roest wielkasten

Moderator: pietsky

roest wielkasten

Berichtdoor lada rover » 26 dec 2012, 09:59

Ik heb roest aan de links achter wielkast. De roest zit vanonder en gaat een tien cm door aan de dorpel. Mag ik dat met glasvezel plaat bewerken of moet ik het laten lassen door iemand die dat goed kan? Enkele tips?

ook mijn linker voorlicht doet het niet, zekering is het niet en relais ook niet( ik had een workshopmanual gevonden dat er een relais in kan staan in sommige gevallen)

Dank bij voorbaat
lada rover

Mijn Niva('s): 1 lada niva van 1996 , rood

Re: roest wielkasten

Berichtdoor ladanivabelgium » 26 dec 2012, 11:11

roest: --> (laten) lassen
licht: er zit een stekker op je binnenvleugel (zo even uit het vuistje: een zwarte en een groene draad). Daar durft wel eens slecht contact in te zitten
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor lada rover » 26 dec 2012, 16:04

Dank je wel, ik ga het proberen. En dat mag van de kering lassen? Ik heb de lada garage gebeld en die zeggen mag ook met glasvezel? Ik wil het even checken.
lada rover

Mijn Niva('s): 1 lada niva van 1996 , rood

Berichtdoor A26O4 » 26 dec 2012, 20:57

Die wielkast is wellicht geroest van de dorpel naar boven toe. Begin eens met koteren met een schroevendraaier. Je zal rap merken dat lassen de enigste optie is.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor Buster » 26 dec 2012, 23:48

Je kan best eens googlen naar Radlauf lada niva, dan kom je wat overzet stukken tegen en kan je bestellen wat je nodig hebt.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor Bertsteelant » 06 dec 2013, 09:28

Toen ik gisteren wat voorbereidende werken ging doen om mijn plastieken wielkasten in te bouwen kwam ik tot de vaststelling dat er nog redelijk wat werk te doen is.
Eerst deed ik dat kleine driehoekige ‘flapje’ los. Het was helemaal rot, maar dat is makkelijk te vervangen.
Toen ik het los deed, zag ik dat er achter dat flapje een holle ruimte is, die zag er helemaal roestig uit en er zat heel wat vuiligheid in. Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar toch heel wat offroad met dit voertuig gereden.
Verder stelde ik vast dat de hele wielkast vroeger reeds behandeld moet geweest zijn met een of ander product.
Tussen de rand van het flapje en het verdere stuk van de wielkast zie je duidelijk een roestlaag. Die is op zich makkelijk te behandelen, ware het niet dat er hier en daar wat gaten zitten (zie foto’s). Als ik door die gaten kijk, zie ik dan iets waarvan ik denk dat het het chassis is. Daar zit ook een roestlaag.
Wat zouden jullie doen om alles in orde te krijgen? Het is voor mij niet de bedoeling om offroad te gaan met deze wagen, maar ik wil hem wél perfect in orde zetten.
1. Zou ik een product (roestomvormer) inspuiten (zover ik kan zien) in die holle ruimtes achter de wielkast?
2. Zou ik de oude behandelingslaag van de wielkast eraf proberen te krijgen? Als ik het opwarm, krijg ik het er met veel moeite af, maar dat wordt uren werk als ik dat voor iedere wielkast moet doen. Mijn bedoeling is dan om met RX5 en RX10 de wielkasten te behandelen alvorens de plastieken wielkasten erin te vijzen.
3. Zouden jullie op die roestgaatjes gewoon een nieuw plaatje lassen? Of moet dat er eerst uitgeschijfd worden?
Ik had niet gedacht dat een auto van 10 jaar oud reeds in zo’n roestige staat zou zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bertsteelant
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7 03 bordeaux

Berichtdoor Spoetnik 17 » 06 dec 2013, 09:40

Ik had niet gedacht dat een auto van 10 jaar oud reeds in zo’n roestige staat zou zijn.
:D mijnheer is een droge komiek! 4 letters 'LADA' :D
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17

