wat is hier loos?

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

wat is hier loos?

Berichtdoor luckystrike1968 » 19 maart 2016, 11:29

hallo allen,

Ik heb het forum al doorzocht en denk dat het mijn tussenbak is, maar voor de zekerheid toch ook even de vraag stellen;
afgelopen maandag begon de niva plots behoorlijk te trillen/schudden en herrie te maken tussen de 2500 en 3000 toeren. In de avond hoorde ik tijdens het rijden (ongeveer 50 km/u) een harde klap aan de onderkant van de auto. Alsof er iets dik van metaal afbrak. Een dikke bout ofzo. Het was zo'n harde klap dat ik dacht dat er echt iets groots, zichtbaars afgebroken zou moeten zijn. Onder de auto gekeken, maar ik kon zo snel niks vinden. Rustig teruggereden naar huis en de trillingen/schudden en de herrie bleef tijdens het optrekken bij dezelfde toeren maar leek nog heftiger. Auto neergezet voor de deur, paar dagen laten staan (mijn vaste garagist had ff geen tijd), en vrijdag weer gaan rijden (met de garagist) om de diagnose te kunnen stellen. Ook uitgebreid de onderkant bekeken op de brug, niks zichtbaars beschadigd/kapot. Het blijft dus wat onduidelijk;
- trillen/schudden blijft bij bepaalde, maar nu andere toerentallen en lijkt uit de versnellingsbak/tussenbak te komen. trillen is nog heftiger dan maandag
- als ik in z'n 1 of in z'n achteruit rustig rij, draaien de pookjes van de tussenbak kleine, zichtbare rondjes.
- na speuren op het forum dacht ik aan de harding schijf, maar die is bij visuele inspectie helemaal goed, lijkt zelfs redelijk nieuw te zijn.
- er zit speling op de aandrijfassen en op de overbrenging van de versnellingsbak naar de tussenbak.
- ik hoor altijd al (sinds de aankoop in aug 2014) een soort "bonk" achterin als ik de koppeling loslaat. Er lijkt dus speling te zitten in het achter dif, maar dat heeft volgens mij niet zoveel te maken met de problemen die nu zijn gaan spelen.

Kortom, ik denk dat er iets met de tussenbak aan de hand is, maar wat?

alvast bedankt!
luckystrike1968

Mijn Niva('s): 1.7I, 2002

Re: wat is hier loos?

Berichtdoor Walby » 19 maart 2016, 21:02

Van waar ben je ergens?
Mss dat er eens iemand van ons naar kan kijken.

Wat je al kan doen is de voorste aandrijfas er onderuit halen en alleen met achteraanwieldrijving rijden (met sper op).
En dan het zelfde met achterste aandrijfas en voorwielaandrijving.

Door de klap kan het zijn dat de tussenbak zich heeft schuin gezet, vandaar de cirkelvormige beweging van de pookjes.
Een tussenbak krijg je niet gemakkelijk stuk.
Ik verdenk nog steeds de hardy. Het kan zijn dar deze over gescheurd is, maar dat je het niet ziet omdat deze bij elkaar gehouden word door de 6 bouten.
De scheur loopt ook altijd op een plaats waar hij moeilijk te zien is. Het feit dat hij er nieuw uit ziet wil niets zeggen, behalve dat het chineese namaak kan zijn.

Je kan de midden plaat op de versnellingsbak tunnel er af nemen, de rubber rond de pookjes er af doen, en in laag tegen heel lage snelheid wat voor en achter rijden.
Je kan dan zien (Door het gat in de tunnel) of de hardy open gaat staan of niet. Of je kan eventueel zien of de homokineet rare dingen doet.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor ladanivabelgium » 20 maart 2016, 08:10

Kijk toch nog maar eens goed naar de hardyschijf.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 20 maart 2016, 13:51

Hardy schijf!!!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor luckystrike1968 » 21 maart 2016, 16:50

thanx voor de info so far! heb de middenconsole eraf en even snel gecheckt, zag niks raars. van de week even met m'n garagist samen kijken of hij wat ziet.

wordt vervolgd...
luckystrike1968

Berichtdoor pietsky » 21 maart 2016, 17:07

Soms is het gewoon moeilijk om te zien dat hij gescheurd is.
Pas als je tussen bak verwijderd hebt en dan de schijf gedemonteerd hebt zie je vaak pas de schade.
pietsky

Berichtdoor ladanivabelgium » 22 maart 2016, 05:42

Als hij gebroken is zie je het duidelijk. Het rubber komt 2 cm open te staan
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor luckystrike1968 » 25 maart 2016, 17:33

heren,

een stukje verder in de diagnose;
- de hardy schijf lijkt toch echt heel; hij gaat niet open staan bij rijden en lijkt geen scheuren te hebben (hoewel je het pas echt goed kan zien als je 'm eraf hebt natuurlijk).
- wel een tussenbak gevonden die behoorlijk bewegen kan (zie linkje naar video), is dat normaal? of is er ergens een steun afgebroken (die ik dan niet kan vinden..)
- direct na de hardy schijf lijkt iets gebroken; bij bewegen van de bak zie je dat daar een "knik" zit; zit daar een lager in die kapot kan zijn?
- de hardy schijf zelf vervormt behoorlijk bij de beweging op het filmpje, is dat normaal?

ik hoop dat jullie iets weten, dan kunnen we weer verder.. thanx!
luckystrike1968

