Voorzorgsmaatregelen

Moderator: pietsky

Voorzorgsmaatregelen

Berichtdoor Soundstorm » 04 jul 2012, 23:16

Hallo,

De Niva ziet er momenteel zo uit:

Afbeelding

Zijn er bepaalde dingen die ik nu best aanpak? Iets lassen/boren/verstevigen/... Hij is nu volledig bloot, dus het lijkt mij het beste moment.

Binnenkant is ondertussen bijna volledig gezandstraald en staat in roestwerende primer.
Soundstorm

Mijn Niva('s): 2003 1.7i Multipoint

Re: Voorzorgsmaatregelen

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 jul 2012, 04:05

Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Soundstorm » 05 jul 2012, 07:16

Echt roest is er niet! :D Behalve in de bakken achteraan zitten er veel gaten in de naden. Maar voor de rest is hij hard. Hier en daar wat oppervlakte roest, maar dat is al allemaal weg. Onderkant is ook helemaal proper, dus als ik langs beide kanten niks zie, ga ik er van uit dat alles goed is ;)
Soundstorm

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 jul 2012, 07:24

Ik bedoel dit: boor enkele gaatjes en spuit er wax in. Beter voorkomen dan genezen

Afbeelding
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 jul 2012, 07:27

en nog wat, nu je er toch goed aan kan: verstevig de vloerplaat waar de bevestigingen van de versnellingsbak en de tussenbak zitten
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 05 jul 2012, 09:29

ladanivabelgium schreef:verstevig de vloerplaat waar de bevestigingen van de versnellingsbak en de tussenbak zitten

Wou het ook al zeggen. Bij 2 niva's van mij was het al te laat, steun was al uitgeschuurd toen ik hem kocht.

Ook kan je al een gaatje boren waar de antenne komt, als die er nog niet op zit.

Idem gat voor een snorkel als je die wil plaatsen. Het is beter dat de rand van het gat word mee gelakt ipv ze te boren na het lakken.
Idem voor LPG als dat erin komt.
Idem gaten trekhaak.

Als je het achteraf doet, is het geen ramp, maar de gaten mee lakken (klinkt onnozel, een gat lakken) is beter.

Nu je er ook overal aan kan ook mss de kokers behandelen, als je dan een beetje smoddert is het zo erg nog niet.

Ook voor je alles terug monteert denken over extra kabels weg te werken. Bij een 1600 is dit een kabel voor de achterruit sproeier pomp, ipv een darmje.
Ik ga ook een redelijk dikke kabel steken van aan de +pool van de batterij (gezekerd) tot in het koffer ruim, voor een extra 12V stopcontact voor kampeer gerief op aan te sluiten, gelijk koelbox, omvormer voor scheermachine :lol: en dergelijke.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Soundstorm » 05 jul 2012, 12:13

Ga eens kijken voor die bevestiging.

Antenne en snorkel ben ik nog niet aan uit. Ik wil lampen op het dak, dus leek een snorkel wel ideaal om de kabels redelijk onzichtbaar naar boven te doen. Maar op zich heb ik geen snorkel nodig. Antenne ging ik aan het raam hangen, zodat er geen extra gat naar buiten moest zijn (en dus kans op water naar binnen).

LPG en trekhaak gaten zijn er al. Die van de tank ga ik wel verplaatsen, want hij hing niet mooi genoeg naar mijn zin.

In de kokers ging ik schuim spuiten. Goed idee?

Kabels komen er zeker ook. Stopcontact achteraan (12V en 220V). En ook nog voor de luidsprekers. Moet er nog een paar opnieuw doen ook, want de kabelboom van de trekhaak is niet echt mooi gedaan.
Soundstorm

Berichtdoor Walby » 05 jul 2012, 12:24

Soundstorm schreef:In de kokers ging ik schuim spuiten. Goed idee?

Als je expansie schuim bedoeld voor ramen te plaatsen of kieren te dichten, doe het dan zeker NIET!
Er gaat toch nog vocht achter in kruipen, dat daarna helemaal niet meer weg kan (verdampen). En je gaat het roesten versnellen!

Ik heb dit gezien bij een afbraak waar ze dit bij gedaan hadden.

Als je een af ander magisch schuim bedoelt dat ik nog niet ken, dat speciaal daarvoor dient, en waarna je nooit meer roest zal hebben, de niva lichter word, en je nog wat extra PKs wint. Post het dan zeker hier, zodat wij het ook kunnen gebruiken. :D
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 jul 2012, 12:28

In de kokers ging ik schuim spuiten. Goed idee?

heel slecht idee. ALS er dan toch vocht in komt, en dat komt er in, al is het maar van condens, kan het er nooit meer uit
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Soundstorm » 05 jul 2012, 18:03

Walby schreef:Als je een af ander magisch schuim bedoelt dat ik nog niet ken, dat speciaal daarvoor dient, en waarna je nooit meer roest zal hebben, de niva lichter word, en je nog wat extra PKs wint. Post het dan zeker hier, zodat wij het ook kunnen gebruiken. :D

Afbeelding

Er bestaat wel schuim specifiek voor in chassisbalken van auto's. Belangrijkste is dat het goed moet plakken, dan kan er nooit vocht in geraken. Maar dan moet het natuurlijk ook perfect ontvet worden. En dat is niet evident. En gezien er bitumen matten in de balken zijn weggesmolten (geen idee wat voor goedje er was uitgelopen in de koffer), ga ik er mij dus maar niet op riskeren.

Gewoon dus holle ruimte undercoating er in kieperen :p
Soundstorm

Berichtdoor jr. » 11 jul 2012, 09:24

Soundstorm schreef:
Er bestaat wel schuim specifiek voor in chassisbalken van auto's. Belangrijkste is dat het goed moet plakken, dan kan er nooit vocht in geraken.

Bedoel je niet gewoon dinitrol?
Dit is onder andere ook in een soort van schuimwax te vinden.
Afbeelding
1.7i '03
I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me.
Your car is your story, dont let someone else write the book !
jr.
Lid 2015

Mijn Niva('s): :
1.7i multi '03 op LPG
1.6 Savanne cabrio '85
2101 1200s '89

Berichtdoor Soundstorm » 11 jul 2012, 10:26

Nee, het is een soort van variant op PU. Ze gebruiken het voor versteviging van het chassis en het geluiddempend effect.
Soundstorm

Keer terug naar Carrosserie