Lekkende versnellingsbak (5 gear)

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Lekkende versnellingsbak (5 gear)

Berichtdoor SkylgeNiva » 07 maart 2016, 21:31

Hallo, sinds kort heeft mijn vriendin een niva 1.7i uit 2003. Ik ben verder niet bekend met de niva maar ik ben mij er momenteel in aan het verdiepen. Al vrij snel bleek dat de versnellingsbak lekt. Elke dag op de oprit een beetje olie dus toch maar even onder de auto gekropen. Al snel een spoortje gevonden en het ging om gele doorzichtige olie (uit de versnellingsbak dus). Vrij snel viel mij wat opmerkelijks op. Achter de ophanging van de versnellingsbak (aan de uitgaande zijde, naar de tussenbak) lijkt een soort plastic dop te zitten en die zit los. Erg lastig bij te komen omdat de ophanging ervoor zit, maar ik kon de 'dop' met mijn vinger heen en weer bewegen en op een foto die ik had gemaakt zag ik glimmend metaal (aluminium?) wat mij de binnenkant van de bak lijkt. Ik ben van plan morgen de ophanging even te verwijderen en te kijken wat deze 'dop' is en of dit de oorzaak van het probleem is. Op tekeningen van de bak kan ik niet vinden wat deze 'dop' zou kunnen zijn. Wellicht is er iemand die nu gelijk weet wat hier het probleem is? De 'dop' is niet zichtbaar op de overzicht tekening maar bevindt zich ongeveer op de plaats van de rode pijl.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
SkylgeNiva

Mijn Niva('s): Lada Niva 1.7i

Re: Lekkende versnellingsbak (5 gear)

Berichtdoor ladanivabelgium » 07 maart 2016, 23:12

Daar achter zit een lager. Normaal komt die dop nooit los...
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor SkylgeNiva » 08 maart 2016, 18:55

Bedankt voor de reactie. Ik heb vandaag even wat verder gekeken en de ophanging van de versnellingsbak los gehaald. Ik kon hem niet verwijderen omdat de flexibele koppeling (en tussenbak?) er dan af zou moeten en de aandrijfas naar voren zou los moeten. Maar ik kon er nu beter bij en vond achter de dop inderdaad het genoemde lager, echter ook een bout doorheen die los zit. Deze bout lijkt mij de 'gear unit fastening bolt' zoals in de tekening rood omcirkeld. Deze bout heeft dan de dop er waarschijnlijk af geduwd waarna de olie uit de bak is gelopen. Hoe zou het kunnen dat deze bout los zit, mogelijk gewoon niet goed vast gezet bij een vorig onderhoud? De auto heeft nog even gereden toen hij olie lekte en dus zat de bout toen hoogst waarschijnlijk ook los. In de eerste drie versnellingen was de versnellingsbak vrij lawaaiig maar in de 4e niet meer. De auto was echter nog maar kort in bezit dus het is niet bekend hoe dit eerder was. Er waren verder geen opmerkelijke trillingen of dergelijke aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding
SkylgeNiva

Berichtdoor ladanivabelgium » 08 maart 2016, 20:13

De bout zal gebroken zijn ipv los. De lagers moeten vervangen worden. In vierde is hij stiller omdat die versnelling recht door de bak loopt en de lagers niet strest. Ik raad je aan om er niet meer mee te rijden om meer schade te voorkomen. Ik heb denk ik wel een goede 2dehands bak liggen. Nieuw heb ik heel zeker op stock. Repareren is ook een optie natuurlijk
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor SkylgeNiva » 09 maart 2016, 10:13

Oké dat betreffende de vierde versnelling is duidelijk. We rijden er inderdaad momenteel niet mee. Het zal dus wel een grote reparatie worden of vervangen van de bak. Dat moeten we even gaan overleggen.
SkylgeNiva

Berichtdoor pietsky » 09 maart 2016, 10:54

Reparatie is de beste optie en de goedkoopste!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor SkylgeNiva » 22 dec 2016, 10:09

Om hier nog even op terug te komen, wel zo netjes, we rijden na reparatie al weer een hele tijd met veel plezier met de Niva!

Afbeelding

Afbeelding
SkylgeNiva

Keer terug naar Aandrijflijn