Berichtdoor Ram » 25 maart 2016, 21:20

Die beweegt wel heel gemakkelijk! Der zijn normaal maar 2 steunen aan de tussenbak en dat zijn degene aan de zijkant die aan de onderkant van de wagen bevestigt zijn. Door de hardyschijf loopt in het midden een soort van " buis" , richting versnellingsbak, daar zitten rubbers in die over de uitgaande as van de versnellingsbak passen. Naar mijn mening moet er iets mis zijn met die rubbers, lijkt me het enige waarbij je de hardyschijf zo ver kan overplooien. Kijk eens als je diezelfde beweging doet of dat deel dat door de hardyschijf loopt veel meebeweegt, zou bijna niks mogen zijn. Sowieso ziet het er toch naaruit dat je de tussenbak eronderuit gaat moeten halen.
Ram

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor ladanivabelgium » 26 maart 2016, 06:52

tussenasje kapot; het asje is uit de kooi van de homokineet gekomen. Kan eigenlijk alleen maar gebeuren als er een verkeerde ophangingsbeugel op de versnellingsbak zit
Hier een mooie uitleg van Walby
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor luckystrike1968 » 26 maart 2016, 08:17

duidelijk, dank.

nog een vraag die mij bezig blijft houden; ik heb een half jaar geleden twee nieuwe velgen + banden voor gemonteerd. Die zijn een slagje kleiner dan de originele die er achter nog op zitten. hierdoor helt de auto iets naar voren maar komen de krachten op de aandrijving natuurlijk ook anders verdeeld. heeft dat hieraan kunnen bijdragen?
luckystrike1968

Berichtdoor pietsky » 26 maart 2016, 09:12

Zover ik kan beoordelen heeft dit geen enkele invloed verder op je materiaal van je aandrijving.
Je diff's van de niva zorgen dat alles zonder problemen rondgaat.

Zoals Jan al aangaf is er een verkeerde steun onder de versnellings bak die de oorzaak waarschijnlijk is van de problemen die je nu hebt.
De stand van de tussenbak en de versnellings bak en het tussenasje is erg belangrijk alles moet netjes in lijn lopen.
Is het nu zo dat door omstandigheden de uitlijning niet klopt er iets kapot moet gaan, in dit geval is de homokineet van het asje waarschijnlijk uit zijn kom geschoten.
Afbeelding
Hierbij een foto van het asje links in de hand het gedeelte wat naar de donut schijf gaat en rechts de homokineet, dit in gedemonteerde toestand door de homokineet van het kleine asje te demonteren, is nu alleen de vraag, is het asje eruit geschoten of is de homkineet eruit gekomen (zie rechts)
Afbeelding
Het borgringetje van het geheel zie hier op de foto, als dit weg is heeft de as ook alle ruimte om problemen te geven.
Afbeelding
Het geheel is te demoteren via de plastic dop op de achterzijde van de homokineet, montage gaat in omgekeerde richting.
Mocht het zijn dat de homokineet de schuldige is monteer dan een nieuwe via de club evt.
pietsky

Berichtdoor luckystrike1968 » 26 maart 2016, 09:56

Ok, thanx voor de duidelijke uitleg! Ik begrijp dat de juiste ophangbeugel voor de bak nog niet zo gemakkelijk te vinden is?
Ik ga nu de brug op en aan de slag!
:bedankt:
Ik houdt jullie op de hoogte!

Grtzz.
luckystrike1968

Berichtdoor luckystrike1968 » 26 maart 2016, 11:13

we gaan dit weekend de tussenbak eronderuit halen en de hardyschijf/homokineet bekijken/bestellen en vervangen. ook de beugeltjes met de rubbers waar de tussenbak in hangt, zullen we vervangen.

Ondertussen is het dan nog de vraag hoe dit probleem ontstaan is en of ik het kan voorkomen een volgende keer? Is het inderdaad een verkeerde ophangsteun die de versnellingsbak scheef doet hangen?
Als je de versnellingsbak bekijkt, lijkt het een nieuwe 5bak met de juiste steun (ik heb foto's maar weet niet hoe ik ze hier moet plaatsen). is dat logisch? de niva is van 2002, zat daar al een nieuwe 5bak in of is die wellicht later erin gezet? ik kan niet terugvinden vanaf wanneer de nieuwe bakken gemonteerd werden.
Ook zie ik dat de versnellingsbak erg naar rechts hangt; weinig ruimte (1 a 2 cm) rechts naast de versnellingsbak, en juist veel (zeker 5 cm) links naast de versnellingsbak. zou het nog kunnen dat de rubbers waar de motor in hangt versleten zijn, de motor dus scheef hangt en daardoor de versnellingsbak ook scheef hangt?

affijn, leuk klusje zo met de pasen! ik ben erg blij met jullie hulp in de diagnose van de problemen, thanx daarvoor! :bedankt:
luckystrike1968

Berichtdoor luckystrike1968 » 26 maart 2016, 11:22

ik heb de vraag op mijn eigen post hierboven al gevonden (moet toch eens leren beter te lezen.. :D )
ik heb een nieuwe 5bak en een nieuwe steun, dus dat klopt gewoon.

dan blijft wel de vraag over hoe dit (kapotte homokineet/hardy) ontstaan is. Zou natuurlijk nog kunnen dat het rubber in de steun van de bak niet de juiste is.
luckystrike1968

Volgende

Keer terug naar Aandrijflijn