat het product evt (gebruikt) is.
Mijn verpakkingen waren beide goed in orde en de stickers waren ook in orde.
Opening verpakkingen.
Afbeelding
In de verpakking tussenas en een controle sticker met aantekening van controle.
Homokineten zitten goed ingevet en verpakt in plastic in de verpakking.
Afbeelding
Het alluminium gedeelte van de sticker herbergt het indentificatie nummer van de fabriek, controle van echtheid.
De witte sticker geeft info over, de fabriek, het onderdeelnummer, fabricage datum van het onderdeel, en stempel van controle van het onderdeel. Tevens herbergt de verpakking nog een losse sticker van controle van het totale pakket met een nummer van de controleur.
Afbeelding
Hier kun je zien dat de tussenas gecontroleerd is 21/5/2014, controle van het gehele pakket gereed voor verkoop, is gecontroleerd op 31/5/2014.

Gereedschap benodigd, 1x steeksleutel 13, 1x platte schroevendraier, 1x plastic hamer.
Gebruik van plastic hamer alleen bij uiterste noodzaak.
Na alles gecontroleerd te hebben kunnen we beginnen met demontage van de oude tussenassen en daarna de montage van de nieuwe tussenassen.
Om het monteren van de nieuwe tussenassn te vergemakkelijken is het raadzaam om de ophanging van de tussenbak op te lossen, zodat je wat kan schuiven om de tussenassen er makkelijker op te kunnen monteren. Opletten om de tussenbak weer op zijn oude plek terug te monteren!!
Even een foto van de tussenas van een bevriende Russische site, van demontage.
Afbeelding
Mocht de bout ronddraaien dan gebruik maken van een schroevendraaier
Afbeelding
Afbeelding
De nieuwe tussenassen zijn met alles er op en er aan geleverd nieuwe moeren en nieuwe veerringen, zodat we ze zo kunnen monteren.
Afbeelding
Montage gaat zonder problemen, de passing is 100%, in tegenstelling tot de oude assen ziten deze als een huis op de aansluitende flenzen.
De tussenassen kunnen gemonteerd worden zonder te hoeven letten op de aansluitwijze, beide zijden van de assen zijn geheel gelijk.
Mijn eerste indruk na montage was dat alles beter aanvoelt en minder speling heeft, (dit ligt misschien ook aan de oude assen). De assen zijn ook uitgevoerd met nieuwe type silicone manchetten.
Na montage op de Niva, de achterste tussenas.
Afbeelding
De voorste tussenas.
Afbeelding
De fabricage datum gegraveerd in de tussenas. Dit ook gedaan ivm garantie claims.
Afbeelding
De beide nieuwe tussenassen.
Afbeelding
Bij F-Design is men ook overgegaan op de verkoop van tussenassen van Kardan-Syzran, omdat men bij F-Design ook problemen had met de eerste types tussenassen van een andere fabrikant.
Kardan-Syzran is de enige officiele toeleverancier van ОАО "АВТОВАЗ" met dit type tussenassen, ook de GM Niva wordt hiermee uitgerust.
De assen voldoen aan een aantal kwaliteits eisen, Iso 9001 en TUV en een russische industrie standaard.
Reparatie set voor de tussenassen.
Afbeelding

Site van de fabrikant KLIK HIER

Enige foto's van de fabriek Kardan-Syzran.
Alle apparatuur is afkomstig uit Duitsland.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu dit eerste gedeelte van de nieuwe tussenassen en montage, komt er binnkort een tweede gedeelte, vwb het rijden en de evt verbeteringen in het rijden, en of het ook andere voordelen geeft (benzine verbruik)
Laatst bijgewerkt door pietsky op 01 okt 2014, 08:39, in totaal 6 keer bewerkt.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Re: Tussenassen vernieuwen

Berichtdoor steveh » 29 sep 2014, 21:59

Is hier al een prijs van bekend ? Ik wil deze jochies zeer graag eens testen zowel op de asfalt als op terrein !

Mvg
pietsky schreef:Rijden in en met een Lada Niva is een levensstijl die je niet verloochent, daar ben je als Niva rijder gewoon trots op.
steveh
Event team

Mijn Niva('s): 1.7i '88
1900 D '95
2001 rollende kas !

Berichtdoor hades » 30 sep 2014, 06:26

steveh schreef:Is hier al een prijs van bekend ? Ik wil deze jochies zeer graag eens testen zowel op de asfalt als op terrein !

Mvg

209 dollar (165 euro) per stuk bij lada Power
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor Walby » 30 sep 2014, 10:01

Ziet er allemaal netjes uit!

Alleen het grafiekje is fake.
De 2 frequenties zijn er het zelfde op. En dat klopt niet, de trilling van de homokineet moet een frequentie hebben die 1.5 keer hoger is dan die van de kardan (6 kogels ipv een kruisje).
Maar de amplitude van de trilling zal idd wel een stuk lager zijn bij de homokineet.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor steveh » 30 sep 2014, 13:09

hades schreef:
steveh schreef:Is hier al een prijs van bekend ? Ik wil deze jochies zeer graag eens testen zowel op de asfalt als op terrein !

Mvg

209 dollar (165 euro) per stuk bij lada Power

Dat is een redelijke som geld ? Of ..
pietsky schreef:Rijden in en met een Lada Niva is een levensstijl die je niet verloochent, daar ben je als Niva rijder gewoon trots op.
steveh
Event team

Mijn Niva('s): 1.7i '88
1900 D '95
2001 rollende kas !

Berichtdoor stefaan » 30 sep 2014, 15:01

euh? dat valt goed mee!
wat kost een nieuwe gewone cardan? geen ebay rommel uiteraard...
het probleem zal zijn dat de prijs nog wat meer wordt eer ze hier zijn :?
als je ze al hier krijgt...
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Re: Montage van nieuwe type Tussenassen

Berichtdoor pietsky » 30 sep 2014, 15:18

Tussenassen zijn hier natuurlijk goedkoper dan in Europa. 170 euro per set V+A.
pietsky

Berichtdoor A26O4 » 30 sep 2014, 16:24

Walby schreef:de trilling van de homokineet moet een frequentie hebben die 1.5 keer hoger is dan die van de kardan (6 kogels ipv een kruisje).

waarom? :oops:
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor hades » 30 sep 2014, 16:27

stefaan schreef:

euh? dat valt goed mee!
wat kost een nieuwe gewone cardan? geen ebay rommel uiteraard...
het probleem zal zijn dat de prijs nog wat meer wordt eer ze hier zijn :?
als je ze al hier krijgt...

Ik ben inclusief verzending 476 dollar (370 euro) kwijt dus 185 euro per stuk.
Als de berichten van brandstof besparing en minder overbrenging verlies kloppen ga je ze vanzelf terug verdienen (duurt wel ff maar met nederlandse benzine prijzen gaat het sneller :P :wink: )
hades
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 30 sep 2014, 17:01

Joep
Het mooiste is als je een brug tot je beschikking hebt om de tussenassen te wisselen.
Ik heb in mijn kleine paradijsje hier een zgn. put tot mijn beschikking, dat is ook een geweldig voordeel met sleutelen onder de auto.

Neem op je gemak de tijd voor de assen te wisselen.
Op alle forums zijn de Russen het er over eens de assen van Kardan-Syzran zijn gewoon de beste en doen waar ze voor gemaakt zijn, er zijn sommige mensen die schrijven dat hun problemen met resonanties en trillingen geheel tot het verleden behoren.

Ik hoop dat jij dit ook gaat beamen, na montage en je eerste rit met de Niva, en de nieuwe tussenassen.
pietsky

Berichtdoor stefaan » 30 sep 2014, 20:38

ik betwijfel of je daardoor minder gaat verbruiken...
theoretisch wel maar in de praktijk?
het is maar een klein deel van de aandrijflijn dat iets beter gaat werken, de rest blijft nog hetzelfde.

voor trillingen enz. zou het wel veel kunnen doen

Ik ben inclusief verzending 476 dollar (370 euro) kwijt dus 185 euro per stuk.

is dat redelijk te doen onderdelen uit rusland laten opsturen ivm duane invoertax enz?
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor pietsky » 01 okt 2014, 08:19

Stefaan
Vanuit Rusland is het bijna niet mogelijk om goedkoop onderdelen naar Europa te sturen, tarieven zijn hoog en je hebt 100% douane controle over de goederen, dus uiteindelijk wordt wordt het erg duur.
Vanuit de Oekraïne schijnt het iets goedkoper en makkelijker te zijn om iets op te sturen, maar de onderdelen zijn daar weer heel erg duur (vind ik).
WE zullen eens moeten gaan kijken wat evt een goed alternatief is om goedkoop onderdelen naar Europa te krijgen, ik heb zelf een aantal ideeën, maar we gaan kijken wat evt. mogelijk is.
pietsky

Berichtdoor pietsky » 01 okt 2014, 08:49

Stefaan
Ik neem aan dat we het verhaal van de verkoper kennen die zijn waar altijd de hemel inprijst om het verkocht te krijgen.
Het benzineverbruik ga ik toch gewoon voor de statistieken controleren, het andere verhaal dat je door minder weerstand en aandrijfings verlies er zomaar 5 pk bijkrijgt is natuurlijk van toepassing alsje heel erg gammele assen eronder hebt zitten.
Voor iedere niva is het anders er zijn inderdaad veel teveel andere aandrijvings onderdelen die hier nog meespelen.
En dan ook nog mee te rekenen dat er ook nog gekekenn moet worden hoeveel weerstand je auto heeft enz enz.
pietsky

Berichtdoor niva-man » 06 okt 2014, 20:10

En al een eerste indruk van het rijgedrag...?
Wat je niet hebt kan niet stuk
niva-man

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1991

Berichtdoor hades » 06 okt 2014, 20:18

niva-man schreef:En al een eerste indruk van het rijgedrag...?

Heb ze ook sinds kort er onder liggen.
Ik heb er nog maar +/- 50 km mee gereden en nu al ben ik heel erg blij dat ik ze heb.

- Optrekken gaat soepeler/sneller
- Minder rolweerstand
- Veel minder geluid

Nu bleek dus ook dat mijn oude kruisjes ook hun beste tijd hebben gehad dus heel representatief zijn mijn oude tussenassen ook niet
hades
Lid 2015

Volgende

Keer terug naar Aandrijflijn