gescheurde carrosserie

Moderator: pietsky

gescheurde carrosserie

Berichtdoor Juhroen » 29 okt 2011, 12:34

hallo,

Nadat ik de niva flink er van langs gegeven op de rit naar Mongolie en weer terug (22000 km) waarvan veel op slechte wegen en offroad is de carrosserie op diverse plaatsen gescheurd. wat ik tot nu toe heb ontdekt is de de voorschermen boven op de aanhechting wat nog niet zo een probleem is. Het grootste probleem is dat ook de balk naast de voorste schokdemper is gescheurd. Hierdoor is hij rechtsvoor ingezakt en komt de linker achterkant omhoog. Ik wil eigenlijk nog geen afscheid nemen van mijn niva en mijn vraag is of iemand dit ook al eens gehad heeft en ervaring heeft of dit te maken is. Tijdens de rit zijn er een hoop nieuwe onderdelen op de Niva gekomen dus het zou zonde zijn om hem naar de sloop te moeten brengen.

grtz

jeroen
Juhroen

Mijn Niva('s): Zwitserse Niva 1996

Re: gescheurde carrosserie

Berichtdoor stefaan » 29 okt 2011, 13:27

je bent toch zeker dat het ijzer gescheurd is en niet de verf?
het lijkt me sterk dat het de caroserie doorscheurt, al kan het wel na zo'n rit :?
heb je soms foto's van de schade?
4WD and not afraid to use it
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor Juhroen » 29 okt 2011, 14:33

ik heb net nog even het wiel eraf gehaald. er zit inderdaad een scheur vanaf de onderkant van de bovenste steun van de schokdemper die naar boven loopt tot net aan de veerschotel. Ik denk dat het wel te lassen is want het staal is dik genoeg. Dan zal ik ook gelijk de schokbreker steun richten. ik denk dat het gekomen is omdat ik er zware 4x4 schokdempers onder heb en ik na kazachstan en mongolie geen silentblocks meer in de ophanging had zitten. deze zijn toen allemaal vervangen maar dan maakt het het geheel wel een stuk stugger. Het gaat nog wel even wat werk zijn want ik wil met de auto op 10 december weer naar de Noordkaap toe.

ps ik zal morgen eens een foto maken
Juhroen

Berichtdoor pietsky » 29 okt 2011, 14:44

Jeroen kijk gelijk even naar de verstevigings tekeningen voor de schokbreker bev:
Ik heb monroe eronder zitten we hebben geen problemen gehad, behalve dynamo en thermostaat.
Vandaag geheleonderkant geinspecteerd en ook de achterbrug geen vreemde zaken kunnen ontdekken.
Afbeelding
Ik weet niet of je dit bord herinnerd in Mongolie na Olgy.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Juhroen » 29 okt 2011, 15:00

Afbeelding de foto zegt genoeg denk ik. leuk dat julie hem gespot hebben.

ik heb er zelf ook Monroe onder. Ik denk dat Kazachstan en Mongolie toch wat teveel was voor mn auto.

grtz

jeroen
Juhroen

Berichtdoor Buster » 01 nov 2011, 14:55

Beste,

Zoals ik het goed kan verstaan is er een scheur aan je schokdemper houder.
Dit is het binnenste spatbord dat gescheurd is.
Je kan deze bestellen en in je niva lassen.
Ik zou de oude laten zitten en het nieuwe onderdeel eroverzetten langs wielzijde anders moet je je hele front losboren, buitenste spatbord losboren en steun van expansievat overzetten. Mocht je nog relais hebben liggen op je spatbord moeten die er ook uit.

Mijn niva heeft dezelfde herstelling ondergaan terwijl ik hem gerestaureerd heb. Met het verschil dat er geen motor of dergelijke nog aanwezig was. Front, binnenfront en buitenste spatbord waren al reeds verwijderd.
Nieuw binnenspatbord erin, schokdempersteun overzetten: binnenfront, buitenfront, buitenste spatbord erop lassen en spuiten en klaar.

Tis een karwei maar niet onbegonnen werk. Je niva is niet verloren!!
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Keer terug naar Carrosserie