dynamo of accu kapot?

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

dynamo of accu kapot?

Berichtdoor Riddim » 13 jul 2011, 01:20

Hallo allemaal,

Weer eens een berichtje van mij...
Ik heb weer eens een probleem.

Vandaag 150 km gaan rijden. Op de helft begonnen steeds meer zaken uit te vallen. Te weten knipperlichten, radio (lampje werkte nog wel, maar cassette draaide niet), blowers, ruitenwissers. Dingen die het nog wel deden waren de koplampen en de verlichting van het dashboard. Tenminste... die gingen ook steeds minder vel branden en één koplamp viel zelfs regelmatig uit. Op het laatst toen ik voor de deur stond brandde het rode lampje van de accu op het dash. De auto maakte ook veel minder toeren (+/-100) en werd ook kouder dan gebruikelijk.

Ik heb laatst de spanningsregelaar (Hella) voor de tweede keer vervangen omdat de afgelopen tijd regelmatig het rode acculampje begon te knipperen. Dit maakte echter geen verschil. Op het moment dat het lampje brandde laadde hij boven de 15V. Dus teveel.

Ik had zelf het idee dat de dynamo misschien kapot zou kunnen zijn omdat het zo leek alsof de Niva overal stroom vandaan trok en zodoende alles om de beurt uitviel.

Ik heb nog niets doorgemeten omdat het al laat is, dus dat doe ik morgenavond. En zekering nr 10 heb ik ook nog niet nagekeken (las ik net in een ander topic), maar als iemand nog meer ideeën heeft dan hoor ik ze graag.

Want het volgende probleem komt ook alweer om de hoek kijken en dat is dat ik vrijdag met de Niva en de daktent op vakantie naar de Pyreneeën zou gaan.

Ik hoop zo dat het iets simpels als een zekeringetje is, of voor mijn part een nieuwe accu. Want ik weet niet of ik nog tijd heb om voor vrijdag de dynamo te vervangen. Komt meteen m'n volgende vraag. Ik heb nog een andere dynamo liggen waarvan ik niet weet oftie het doet. Hij is watergekoeld. Degene die er bij mij opzit is dat niet. Kan ik die andere er gewoon bij mij opzetten zonder de aansluiting van de waterkoeling te gebruiken?

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Groeten,
Lars
Riddim

Mijn Niva('s): Niva 1600 '88

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor ladanivabelgium » 13 jul 2011, 04:28

watergekoeld? haha, nee hoor, de darm die er op zit is een soort snorkel. Dat is origineel zo bij een 1600, maar is er bij jouw waarschijnlijk om één of andere reden afgehaald. In eerste instantie toch maar eens de laadstroom uitmeten. Tweede verdachte is je sleutelcontact. Als de laadstroom op de accu gemeten goed is (+- 13.8V met lopende motor) even het kapje onder het stuur weghalen en de stroom meten op de blauwe draden die op je contactslot zitten. Dit moet ong hetzelfde zijn als wat je op de accu meet.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Buster » 13 jul 2011, 18:29

je kan ook de niva starten en de plusklem van je batterij loskoppelen. Als de motor blijft draaien is je alternator niet kapot.
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989
1.9D 1996

Berichtdoor ladanivabelgium » 13 jul 2011, 19:22

Buster schreef:je kan ook de niva starten en de plusklem van je batterij loskoppelen. Als de motor blijft draaien is je alternator niet kapot.

maar dan jaag je met een kapotte regelaar mogelijk wel 18V door je verbruikers en ontsteking zonder de accu als buffer
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Riddim » 13 jul 2011, 22:05

Bedankt voor de reacties.

Heb achter op de dynamo gemeten en er komt ongeveer 9,6 uit. Lijkt me een beetje te weinig. Kan ik dus stellen dat de dynamo niet meer goed is?
Volgens mij is de dynamo die erop zit dezelfde als die van een 1.7. Die zijn nogal makkelijk te reviseren toch?
Overigens zitten er 3 polen op de dynamo en ik heb alleen de meeste rechtse gemeten. Dat is toch de juiste hè?

Toch zit ik ook nog met de volgende vraag: Hoe kan de dynamo 9,6 afgeven en een dag daarvoor heb ik op de accu, als de relais aansprong, meer dan 15v gemeten.

Bedankt.
Groeten,
Lars
Riddim

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 jul 2011, 05:44

Lars, het is de B+ aansluiting die je moet meten. Ik vermoed dat de koolborstels zullen versleten zijn, alhoewel dat geen verklaring is voor de 15V die hij genereerde. Die koolborstels kan je als het goed is bij de AD bestellen en ze kosten geen drol. In elk geval, toen ik een 10-tal jaren geleden in Apeldoorn werkte ( :D ) hadden ze die gewoon op voorraad. Ze vervangen is een simpel klusje, 1 schroefje losmaken en je hebt ze in je handen. Ik vond hier in de warboel die ik pc placht te noemen nog doorsnedescans van een heel oud boek over de 1600. Ter lering ende vermaak van de leden zal ik ze zo snel mogelijk in de downloadsectie plaatsen. Daarin vind je een vrij duidelijk bedradingsschema. Het is wel een zeer groot djvu-bestand. Moet eerst even een deftig werkende converter vinden. Ik ga trachten het tegen vanavond in orde te hebben. Als je er echt niet uit komt kan je in extremis op de heenreis langs Kessel komen. Een regelaar en alt heb ik nog liggen.
BTW: je alt is compleet verschillend van die van een 17i, een 17i heeft een ingebouwde regelaar in de alt zitten.

[edit ladanivabelgium]
Ter lering ende vermaak van de leden zal ik ze zo snel mogelijk in de downloadsectie plaatsen

is ondertussen gebeurd
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Riddim » 14 jul 2011, 11:33

Hoi Jan,

Dat is een mooi aanbod. Maar ik ben bang dat ik Kessel niet haal op de accu. En ik vertrek morgen al, dus ik heb ook geen tijd meer om er zelf naar te kijken. Ik kijk ernaar zodra ik terug ben van vakantie. Wel jammer. Zouden met de daktent gaan. Ben al maanden bezig om het voor te bereiden en dan gebeurt er dit :cry:
Gelukkig kunnen we een auto lenen en heb ik nog een andere gewone tent. We maken er toch wel iets moois van. Nu mag de daktent weer naar de berging tot volgend jaar Rusland.
Overigens ziet mijn dynamo er compleet anders uit dan de dynamo die ik nog heb liggen (die met die snorkel:P). Want die heeft maar twee aansluitingen en die lijkt me bovendien ook niet echt goed meer. Ik zal als ik terug ben de dynamo eruit halen en er een foto van plaatsen.

Thanks!
Greetz
Riddim

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 jul 2011, 12:06

have fun anyway! :bier:
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Riddim » 14 jul 2011, 15:52

Komt goed.
Thanks
Riddim

Berichtdoor Riddim » 07 aug 2011, 19:32

Vandaag m'n alt losgehaald.

Afbeelding

En ik moet iets stoms bekennen... ik heb de verkeerde aansluiting gemeten toen de alt nog op de auto zat :oops:
En toen brak tijdens het loshalen ook nog het boutje van de B+ aansluiting. Dus nu is de alt wel kapot :(

Afbeelding

Zou het misschien ook aan dit roestige boutje kunnen liggen dat de boel niet meer werkt?

Afbeelding

Het resterende deel van het boutje krijg ik er niet uit:S Ik zal van de week nog een poging wagen.
Iemand een idee hoe ik dit boutje kan vervangen?

Even de koolborsteltjes gecheckt. Niks mis mee volgens mij. Zie ik het goed en zit hier gewoon een regelaar op?
Ik snap er niks meer van :?:

Afbeelding

Ben er nu ook achter dat de alt er nog geen 10 jaar inzit.
Kan ik stellen dat m'n alt misschien toch nog in orde is? Of zijn de koolborsteltjes te ver heen?

Als het me lukt dat boutje te vervangen kan ik hem er weer opgooien en checken oftie goed is. Maar al dat werk hoop ik niet nog een keer te hoeven doen (kwam er niet zo makkelijk af), dus als iemand weet of ik nog andere dingen na kan kijken nu hij eraf is...?

Thanks,
Lars
Laatst bijgewerkt door Riddim op 08 sep 2011, 20:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Riddim

Berichtdoor ladanivabelgium » 08 aug 2011, 05:13

er lijkt inderdaad een regelaar op te zitten. is helemaal niet standaard bij een ouwe 1600,. Misschien in z'n jonge jaren een boel probs gehad en de boel omgebouwd? De alt terug monteren met nieuwe aansluiting en laten controleren onder belasting bij een Bosch-center of zo. Kost minder dan de ellende van het terug monteren en terug afhalen als het niet goed moest zijn
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Riddim » 26 aug 2011, 16:30

Even een update.

Heb m'n dynamo door laten meten.
De bevinding van het bedrijf:
Dynamo heeft het begeven. Lag niet aan de koolborsteltjes of regelaar. Waarschijnlijk lag het aan de diodeplaat.

Heb besloten een nieuwe dynamo te kopen voor het luttele bedrag van €115,- :D

Vandaag gemonteerd maar...
Er zitten 3 aansluitingen op net als op de oude.
Dikke kabels zitten goed, dat zonder twijfel, maar de twee andere stekkertjes :?:
Ik heb allebei de combinaties geprobeerd.
Combinatie 1: contact aan, acculampje brand NIET. Gestart, acculampje brand NIET.
Combinatie 2: contact aan, acculampje brand NIET. Gestart, acculampje brand NIET.

Meneer van de winkel zei dat er één aansluiting voor de toerenteller was, op mijn oude dynamo stond daar een W bij, en één aansluiting zou naar het relais van het acculampje gaan en de derde is die met het boutje is gewoon voor de spanningslevering.
Ik heb gezien dat er één van de kleine draden(een grijs/blauwe) naar de oude spanningsregelaar gaan en van daar uit waarschijnlijk naar het relais van het acculampje en van de andere(een gele) weet ik niet waar die naartoe gaat.

Hoe ik die twee ook aansluit, de accu laadt goed op en de toerenteller doet het ook goed, alleen het acculampje werkt niet naar behoren. Ik moet wel bekennen dat ik een nieuw relais erop gezet, maar deze is volgens mij nog hartstikke goed. Ik zou de oude wel weer terug kunnen plaatsen, maar ik denk niet dat het hieraan ligt.

Iemand een idee?

Greetz,
Lars
Riddim

Berichtdoor Buster » 28 aug 2011, 10:19

Tis weer een tijdje geleden dat ik nog eens aan mijn alternator heb liggen zoeken dat hem niet oplaad, maar ik ben er wel van overtuigd dat bij mijne blauwe het gele kabeltje naar mijn spanningsregelaar gaat. Het andere weet ik niet vanbuiten.
Heb ook al van andere leden gehoord dat de kleurcodes van de niva's onderling ook eens kunnen verschillen.
Niva under construction
Buster

1.6 1989
1.9D 1996

Berichtdoor Riddim » 31 aug 2011, 20:41

Thanks.

Heb de alt er nu opzitten en hij laadt 14,4. Acculampje brand met contact aan :D (heb het oude relais maar weer teruggeplaatst) maar blijft branden als ik heb gestart :?
Iemand nog een idee? Of zou het oude relais toch ook niet helemaal goed meer zijn? Kan het eventueel wel bestellen, lijkt me niet zo'n dure grap.

Kan ik gewoon rijden met dat brandende acculampje? Een vriend van me, die monteur is, zei van wel omdat ie toch gewoon 14,4 laadt. Ik blaas toch niks op zo hè?

Greetz,
Lars
Riddim

Berichtdoor Buster » 01 sep 2011, 20:46

14,4 tot 14,75 volt zijn de goede laadspanningen.
Echter boven de 15 a 16 V begint er wat mis te lopen.

Ik heb de duisburg rit eens meegereden met een laadspanning van 17,7 V.
Alle relais van de elektrische verbruikers die ik die dag heb gebruikt waren doorgebrand.

Best dat je alle relais van het laadcircuit ook even vervangt.
Niva under construction
Buster

1.6 1989
1.9D 1996

Volgende

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking