Algemene staat aandrijflijn en koppeling

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Algemene staat aandrijflijn en koppeling

Berichtdoor sammy » 06 okt 2014, 08:48

Deze zondag trekken we er een dagje op uit voor een 4x4 doop op het evenement van de 4x4 Festival Club te Ampsin! :blij: (iemand van jullie die mee gaat?!)

Hopelijk ziet het koekendozeke het ook allemaal zitten. :) Aangezien Lada en ikzelf nog volop aan het kennis maken zijn, vroeg ik me af of jullie even een mening kunnen spuien over:

de algemene (uiterlijke) staat van de aandrijflijn (zie foto's): ik zie hier en daar lichte oliesporen maar weet niet of deze horen bij het normaal gebruik van de Niva...

de koppeling: mijn koppeling maakt een rinkelend geluid in neutraal, 1e, 2e en 3e. In 4e en 5e loopt ze veel rustiger. Het geluid valt nog het beste te vergelijken met dat van de droge platenkoppeling van een Ducati Monster; alsof de koppelingsplaten tegen elkaar trillen. De koppeling functioneert echter vlekkeloos, heeft een normale vrije slag en pakt kordaat op. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dat geluid en gaat het om een hoogdringende ingreep?
Wat de versnellingsbak betreft merk ik tijdens het rijden geen uitzonderlijke mechanische geluiden op. Het schakelen gaat ietwat stroef, maar ik denk niet dat dit abnormaal is voor een karretje uit 1996 met de gebruikshistorie van 2 eigenaars achter zich. :wink:

De vragen kunnen technisch gezien misschien oppervlakkig lijken, maar voor m'n gemoedsrust zondag zijn ze wel belangrijk. :D

Cardan voor:
Afbeelding

Achterdiff:
Afbeelding

Centrale diff:
Afbeelding
Afbeelding

Alvast :bedankt:!!!!!!!!
Il semble que la perfection soit atteinte non quand il n'y a plus rien à ajouter, mais quand il n'y a plus rien à retrancher.
Antoine de Saint-Exupéry
sammy

Mijn Niva('s): Lada Niva 1.9d 1996

Re: Algemene staat aandrijflijn en koppeling

Berichtdoor sammy » 06 okt 2014, 14:17

Correctie:

Het rinkelend geluid komt waarschijnlijk uit de versnellingsbak:
stilstand + neutraal + ontkoppeld = geen gerinkel
stilstand + neutraal + gekoppeld = gerinkel
1/2/3 + gekoppeld = gerinkel
Il semble que la perfection soit atteinte non quand il n'y a plus rien à ajouter, mais quand il n'y a plus rien à retrancher.
Antoine de Saint-Exupéry
sammy

Berichtdoor pietsky » 06 okt 2014, 17:39

Als het daadwerkelijk uit de bak komt, zit er niets anders op dan de bak er onder uit te halen.
Aangezien het geluid zich voordoet als je ontkoppeld denk ik meer aan een probleem bij de koppeling.

Vwb de tussenbak en de diff's het lijken mij geen ernstige lekkage's, heeft meer weg van zweten.
Evt een raad om zeker te zijn dat er voldoende olie evt aanwezig is controleer de niveau's.
Heb je zin en tijd om de bakken en diff's van nieuwe olie te voorzien, dan zou ik dat zeker aanbevelen.
Laatst bijgewerkt door pietsky op 06 okt 2014, 18:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor stefaan » 06 okt 2014, 18:05

dat gerinkel is waarschijnlijk het druklager van den koppeling.
kost niet zoveel, maar de versnellingsbak moet er wel onderuit incl tussenbak en cardans...
kan je op zich wel op goed geluk een tijd mee verder rijden

die lekage's vallen precies idd onder de noemer "zweten" best zoals piet zegt controleren of er genoeg olie in zit overal.
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor sammy » 06 okt 2014, 21:50

All right Stefaan en Piet! Bedankt voor deze eerste - enigszins geruststellende - feedback!

Olieniveaus zal ik zeker eens peilen voor zondag!

De druklager lijkt me alvast een plausibele boosdoener, maar miljaar, het demonteren van de (tussen)bak lijkt me net iets te hoog gegrepen als eerste sleutelervaring. :-) Nu goed, ik zal me alvast eens documenteren over de gang van zaken in het werkplaatshandboek en in de andere topics op dit forum. Ik ben vandaag wat basismateriaal gaan aanschaffen, dus de eerste stap is gezet. I keep you posted! :)
Antoine de Saint-Exupéry
sammy

Berichtdoor sammy » 06 okt 2014, 22:16

Btw: op de eerste foto valt ook een onverwachte zwakke schakel in het chassis te bespeuren.

Afbeelding

Bij het opkrikken van het linker voorwiel deukte de chassisbalk gewoon in. :oops: Ik heb er de krik meteen van onderuit gehaald en een blok gestoken tussen krik en chassis om de kracht wat te verdelen, maar ondertussen was het kwaad geschied. Een van de vorige eigenaars heeft het probleem blijkbaar ook meegemaakt, want bij nader inzien bevindt er zich eenzelfde soort deuk niet ver van de mijne...

