dynamo of accu kapot?

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor Riddim » 03 sep 2011, 12:48

Thanks voor je reactie.

Ik ga snel het relais vervangen.

Ik moet zeggen dat de auto veeeeeel mooier stationair loopt. Zo mooi heeft ie nog niet gelopen. :bedankt:
Avatar gebruiker
Riddim
 
Berichten: 390
Geregistreerd: 22 maart 2009, 20:26
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mijn Niva('s): Niva 1600 '88

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor Riddim » 21 sep 2011, 20:12

Hoi,

Zojuist het relais vervangen.
Het acculampje blijft nu constant uit. Dus ook als ik het contact aanzet :S Als ik de sleutel omdraai dan hoor je het relais wel tikken, maar het acculampje blijft uit.
Hij laadt verder wel goed.

Iemand nog een idee?
Zou ik er gewoon veilig mee kunnen rijden?
Met de oude originele relais waarbij het acculampje dus constant bleef branden heb ik toch wel weer enkele honderden kilometers gemaakt zonder problemen.
Misschien dat ik die voor de zekerheid maar meeneem onderweg.

Alvast bedankt voor de reacties.

Greetz,
Lars
Avatar gebruiker
Riddim
 
Berichten: 390
Geregistreerd: 22 maart 2009, 20:26
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mijn Niva('s): Niva 1600 '88

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor toney » 19 aug 2012, 11:48

Hallo Lars, heb jij dit al opgelost, ik heb het volgende probleem:

Als ik rijdt dan begint op een gegeven moment het acculampje te knipperen.
Als ik vervolgens de lampen aan doe of iets anders dat veel stroom verbruikt gaat het lampje uit.
Ik heb het idee dat de spanningsregelaar te veel stroom geeft. Want zodra ik iets aanzet dat stroom verbruikt gaat het lampje uit.
Ik heb alleen vorig jaar al een nieuwe Hella gemonteerd.
Kan het zijn dat wanneer je batterij teveel stroom krijgt dit lampje gaat knipperen (niet constant branden maar knipperen)?

Wanneer ik het voltage meet dat over de accu staat (meten aan de accupolen), meet ik zonder draaiende motor tussen 13V en 12,5 V
met draaiende motor (stationair) fluctueert dit heel erg. De meter spring heen en weer tussen 10V en 17V
En soms geeft ie ineens -1 aan maar dat kan ook slecht contact zijn.
Als meet bij de sigarettenaansluiting zie ik ook sterk wisselende waardes.

Ook lijkt het alsof ik steeds een relais hoor klikken.
Ik heb geen idee of dit er mee te maken heeft en kan ook niet precies bepalen waar dat geluid vandaan komt.
@LArs waar zit het relais waar jij het over hebt in dit topic?

heeft iemand een idee?
groeten,
Mario
Avatar gebruiker
toney
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 04 aug 2008, 18:28
Woonplaats: Deventer (NL);
Mijn Niva('s): 1600 1984

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor Walby » 20 aug 2012, 09:30

toney schreef:De meter spring heen en weer tussen 10V en 17V

Heb je die hella regelaar wel goed aangesloten? Ik heb redelijk wat kennis van elektronica en elektriciteit, en tis mij ook al overkomen. :oops:

toney schreef:Ook lijkt het alsof ik steeds een relais hoor klikken.

Er zit een klein rond potje achter de klokken, dat het accu lampje laat knipperen, dit maakt een relais geluid, en er zit nog het waarschuwingslampje relais zelf onder de motorkap waar het geklik vandaan kan komen. Dit potje heeft 4 aansluitingen 1 gele, 2 oranje en 1 zwarte, zit ergens aan de rechter zijde onder de motorkap.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor hades » 12 jul 2016, 18:11

toney schreef:Hallo Lars, heb jij dit al opgelost, ik heb het volgende probleem:

Als ik rijdt dan begint op een gegeven moment het acculampje te knipperen.
Als ik vervolgens de lampen aan doe of iets anders dat veel stroom verbruikt gaat het lampje uit.
Ik heb het idee dat de spanningsregelaar te veel stroom geeft. Want zodra ik iets aanzet dat stroom verbruikt gaat het lampje uit.
Ik heb alleen vorig jaar al een nieuwe Hella gemonteerd.
Kan het zijn dat wanneer je batterij teveel stroom krijgt dit lampje gaat knipperen (niet constant branden maar knipperen)?

Wanneer ik het voltage meet dat over de accu staat (meten aan de accupolen), meet ik zonder draaiende motor tussen 13V en 12,5 V
met draaiende motor (stationair) fluctueert dit heel erg. De meter spring heen en weer tussen 10V en 17V
En soms geeft ie ineens -1 aan maar dat kan ook slecht contact zijn.
Als meet bij de sigarettenaansluiting zie ik ook sterk wisselende waardes.

Ook lijkt het alsof ik steeds een relais hoor klikken.
Ik heb geen idee of dit er mee te maken heeft en kan ook niet precies bepalen waar dat geluid vandaan komt.
@LArs waar zit het relais waar jij het over hebt in dit topic?

heeft iemand een idee?


Dit is precies het probleem wat ik sinds zojuist ook heb! Hoor rechts iets klikken... kan iemand mij verder helpen?
Winner lifetime award most annoying avatar
Avatar gebruiker
hades
Lid 2015
 
Berichten: 1564
Geregistreerd: 25 okt 2007, 18:29
Woonplaats: Oisterwijk NL
Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor hades » 12 jul 2016, 18:45

Moet wel zeggen dat mijn achterruitrij verlichting bleef branden en dat ik de stekker heb losgetrokken op de versnellingsbak, zou er een verband zijn? Of puur toeval
Winner lifetime award most annoying avatar
Avatar gebruiker
hades
Lid 2015
 
Berichten: 1564
Geregistreerd: 25 okt 2007, 18:29
Woonplaats: Oisterwijk NL
Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor JosB » 12 jul 2016, 19:22

Joep, heb jij nog de "oude zekeringen"?
Een paar weken geleden problemen gehad met de spanningsregelaar (dacht ik toen) waarbij batterijlampje aan en uit plimpte met klikken van relais op dezelfde frequentie. Bij inschakelen van een grote verbruiker bleef het batterijlampje even uit maar na een paar minuten begon het opnieuw. Spanningsregelaar vervangen maar probleem bleef. Uiteindelijk was het gewoon één van die oude zekeringen die niet helemaal correct in zijn positie zat (als ik me niet vergis was het één van het onderste kastje). Zekering op zijn plaats en alles ok. Enfin die hele uitleg hier is maar om te zeggen dat het de moeite loont om, als je het oud systeem van zekeringen hebt, best deze allemaal eens nakijken (heel voorzichtig draaien om opnieuw goed contact te maken want het is een heel broos geheel).
JosB
Lid 2015
 
Berichten: 183
Geregistreerd: 10 maart 2015, 20:49
Mijn Niva('s): Niva Taiga 1986

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor JosB » 12 jul 2016, 19:24

nog iets. Het klikken dat je hoort is de relais naast de spanningsregelaar die aan en uitschakelt
JosB
Lid 2015
 
Berichten: 183
Geregistreerd: 10 maart 2015, 20:49
Mijn Niva('s): Niva Taiga 1986

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor hades » 13 jul 2016, 15:37

Ga ik daarmee aan de slag... dank
Winner lifetime award most annoying avatar
Avatar gebruiker
hades
Lid 2015
 
Berichten: 1564
Geregistreerd: 25 okt 2007, 18:29
Woonplaats: Oisterwijk NL
Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor A26O4 » 29 jul 2016, 17:54

Walby schreef: en er zit nog het waarschuwingslampje relais zelf onder de motorkap waar het geklik vandaan kan komen. Dit potje heeft 4 aansluitingen 1 gele, 2 oranje en 1 zwarte, zit ergens aan de rechter zijde onder de motorkap.


Hoe noemt dat kleine ding?

Ik heb mijn nivavakantie vroegtijdig moeten beeindingen door een ontplofte batterij. Een laadspanning van +17V is niet goed.

Ik zou de regelaar en dat potje willen vervangen, maar ik vind het niet op de ladapower site.

Is het deze kerel die ik nodig heb? http://ladapower.com/index.php?option=c ... gory_id=46

Wat doet de alternator reley eigenlijk? http://ladapower.com/index.php?option=c ... gory_id=46
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1899
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor hades » 29 jul 2016, 19:54

Bij mij was het de draad vanaf het contact naar spanningsregelaar die foute informatie door gaf. Meet die eens door
Winner lifetime award most annoying avatar
Avatar gebruiker
hades
Lid 2015
 
Berichten: 1564
Geregistreerd: 25 okt 2007, 18:29
Woonplaats: Oisterwijk NL
Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor A26O4 » 29 jul 2016, 20:34

Het zal wel in de bedrading zitten, met de contacten te reinigen maakt hij al netjes 14,5V. Ik wil echter geen risico's meer nemen.
Dag 3 van de vakantie al naar huis moeten en een sleep van 250km zou ik de volgende keer graag vermijden.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1899
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor JosB » 30 jul 2016, 10:14

Steven, spanningsregelaar is inderdaad diegene die je aangeduid hebt.
Let wel, de aansluitingen zitten juist andersom dan bij de mechanische regelaar (gewoon naar de nummers kijken en dan komt alles goed).
JosB
Lid 2015
 
Berichten: 183
Geregistreerd: 10 maart 2015, 20:49
Mijn Niva('s): Niva Taiga 1986

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor Walby » 09 aug 2016, 22:07

Dat klein blokje is een normaal gesloten relais.
Die alternator relay van pavel lijkt ok te zijn.
Je kan ook een gewone automotive relais steken van bosh of uit een moderne sloper.
Pak er eentje met 5 aansluitingen dan heb je de 85 en 86 voor de spoel (oranje geel), en 30 en 87A (Oranje zwart) als normaal gesloten contact.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: dynamo of accu kapot?

Berichtdoor A26O4 » 10 aug 2016, 06:46

Wanneer gaat die relais dan open?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1899
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

VorigeVolgende

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron