Dashboard lampje brand

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

Dashboard lampje brand

Berichtdoor Sebastiaan » 19 mei 2021, 17:13

Heren,

Vandaag na 40 kilometer te bollen in de Niva, brand na het starten het lampje links onder op het dashboard. het 'controleer motor lampje'

Check lamp Ā«check engineĀ».
The lamp lights up when turning on ignition and goes out after engine
start-up if engine ECU (EMS) is clear from faults.
In case of detecting of any defect in the system the lamp is on continuously or blinking.

Echter heb ik niks kunnen vast stellen, de riemen zijn strak, koelvloeistof en olie meer als voldoende, draait ook niet op 3 poten denk ik want de motor draait gewoon rustig en niet in onbalans.

enig idee waar dit nu ineens vandaan komt? de niva heeft 41k km op de teller.

Thanks.
Sebastiaan

Mijn Niva('s): 1.7i 4x4 Niva 2008

Re: Dashboard lampje brand

Berichtdoor Niva-sport » 25 mei 2021, 20:52

Je kunt de foutcodes uitlezen met een OBD lezer. Die kun je inpluggen linksonder bij de ECU. De mijne doet het ook af en toe, soms omdat er een tijdelijke storing is. Het kan ook optreden door vocht waardoor de ontsteking niet helemaal lekker gaat. In dat geval gaat het lampje na verloop van tijd weer uit.
Als je een algemene garage in de buurt hebt (dus geen merkgarage) dan kun je daar eventueel vragen om je ECU uit te lezen en eventueel te resetten, succes!
Ik heb een tennisbal op mijn trekhaak
Niva-sport
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2006, servostuur en arko

Berichtdoor Crispijn » 01 jun 2021, 19:47

Ik heb 68k km op de teller in mijne (bj2010) en bij mij gaat dat lampje maandelijks aan :lol:
Ik heb een goedkope bluethooth OBDII scanner gekocht op Bol ( ik denk 20 euro) en op mijn gsm (wel android) de app 'Torque' gedownload (Lite versie is gratis, kan je normaal je foutcodes uitlezen en wissen).
Ik heb gelukkig telkens dezelfde fout: iets is mis met mijn 'evap' systeem dus ik neem aan dat mijn emissies misschien niet 100% zijn maar bij wie wel? :) Als je er mee rijdt heb je van deze foutcode helemaal geen last.

Die scanners zijn universeel dus kan je in elke auto gebruiken dus in mijn ogen zeker de moeite waard om aan te schaffen...
Crispijn

Mijn Niva('s): Lada 4x4 (vaz 21214 uit 2010) met LPG

Berichtdoor Sebastiaan » 19 jul 2021, 07:38

Appologies voor t laat antwoord! had een marter op bezoek gehad welke mijn kabels vrij lekker vond.

de boel terug gefixt, en het lampje is uit! :)

:1bier: :1bier:
Sebastiaan

Mijn Niva('s): 1.7i 4x4 Niva 2008

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking