Koppeling en vierde versnelling ...

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Koppeling en vierde versnelling ...

Berichtdoor Rolduc » 23 jan 2017, 12:19

Hallo,

Ik heb een lada Niva 4x4 van 2008 met bijna 100 000 km op de teller ...

Er zijn twee problemen met mijn wagen ...

1° De koppeling versleten ? ... Als ik stil sta met draaiende motor krijg ik hem niet meer in versnelling ... Leg ik hem stil dan gaat het wel ... Al rijdend wordt het moeilijker om te schakelen ... Als ik aan het rijden ben slipt de koppeling niet ... Wat heb ik exact nodig en/of wat moet er gebeuren om dit terug in orde te brengen ?

2° De versnellingsbak ... Bij het schakelen van drie naar vier krijg ik een hels gekraak van knarsende tandwiel tanden en bij het loslaten van de koppeling springt hij uit vier naar neutraal ... Er is dus geen vierde versnelling meer en dat is ook zo bij de veldversnellingen ... Alle andere versnellingen zijn prima ... Wat heb ik nodig en / of wat moet er gebeuren om dit terug in orde te brengen ?

Ik woon in Marokko en hier is niets van Lada dus zal ik indien het nodig is tot in Spanje moeten zien te geraken om het eventueel daar te laten repareren ...
Het probleem is dat ik een lijst heb van alle Lada garages in Spanje en Frankrijk maar dat die telkens niet of niet meer blijken te bestaan ...
De importeur in Parijs blijkt ook niet meer te bestaan dus ik denk dat ik redelijk goed in de shit zit ...

Met vriendelijke groeten,

Roland
Rolduc

Mijn Niva('s): Bordeaux,1.7i,multipoint,LPG,Trekhaak,Roofrack, winch, verstalers, etc ....

Re: Koppeling en vierde versnelling ...

Berichtdoor pietsky » 24 jan 2017, 10:53

Rolduc
Kijk eerst eens naar de koppelingscylinders of die werken . Het kan zijn dat de cylinders niet meer weken.
Tweede mogelijkheid is dat je boel eens moet ontluchten enkijken of dat er dan wat gebeurt.

De versnellings bak klinkt als een revisie die gedaan moet worden.
Hoe staat het met de 5e versneliing?
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor ladanivabelgium » 25 jan 2017, 07:27

copy/paste van pm:

Even troubleshooten...uit vierde springen is ofwel een kapotte thrustring in de versnellingsbak, ofwel te weinig olie, of een.combinatie van beiden. In elk geval moet de versnellingsbak open.
Dan je koppeling: hij schakelt niet of moeilijk, maar de koppeling slipt niet tijdens het rijden? Dan denk ik eerder aan te weinig olie in het koppelingscircuit of een kapotte koppelingspomp ofwel alweer een.combinatie van beiden. Het is dus niet noodzakelijk (waarschijnlijk zelfs helemaal niet) de koppeling zelf. Ik raad wel aan om ze te vervangen omdat de bak er toch af moet
Eigenlijk is het nodig te weten of er nog genoeg olie in de bak zit. De vul/peildop zit aan de linkse kant. Sleutel 17mm. De aandrijfas zit wel wat in.de weg om hem er uit te krijgen. Is het peil in orde en hij blijft kraken moet de bak gereviseerd of vervangen worden. Kraakt hij niet meer na bijvullen olie moet hij nog wel open voor het 4de versnellingprobleem, maar echter maar gedeeltelijk en is dan vrij makkellijk. In elk geval moet de bak er onderuit.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Rolduc » 25 jan 2017, 23:29

Hoeveel uren werk is dat ongeveer om de versnellingsbak in orde te stellen ? Hem er vanonder halen, openen, reviseren, sluiten en hem er weer onder steken ...
Rolduc

Mijn Niva('s): Bordeaux,1.7i,multipoint,LPG,Trekhaak,Roofrack, winch, verstalers, etc ....

Berichtdoor Rolduc » 25 jan 2017, 23:33

Hallo Pietsky,

Alle versnellingen werken goed behalve de vierde ...
In de veldversnellingen hetzelfde ...
Het koppelingsprobleem is wanneer ik met draaiende motor stil sta ...
Dan krijg ik hem niet in eender welke versnelling ...
Leg ik de motor stil dan gaat het wel ...
Rolduc

Berichtdoor pietsky » 26 jan 2017, 09:38

Zoals al aangehaald controleer eerst de werking van de koppeling werkt deze zoals het hoort.
Mijn indruk is dat de koppeling niet naar behoren werkt (niet vrij komt) waardoor je niet kan schakelen.
Dan de versnellings bak als je geen ervaring hebt met het demonteren van de bak bij de Niva kan het best wel eens lastig worden om dit binnen een halve dag te doen.
Dus mijn advies; eerst de koppeling controleren en evt ontluchten. Daarna weer verder met het andere probleem de bak, dwz demontage!

Ga eerst aan de slag met de koppeling, daarna weer evt verder hier om te assisteren met demontage van de bak.
pietsky

Berichtdoor Rolduc » 01 feb 2017, 00:01

Hallo Pietsky,

Omdat ik niet veel zelfvertrouwen heb in mijn technische praktijk ben ik bij een mecanicien geweest ...
Hij zegt dat vanaf de pedaal tot de koppeling alles goed is ...
Dat kan volgens mij niet want volgens mijn gevoel is de koppeling zelf ok ...
De koppeling slipt ook niet bij het vertrekken, of het belasten van de motor ...

Ik heb nog iets vergeten te melden en dat is dat als mijn auto koud staat in eerste instantie alles naar behoren functioneert ...
Ik start de motor, leg hem probleemloos in achteruit en rijd buiten, laat mijn motor draaien om de garagepoort dicht te doen en dan begint het pas als ik hem in eerste wil leggen om te kunnen vertrekken ... en dan nog is het niet altijd zo ... maar later als hij dan op werktemperatuur is dan wordt het zoals ik eerder beschreef ... Ik word wel gewaar dat de koppeling pas op het einde van het lossen van de pedaal of het begin van het induwen werkt, vroeger moest ik de pedaal dieper indrukken en niet zover lossen .... Wat mij ook opvalt is, als ik in neutraal stil sta met draaiende motor en de koppeling induw dat er een geluid is dat weer stopt bij het lossen van de pedaal ...

Ik heb al enkele emails naar Spaanse Lada dealers geschreven maar krijg geen antwoord ... Ik heb al verschillende keren onder weg van Marokko naar België dealers proberen te vinden via gps maar die bestaan of niet meer, of ze werken niet meer aan Lada ... Indien ik een goeie Lada garage zou vinden op mijn weg naar België zou ik er sneller kunnen laten naar kijken maar zelfs de importeur voor Frankrijk, België en Luxemburg is failliet ...

Ik denk dat ik misschien wel tot in België zou geraken mits ik mijn remorque thuis laat om gewicht te sparen ... maar het is natuurlijk niet aangeraden om het te doen ... 3500 km rijden zonder vierde versnelling en met een slechte koppeling is niet zo verstandig maar wat moet ik anders doen ... Hier in Marokko geen moer te vinden voor Lada ... Bij het bestellen van onderdelen moet ik rekening houden dat ik 50% moet bijbetalen voor import en btw en dan heb ik nog geen goeie mecanicien gevonden die het werk naar behoren zal doen hé ...

In ieder geval zelfs al geraak ik in België, bij die Sarens in Gent ga ik niet want die heeft mij al verschillende keren in de miserie gestoken ...
Ik ga dat verhaal hier nu niet doen maar ik zal het hier wel eens opschrijven als dat mag van Jan want mensen zoals ik die met een Lada rijden voor het plezier moeten weten waaraan ze beginnen als ze bij die vent gaan ...

Het zal nog wel twee maanden duren eer ik naar België kom dus er is tijd genoeg om naar een oplossing te zoeken ...

Roland
Rolduc

Berichtdoor pietsky » 01 feb 2017, 20:47

Zoals je het omschrijft zal het voor 90% de koppeling zijn die problemen geeft.
De omschrijving dat de koppeling pas pakt bij het laatste eindje geeft aan dat het niet lang meer duurt voordat hij er de brui aan geeft.
pietsky

Berichtdoor steven205 » 02 feb 2017, 08:49

In Frankrijk tegen Vesoul weet ik nog een Lada garage:

Eurorepar - Garage de Charmoille - Christian Thiery
24 Gr Grande Rue
70000 Charmoille
+33 3 84 76 43 24
steven205
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1600 & Zhiguli VAZ 2101

Berichtdoor Rolduc » 03 feb 2017, 02:14

Bedankt Steven 5 ...

Ben je er zelf al geweest ? Is de man een Lada liefhebber of zoekt hij alleen naar geld ?

Ik kan eventueel die omweg wel maken om naar België te rijden ...

Mvg,
Rolduc
Rolduc

Berichtdoor hades » 03 feb 2017, 10:59

Op Facebook-groep van ladapower is een Engelsman (Andrew) actief die in Alicante Spanje woont en een niva heeft en regelmatig met zijn Niva gaat crossen in Marokko... de kans is groot dat deze man vast wel iemand weet in een van deze 2 landen met de benodigde kennis en of onderdelen
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor Rolduc » 03 feb 2017, 14:26

Hey,

Bedankt voor de info ... Ga eens kijken wat er mogelijk is ...

Mvg,
Roland
Rolduc

Berichtdoor Walby » 26 feb 2017, 10:15

Nog iets dat voor dergelijke miserie kan zorgen (koppeling niet bak) is dat de vork die tussen de pomp en druklager zit, gebroken is.
De koppeling kan je ook bij regelen, maar ik vrees dat dit niet verstandig is omdat de oorzaak waarschijnlijk ergens anders ligt.

De koppeling denk ik dat met niet al te veel onderdelen en een beetje kennis van de niva snel te herstellen is.

Kan je eens een filmpje maken van de slaaf pomp, en vork terwijl iemand normaal en eens traag op de pedaal duwt?
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Rolduc » 26 feb 2017, 13:34

Hallo Walby,

Bedankt voor je reactie ...

Ik zal proberen, ik heb geen put noch een brug dus zal ik de auto moeten opkrikken ...
Ik zal in de eerste plaats zeer voorzichtig moeten zijn want de grond is hier nogal zacht ...

Voorlopig kan ik nog rijden en in mijn binnenste hoop ik dat ik zo tot bij een lada garage in Spanje of Frankrijk kan geraken ...
Het probleem is dat die garages op internet bestaan maar in de realiteit niet of niet meer ...
Ik heb al naar ettelijke garages een email gestuurd naar Spanje en Frankrijk en heb tot nu toe nog geen enkele reactie gekregen ...
Mijn veronderstelling is dat sinds die importeur in Frankrijk failliet is er niets meer voor Lada eigenaars bestaat behalve in Oost Europa en in Duitsland ...
Indien iemand mij kan helpen met een goed adres tussen België en Marokko om er te laten naar kijken zou het al wel zijn ...

Rolduc
Rolduc

Berichtdoor Rolduc » 19 okt 2017, 11:14

Omdat ik een hele tijd niet meer op dit forum kon inloggen kom ik nu pas met wat uitleg over wat er met mijn koppeling aan de hand was ...
Het was namelijk de koppelingsschijf waarvan het metalen gedeelte zich aan het afscheuren was van het beklede gedeelte ...
Uiteindelijk is het helemaal afgescheurd en heeft de koppeling het volledig begeven en was het gedaan met rijden ...
Over de versnellingsbak, ik heb een nieuwe kunnen kopen voor 500 € en die voor 250 euro kunnen laten steken ...
Het probleem was nog niet opgelost want er begon dan een geluid van onder de auto te komen en toen hij het opnieuw begaf kwam ik te weten dat het een lager van de transfertbak was ... De auto kon niet meer vooruit noch achteruit rijden ...

Nu heb ik het probleem met een gebroken wiellager dat de oorzaak is van veel schade ... Vanavond gaan we gaan kijken voor wat tweedehandsonderdelen ... De enige shop die ik kunnen vinden heb die alles binnen heeft van remschijf tot aan de cardan is www.russian4x4.de en de totaalprijs is volgens mijn garagist die het allemaal opgezocht heeft 800 euro dan komt er nog het werk bij ...

Na 100 000 km is mijn Niva veel geld gaan kosten ... De laatste 5000 km zijn er 2700 € uit mijn zak verdwenen voor de Niva ...
Rolduc

Volgende

Keer terug naar Aandrijflijn