extreme trilling tussenbak bij snelweg snelheden

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

extreme trilling tussenbak bij snelweg snelheden

Berichtdoor jasper » 17 dec 2014, 23:56

Hallo,

Ik heb net een nieuwe niva gekocht. 2004 multipoint 1.7. Ik zal een fototje posten. Bij snelheden vanaf 80 km/h trilt de middenbak heel erg. Er is speling op de achterste uitgaande as, een bekend probleem lees ik hier. Ik ben bang dat ik een beetje een kat in de zak heb gekocht. Een nieuwe middenbak gaat namelijk voor 750 euro. Heeft er iemand misschien nog een middenbak liggen die voor een vriendelijk bedrag weg mag? Of heeft iemand ervaring met reparatie het lager/keerring? Is dat te doen?

Dank voor de hulp.
jasper

Mijn Niva('s): rode 2004 1.7 multipoint
voorheen een franse witte 'tinga'

Re: extreme trilling tussenbak bij snelweg snelheden

Berichtdoor A26O4 » 18 dec 2014, 07:28

Begin met de boel eens netjes uit te lijnen. Er staat hier wel ergens beschreven hoe dat moet. Dat is niet zo moeilijk.
dat zal waarschijnlijk al veel schelen. Als de lagers kapot zijn (enkele dacht ik bij een 2004?) dan ga je ook je olie al kwijt zijn en was de tussenbak waarschijnlijk al dood.

(als je de niva niet boven de 80km/u getest hebt, kan je toch niet zeggen dat je een kat in een zak gekocht hebt?)
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor ladanivabelgium » 18 dec 2014, 07:31

trillingen boven de 70 komen meestal van uitgelopen lagers in de tussenbak. 'k zal er wel eentje hebben liggen
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 18 dec 2014, 11:29

Kat in de zak?
Niet zo snel de moed opgeven.
Trillingen zijn over het algemeen normaal te noemen bij een Lada Niva.
Extreme trillingen zijn natuurlijk niet normaal.
Wel zoals hier al gepost, de tussenbak is waarschijnlijk de boosdoener.
Dus een tweedehands tussenbak van Jan eronder en dit probleem is de wereld uit.
Wel om even er dieper op in te gaan, tussen de versnellingsbak en de tussenbak zit ook een zogenaamde donut, een rubberen koppeling waarop een asje met homokineet zit gemonteerd. Dit onderdeel kan je gelijk goed controleren als je de tussenbak demonteert. Hieronder een tekening van de gehele transmissie nr. 7 is de donut. (промежуточный вал)
Afbeelding
Hieronder een foto van de tussenbak gedemonteerd compleet met donut en homokineet. Zoals je ziet wordt bij demontage altijd een slangklem rond de donut gelegd om demontage zonder problemen mogelijk te maken, de donut zal zonder klem uitzetten (vervormen) waardoor demontage van de bouten niet mogelijk is.
Afbeelding
Een vergrote foto van de donut. Dit onderdeel ook zeer goed controleren op defecten of scheuren!!
Afbeelding
Nu het probleem van de tussenbak is niet zo maar een kwestie van evt 2 lagers vervangen , aangezien er meerder lagers in de lijn van de uitgaande assen zitten, is het daarom zoals al gepost het makkelijkste en snelste, de tussenbak vervangen voor een ander exemplaar. Hieronder een doorsnede van de tussenbak.
Afbeelding
Wel we hebben tijdens het demonteren van de tussenbak ook gelijk de tussenassen gedemoteerd, deze kunnen we nu ook gelijk grondig contrleren op defecten of speling.
Zie mijn posting http://forum.ladanivabelgium.be/phpBB2/viewtopic.php?f=20&t=6174
Is een kruisje niet goed onderhouden dan zal het naaldlager snel versleten zijn en heb je ook last van trillingen of resonanties.Hieronder een tekening van de tussenbak met assen.
Afbeelding
Hieronder een foto van kruisje wat zijn beste tijd heefd gehad, dit is van een 1600 waarbij geen smeernippel aanwezig is!! op alle 1700 Niva's zit een smeernippel om je kruisje gereld te kunnen doorsmeren. Waarom is de nippel zo belangrijk, omdat je situaties hebt dat je off road gaat en evt doorwadingen doet dan is het aanbevolen om je tussenassen te smeren, ook na de nodige kilometers op de weg zal je geregeld je tussenassen doorsmeren, je zal bemerken dat het effect heeft en veel trillingen en/of resonanties zijn dan gewoon weg. Foto is van een clublid van de Niva vrienden. Die nu rondrijd met een zo goed als trillingsvrije Lada Niva.
Afbeelding
Wel dan meteen alle olie niveua's controleren van versnellingsbak, en voor en achteras, Het mooiste is als je ze meteen (olie) ververst, het kan goed zijn dat je tussenbak een probleem heeft door te weinig/geen olie, of geen verversingen van de olie!!
Wel alles bovenstaande hoop ik dat je evt wat hebt aan de informatie, ga op je gemak kijken of je de klus zelf wilt uitvoeren. Als je sleutelervaring hebt dan zal je deze klus zeker zelf kunnen doen. Anders kontakt opnemen met Ladanivabelgium voor de reparatie.
We hebben hier ook een discussie op het forum over de betrouwbaarheid van de Niva, wel hieruit blijkt eigenlijk betrouwbaarheid valt of staat hoe de berijder zijn onderhoud pleegt aan de Lada Niva, pleeg je onderhoud volgens het schema dan zal je geen of weinig problemen hebben
Als laatste een Lada Niva is nooit een kat in de zak!!