Kan dit een teken aan de wand zijn van een algemeen verzwakt chassis? :? De chassisbalken vertonen roestsporen, maar geen gaten. Ik zal morgen eens met de hamer beginnen rondtikken, maar kan je op een iets betrouwbaardere manier de sterkte van een chassis nagaan? Bij de keuring voor verkoop heeft de technische controle alvast geen opmerkingen gemaakt (op de dorpels na, die werden opgelast).

Alvast :dank: voor uw aanhoudend medelijden met deze leek. :D
Antoine de Saint-Exupéry
sammy

Berichtdoor A26O4 » 07 okt 2014, 06:29

Ik krik altijd onder de ophanging.
Uw chassis zal niet breken ze. In het slechtste geval scheuren er stukken van uw ophanging af.
Oppassen met roest peuteren. Voor je het weet heb je een levensgroot gat. Tenzij je direct wilt gaan herstellen natuurlijk.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor pietsky » 07 okt 2014, 08:19

Ik persoonlijk neem altijd de krikpunten in eerste instantie, daarna kan ik altijd switchen naar evt een andere plek.
Dat gaat altijd goed.
Gebruik ook evt bokken om zeker te zijn dat je Niva goed gesteund staat.
Mijn chassis balk was ook licht gedeukt toen ik mijn Niva kocht, dit probleem is denk ik bij vele Niva's.
Ik zou eens kijken bij de volgende post.
http://forum.ladanivabelgium.be/phpBB2/viewtopic.php?f=21&t=4372

Deel 2 http://forum.ladanivabelgium.be/phpBB2/viewtopic.php?f=21&t=4925

Deel 3 http://www.forum.ladanivabelgium.be/phpBB2/viewtopic.php?f=21&t=4996

Ik zou je Niva ook eens goed controleren, kan nooit geen kwaad.

Verder de foto's kun je uploaden via tinypic, daar is een topic over, dan komt het beter over (formaat)
pietsky

Berichtdoor BartVoermans » 07 okt 2014, 15:01

een Niva zonder deuk bestaat niet, of hij wordt niet gebruikt waar ie voor bedoeld is :-)
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor sammy » 07 okt 2014, 17:49

Goede tips; ik vijl m'n kriktechnieken bij. 8)
Van de roest blijf ik nog even van af tot ik eens bij Jan ben gepasseerd voor een inventaris van de to do's. Versnellingsbak zal waarschijnlijk de prioriteit worden...
Ik neem ook nota van tinypic! Excuses voor de onverwachte formaten op jullie beeldschermen. :o

BartVoermans schreef:een Niva zonder deuk bestaat niet, of hij wordt niet gebruikt waar ie voor bedoeld is :-)

Blijkbaar heb ik het roest- en blutsprobleem bij Lada ietwat onderschat en moet ik m'n standaarden wat bijstellen. :)
Zalige forumtopics! Man man, hier wordt bijgeleerd. :D
Antoine de Saint-Exupéry
sammy

Berichtdoor sammy » 10 okt 2014, 08:46

Domme vraag van de dag van deze Nivaleek :oops:

Heb zonet de olie van de achterdiff gecontroleerd (alles oké). En toen kwam ik de ontluchtingsnippel tegen... :evil: Ik wou het rubberen beschermkapje er even afnemen, maar kreeg het niet los. Ik kreeg er ook geen steeksleutel tussen. Door de inspanning heb ik momenteel een nippel die vrij losjes zit (kan lichtjes concentrisch bewegen en ik kan hem indrukken waarna ie weer in zijn oorspronkelijke stand terecht komt). :shock:

Heb ik hier iets geforceerd of is het normaal dat de nippel wat 'speelruimte' heeft? Welke zijn de ev. gevolgen voor de werking van de diff?
Antoine de Saint-Exupéry
sammy

Berichtdoor ladanivabelgium » 10 okt 2014, 09:12

is heel normaal, er zit een veertje onder. Het is in feite een metalen kapje met daaronder een veertje en daaronder een rubbertje. In normale omstandigheden dicht het rubbertje het diff af. Bij te veel luchtdruk in het diff drukt het rubbertje het veertje omhoog en kan de overtollige druk ontsnappen
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor sammy » 10 okt 2014, 21:23

All righty; we zijn alweer een tikkeltje wijzer geworden! Merci voor de instant assistentie Jan! Toch wel een bron van verwondering die Niva: benzinemeter, toerenteller en zowat de helft van de verklikkerlichtjes geven er de brui aan, maar de sigarenaansteker werkt wonderwel uitstekend... :lol:
Antoine de Saint-Exupéry
sammy

Berichtdoor pietsky » 11 okt 2014, 07:09

Sammy.De electrische problemen even een topic starten in Electriciteit & ontsteking. Kunnen we daar op ons gemak op ingaan.
pietsky

Berichtdoor A26O4 » 11 okt 2014, 11:12

sammy schreef:All righty; we zijn alweer een tikkeltje wijzer geworden! Merci voor de instant assistentie Jan! Toch wel een bron van verwondering die Niva: benzinemeter, toerenteller en zowat de helft van de verklikkerlichtjes geven er de brui aan, maar de sigarenaansteker werkt wonderwel uitstekend... :lol:

Stekker los achter het metertjespaneel.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Keer terug naar Aandrijflijn