A26O4 schreef:Het wordt inderdaad wel prijzig dan om 'het eens te proberen'.
Bedankt voor de reacties.
Maar het meeste voorbereidingswerk kan je zelf al doen, haal in de Hubo (ofzoiets) een goedkoop exentrische schuurmachine (ong €70 a €80), voor ong €50 aan schuurpapier en een pot plamuur (beter geen motip, schuurt niet zo makkelijk) je bent begonnen.
Al doende leert men
Hoe meer je zelf voorbereid, hoe minder je achteraf zal moeten betalen in de carrosserie, (als je het goed gedaan hebt) dan moet er alleen nog grondverf en lak op.
als je toch zelf de voorbereiding wil doen:
- was de niva eerst, dan is het (meeste) vuil er al af.
- goed (laten) drogen!!
- bekijk het plaatwerk dat (mogelijk) moet vervangen worden, met een beetje goede laspost kan je al veel.
- nodige plaatwerk vervangen
- de lasspeetjes / naden gladschuren met slijpmachine icm lamellen schijf, maar doe dit niet als een gek die er echt op duwt, dan doe je meer plaatwerk weg dan nodig is en maak je er "putten" mee.
- plamuur afmaken en op de afgeschuurde lasnaden smeren met de bedoeling deze egaal te krijgen met de rest van de carrosserie.
- plamuur schuren met de hand (p80,p150,p240, bolle/holle stukken met de hand, schuurblok voor rechte delen) en afwerken met machine met p400/600/800, met de bedoeling deze egaal te krijgen met de rest van de carrosserie.
je kan over de geplamuurde stukken al wel gronfverf zetten als deze goed zijn.
TIP: zet een beetje matzwarte verf over de plamuur, zo zie je alle oneffenheden die moeten worden weg geschuurd
- schuur de rest van de niva met p800 tot alle lak over de gehele niva mat staat, maar doe eerst alle scherpe kanten (en binnenkanten) met een grijze scotch brite (schuurmatten) zodat je met de machine alle vlakke stukken kan doen.
Daarna kan ie naar de carrosserie voor de grondverf en de uiteindelijke laklaag
correct me if i'm wrong.