Rijden in en met een Lada Niva is een levensstijl die je niet verloochent, daar ben je als Niva rijder gewoon trots op
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor jasper » 18 dec 2014, 21:29

dank voor alle reacties! dat geeft weer wat moed. Ik heb de auto gekocht zonder apk en dus geschorst. Vandaar dat ik hem niet op hogere snelheid heb kunnen testen. Ik heb de voordiffertieel en middenbak bijgevuld, de versnellingsbak ververst. alle 4 de kruisjes en de cardanassen volgespoten. de middenbak is volgens mij vrij snel weer leeggelopen. Ik ga proberen de middenbak uit te lijnen, dat had ik nog niet geprobeerd. Maar ik moet zeggen dat ik er weinig fiducie in heb. Jan/ladanivabelgium, wat kost die bak? :)
jasper

Mijn Niva('s): rode 2004 1.7 multipoint
voorheen een franse witte 'tinga'

Berichtdoor A26O4 » 19 dec 2014, 09:26

als de bak al naar de knopen is heeft uitlijnen nu niet veel zin natuurlijk. Als er een andere bak onder gaat moet de uitlijning toch opnieuw gebreuren.
A26O4
Lid 2015

1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor pietsky » 19 dec 2014, 14:37

Pieter
Naar mijn weten is uitlijning bij een 1700 multi minder belangrijk dan bij een Niva met een kruiskoppeling, zover ik weet.
Aantekenen hoe de bak is gemonteerd op de carrosserie en dan weer netjes terug monteren, als het klopt zitten er ook geen shims tussen carrosserie en tussenbak.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor A26O4 » 31 dec 2014, 07:57

Als hij goed stond kan je dat dan, maar voor het zelfde geld was er al mee geknoeid en stond hij slecht.
Mijn multi had ik een aantal jaar geleden ook uitgelijnd. Dit maakte echt wel veel verschil.
A26O4
Lid 2015

1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor JJNIVA » 31 dec 2014, 17:57

De tussenbak van de mijne was af fabriek niet uitgelijnd met shims tussen de tussenbak en de carosserie. (1,7 multi 2007)

Prettige jaarwisseling, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor ladanivabelgium » 31 dec 2014, 20:13

Tuurlijk niet, vanaf de 17i is dat niet meer
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject