Roest aan je Niva deel 3

Moderator: pietsky

Roest aan je Niva deel 3

Berichtdoor ladanivabelgium » 28 apr 2012, 17:40

Nog geen roest, maar maanden moest ik er toch niet meer mee wachten.

Sinds ik met m'n dieseltje zo'n beetje hele softe :wink: offroad doe ziet hij wel wat meer af dan voordien. Niet dat dat erg is, want met wat extra onderhoud is er niks aan de hand. Zo moet je bijvoorbeeld af en toe de wateraflaatgaatjes van de dorpels doorprikken zodat ze open blijven. Na de laatste offroad was ik dat vergeten en dan blijft er water in je dorpels staan. Vanuit de dorpels loopt het dan binnen in je auto. In een vorig leven heeft m'n dieseltje ook al eens offroad gedaan. Waarschijnlijk maar 1 keer, maar dan wel tegoei. Het resultaat daarvan vind je hier en hier. Blijkbaar heeft er dus ooit lang water onder de matten gezeten. Als je dat dadelijk uitkuist is er niks aan de hand, maar bij mij waren de dreunplaten aan het los komen. Onder die dreunplaat zit niks verf, dus dan gaat het snel.

na het verwijderen van de matten en de dreunplaat kwam ik dit tegen:

Afbeelding

niks erg aan, gewoon wat vliegroest. Op de foto toont het erger dan het eigenlijk is

Afbeelding

goed opschuren en ontvetten en er kan roestomvormer op

Afbeelding

Afbeelding

morgen of maandag nog lak erover en dan kunnen de nieuwe dreunplaten erin geplakt worden

Afbeelding
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Roest aan je Niva deel 3

Berichtdoor ladanivabelgium » 29 apr 2012, 06:55

zaterdagmorgen 6u45 heb ik de boel al in de lak gezet :shock: Nu kan je goed zien dat ik de dreunplaten niet helemaal verwijderd heb. Alleen de losse stukken, het heeft geen zin om de stukken die nog goed vast zitten eruit te halen. Ik heb een klein 'vast' stukje eruit gehaald om controle te doen, maar daar is niks van roest te bekennen

Afbeelding

Afbeelding

Dat kan nu mooi uitharden en dan morgen de dreunplaten erin en de boel terug aankleden.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor nivageraardsbergen » 29 apr 2012, 07:43

Ik heb het gevoel dat ik binnenkort beter ook eens naar de Yuri zou kijken.....:?
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Berichtdoor ladanivabelgium » 30 apr 2012, 18:14

zo, vandaag de dreunplaten erin geplakt en de boel terug aangekleed. De isolatiematten die erin lagen heb ik niet meer gebruikt. Ze waren trouwens rot. ik heb wel nog een goede set, maar als die water zien gaan ze toch ook maar rotten. Weg ermee dus.

Afbeelding

Eén of andere grapjas heeft ooit een 'deurtje' gemaakt in de versnellingsbaktunnel. Dat is gedaan om een kleine herstelling aan de bak uit te voeren zonder de bak eruit te moeten halen. Als je dan gaat offroaden loopt er natuurlijk water binnen langs daar.
Eigenlijk kwam deze hele operatie op gang omdat ik een andere reparatie wilde uitvoeren. Ik rijd namelijk al een hele tijd rond zonder achteruitrijlichten. Er was een kabeltje gebroken en dat zat onder de plastiek versnellingsbaktunnelbekleding. Om daar bij te kunnen moet je de hele boel slopen. Zo kwam ik erachter dat de dreunplaten grotendeels aan vervanging toe waren. Op deze foto zie je de oude en de nieuwe kabel liggen:

Afbeelding

Afbeelding

lang geleden dat hij nog zo netjes was :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor A26O4 » 01 mei 2012, 07:24

Die isolatiematten had ik er al meteen uit gezwierd. Dat zijn gewoon vochtsponzen.

Mijn ervaring is ook dat er enkel onder de (half)losse dreunplaatstukken roest zit.

Kijk ook eens in de kofferruimte. Op de 'druppelplaats' kan de dreunplaat ook los zitten.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor ladanivabelgium » 01 mei 2012, 07:45

Kijk ook eens in de kofferruimte. Op de 'druppelplaats' kan de dreunplaat ook los zitten.

i know, daar is ze ook vervangen
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Keer terug naar Carrosserie