Mijn Niva('s): Best Co 2013

Berichtdoor Bertsteelant » 06 dec 2013, 10:27

Vergeef me mijn onervarenheid :D

je zou toch denken dat ze die binnenkant van de wagen behandelen met iets tijdens het bouwen? blijkbaar niet.
Bertsteelant
Lid 2015

Berichtdoor Spoetnik 17 » 06 dec 2013, 11:37

In diene tijd hadden ze al last om 'den buitenkant' roestvrij te houden laat staan dat :wink: ze iets roestvrij zouden maken wat je niet ziet
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17

Mijn Niva('s): Best Co 2013

Berichtdoor pietsky » 06 dec 2013, 12:20

Zoals eerder al gepost, de boel droog maken al het zand e.d verwijderen, zover mogelijk wegslijpen van slechte stukken.
Hierna nieuwe stukken inlassen, daarvoor kun je evt behandelen met de producten die je aangaf.
Je kan voor de driehoeken plaatjes kopen of maken en deze vastzetten op de orginele plaatsen daarvoor.
Ik zou je aanraden als je een plaats hebt om de Niva neer te zetten, eens de complete interieur eruit te halen en de bodem goed te controleren.
Tevens de hoeken aan de achterkant, en de dorpels!!
Veel succes
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor drentseniva » 06 dec 2013, 17:28

idd, zoals Pietsky beschrijft.

Maar gebruik alstublieft degelijke assteunen tijdens de werkzaamheden.
Werken met op een krik en een bak Jupiler als valbeveiliging is niet aan te raden :!: :!:
Afbeelding
drentseniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): NIVA SAVANNE 1987
in herstelling

Berichtdoor Bertsteelant » 06 dec 2013, 21:31

Yep, inderdaad een goede opmerking. Sinds vandaag staat er degelijk materiaal onder de assen. Daar was ik me van bewust. Er stond ook een extra krik onder de as, dus de foto's misleiden een beetje.

Bedankt allen voor de info.
Bertsteelant
Lid 2015

Berichtdoor Bertsteelant » 07 dec 2013, 18:38

Nadat ik de plastiek kuipen ingebouwd heb in de wielkasten, zou ik graag van die kunststof bogen (zie foto) monteren ter bescherming van de randen van de wielkast. Vallen deze twee onderdelen te combineren?

Weet er iemand waar deze te verkrijgen zijn? Ik dacht dit gevonden te hebben, maar ik twijfel of dit niet gewoon reparatiestukken in metaal zijn:

http://www.russian4x4.de/en/Spare-Parts-LADA-NIVA/RadlaufverbreiteWheel-arch-Lada-Niva-very-robust-blanks-Set-4pcs-black-rung-Kotfl-gelverbreiterung-Rohlinge-Set-4St-f-r-Lada-Niva.html?listtype=search&searchparam=Radlauf

Afbeelding
Bertsteelant
Lid 2015

Berichtdoor Walby » 07 dec 2013, 18:58

Bertsteelant schreef:Ik dacht dit gevonden te hebben, maar ik twijfel of dit niet gewoon reparatiestukken in metaal zijn:

Die van de link zijn van plastiek. Ik heb hier zo een setje liggen nog maar 1 keer gebruikt. Voor 30 euro mag je ze mee nemen. Over de kwaliteit: ik vind het prul. Heb ze er op gezet voor de keuring, anders moest ik volledig nieuwe wielranden in gaan lassen, en had daar toen geen goesting in.

Als je iets deftig wil kan je ze ook zelf maken uit polyester en de goedkope nest als mal gebruiken.

Die oude originele zijn een heel stuk beter, maar weet niet waar je die moet zoeken.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor pietsky » 07 dec 2013, 19:06

Zijn hier te koop, heb je natuurlijk niets aan, maar zijn ook niet goedkoop 175 Euro!!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Volgende

Keer terug naar Carrosserie