CEL lamp knippert bij wegrijden met koude motor en stationa

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

CEL lamp knippert bij wegrijden met koude motor en stationa

Berichtdoor JJNIVA » 06 mei 2012, 16:27

Na het starten van de koude motor trekt deze soms niet echt goed, en tijdens de closed loop van het management systeem gaat de CEL lamp knipperen met een frequentie van ongeveer 1 Herz. De motor begint op 3 cilinders te draaien. Na dat ik de auto van contact en weer op contact heb gezet is de storing verdwenen en kan ik probleemloos verder rijden. De storing is verdwenen.
Indien de motor op bedrijfstemperatuur is en ik bijvoorbeeld moet wachten bij een verkeerslicht komt het ook voor dat de CEL lamp gaat knipperen met een frequentie van 1Hz, vevolgens dooft, en vervolgens weer gaat knipperen waarna de motor weer op 3 cilinders loopt. Na opniew starten van de motor doet het probleem zich niet meer voor.

Het betreft een MPI uit 2009 1,7 op Gas.
Het verschijnsel doet zich op gas en Benzine.
De motor heeft 104000KM gelopen.
Bij 101000Km is de cilinderkoppakking vervangen.
De motorstoring uitgelezen op de ECU houdt verband met een niet correct ingespoten hoeveelheid brandstof.
De Injectoren reeds gereinigd door reinigingsvloeistof toe te voeren, bijna geen effect.
Brandstoffilter, oliefilter en luchtfilter vervangen, zonder effect.
Luchtmassameter, eerste Lambdasonde, gsasklepppositie potentiomenter, temperatuuropnemer, Stappenmoter voor regeling stationair toerental, nokkenassensor, krukassensor en snelheidsopnemer op tussenbak zijn in orde.
Geen vaccumlekages, gasklephuis reed gereinigd.
Carterventilatie en brandstofvebtilatie werken correct.
De gebruikte olie is 10W40 halfsyntheet van Valvoline die ik reeds geruime tijd probleemloos gebruik.
De silicone onstekingskabels zijn vevangen door koperen kabels met backelieten bougiedoppen en bougies van NGK met koperelectrode(origineel). Dubbelvonkbobine getest en nagemeten, geen afwijking.

Indien de motor op bedrijfsemperatuur is zoals bijvoorbeel op de autosnelweg loopt deze perfect.

Tijdens het vervngen van de koppaking geconstateerd dat een van de olieverdelers naar de hydroklepregelaars gebroken was.
Een nieuwe olieverdeler is reeds geplaatst.

Bij het starten kwam er een behoorlijk hard tikkend geluid uit de cilinderkop, waarna ik een blik Hydostossel additief van liqui moly aan de olie heb toegevoegd waarna het tikken bijna weg is.
Kan er een verband bestaan tussen niet goed werkend komstoters en niet goed stationair draaien van de motor?
Kan iemand van jullie de diagnose stellen en eventueel het euvel verhelpen?
Miscshien moeten er nieuwe komstoters in?
Ik ben niet zo goed thuis in deze materie, ook omdat de nokkenas er waarschijnlijk weer uit moet. De monteur die de koppakking vervangen heeft heeft goed werk geleverd, maar geen specifieke ervaring met de Lada motoren.
Ik kan altijd ergans langskomen met de NIVA voor diagnose.

Heeft iemand nog een goede tip, kan spoelen van de motor uitkomst bieden.
De auto is altijd perfect onderhouden.

Je reactie wordt op prijs gesteld. ik ben woonachtig in Sittard(NL)
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Re: CEL lamp knippert bij wegrijden met koude motor en stati

Berichtdoor ladanivabelgium » 06 mei 2012, 19:25

je zegt 'niet correct ingespoten hoeveelheid brandstof'. Hoe heb je die diagnose gesteld? met welk toestel? Komt deze storingscode er ook bij lpg of zijn er dan alleen de door jouw genoemde symptomen en niet de storingscode? ben je zeker dat het niet code P0300 is (random misfire)?
Voordat we aan de hydraulische kleppenstoters gaan denken moeten we eerst heel zeker zijn van de gegenereerde code(s)
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor JJNIVA » 07 mei 2012, 16:58

Beste Jan,

Dank je voor de snelle reply.
Ik heb net nog even de ECU uitgelezen, welnu hieronder de gegevens:
P300, P301,P303 Random/multiple cylinder misfire detected.
Is het niet zo dat de misfire een gevolg is van een niet goed gedoseerd megsel? om schade aan de kat te voorkomen?

Voor de diagnose gebruik ik een ELM327 Inteface in combinatie met scantool shareware en een Acer one netbook.
Tijdens de diagnose liep de motor op Benzine. Op gas doet het probleem zich ook voor (Ik kan hem ook op gas starten)
Ik heb screenshots gemaakt tijdens de ddiagnose, en zou deze graag op het forum plaatsen, maar weet niet hoe dit werkt.
De relevante waardes zijn:
gaskleppositie 11%
Toerental 879 rpm
snelheid voertuig 0 KMh
Load value 5,1%
timing advance cyl 1 = 2%
MAF sensor 4,5 g/s
Closed loop
air intake temp= 36 deg celcius
Coolant temp= 86 deg Celcius
O2 sensor 1 =0,425 Volt
O2 sensor 2 = 0,450 Volt.

Heb je nog meer waardes nodig?
De Lucht masssa meter is pas vervangen door de Lada Dealer.
Verder kan ik ook geen slecht verbonden massa ontdekken op het blok (heb reeds extra massakabels gelegd).
Laadsysteem van de motor is ok (spanning op accu tijdens laden door dynamo 14,2V).

Vanwege de misfire foutmelding heb ik dan ook de akelige siliconekabels vevangen door vastgesoldeerde koperen hoogspanningskabels t.b.v. de ontsteking.

Veel groeten,

Jan
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 08 mei 2012, 05:52

Jan, ik heet Jan, niet Jaak. Jaak is iemand anders

Nu je probs:
gaskleppositie 11%
Toerental 879 rpm
snelheid voertuig 0 KMh
Load value 5,1%
timing advance cyl 1 = 2%
MAF sensor 4,5 g/s
Closed loop
air intake temp= 36 deg celcius
Coolant temp= 86 deg Celcius
O2 sensor 1 =0,425 Volt
O2 sensor 2 = 0,450 Volt.

2% voorontsteking is een lage waarde, normaal zit je hoger
0.450 Volt... deze waarde zou moeten op- en afgaan. is dat zo? of staat hij fix op 0.450 V?

Doet me denken aan een kapotte bobijn. Controleer eens of de aansluitingen op de bobijn zelf nog goed is en er geen carbon aan het afbrokkelen is. Je moet ze van de motor afhalen om goed in de aansluitingen voor de bougiekabels te kunnen kijken.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor JJNIVA » 08 mei 2012, 10:00

Sorry Jan,

De waaarde van de eerste O2 sensor (voor de kat) varieert inderdaad. Bij het maken van de screenshot stond hij toevallig op 0,425 Volt.
De waarde van de tweede O2 sensor is practisch constant (deze zit met een bus uit de directe uitlaatgasstroom gemonteerd om eventuele foutmeldingen te onderdrukken moch de kat weinig invloed hebben)

Ik hab de Bobijn reeds van de blok gehaald, helemaal schoon gemaakt, doorgemeten en geen afwijking kunnen constateren.
Voor de zekerheid heb ik de bobijn behandeld met glanslak (uirteraard niet de aansluitingen en massa) zodat eventuele (niet zichtbare) shceuren gedicht zijn. Ook de massa etc van de bobijn gecontroleerd.
De aansluitingen zien er tip top uit. Het is een dubbelvaonk type.
Het zou wel mogelijk kunnen zijn dat er inwendig toch wat aand e hand is, komt dit vaker voor?

Ik heb de stekers bobijn zijde van siliconekabels aan koperen kabel gesoldeerd (super verbinding).
De kabels heb ik in backelieten bougiekappen geschroevd (Beru ongeveer 6K weerstand).

Mijn NIVA is van het bouwjaar 2007.

heb jij of iemand anders nog suggesties?

Veel groeten, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 08 mei 2012, 10:54

P300, P301,P303 Random/multiple cylinder misfire detected.

P300 = random misfire
P301 en 303 = misfire op cilinder 1 en 3

dat is raar, want de bobijn stuurt 1&4 en 2&3. Moest er 1 circuit in de bobijn stuk zijn zou het P301/P304 zijn en/of P302/303

de bougiekabels inclusief doppen moeten een weerstand hebben van minder dan 15K, dus dat zou moeten goed zitten. Meet voor alle zekerheid de weerstand van de volledige kabel door.

Hang de ELM327 eraan en start de motor. Geef voorzichtig gas tot +- 1500 a 2000 toeren/min. Blijft de voorontsteking positief of daalt ze naar een negatieve waarde?

Stuur je screenshots maar naar mij (janATladanivabelgium.be , AT staat voor @), dan zet ik ze wel in dit topic. Of kijk eerst even hier
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor JJNIVA » 08 mei 2012, 22:37

Beste Jan,

Hieronder een foto van het interface dat ik gebruik:
Afbeelding

Een foto van de ontsteking:
Afbeelding

De foutcode's
Afbeelding

Sensor waarden ECU op benzine
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De op 8 mei uitgelezen waarden (voordat ik begon foutcode P300 gereset)
Afbeelding

De motor draait met een toerental tussen 1500 en 2000rpm
Afbeelding

De weerstand van de ontstekingskabels is 5 KOhm vanwege de bougiekappen die overigens van Bremi zijn. De koperen kabels hebben nagenoeg geen weerstand. De originele siliconenkabels hadden verschillende weerstanden vanwege de diverse lengtes (weerstand kablel). Het enigste voordeel van siliconekabel schijnt te zijn dat ze minder storen.
Maar het voordeel van koperen kabels is dat het beter geleid en kontact maken (kan gesoldeerd worden). Koperen kabels worden ook nooit kort en geleiden dan niet meer."

Zoals je kan zien is de voorontsteking aanwezig.
Vanavond heb ik de motor weer gestart met als gevolg code P300.
Komt het wel eens voor dat dan toch de bobine defect is?

Dank voor de goede tip hoe fotos te uploaden naar de site, werkt prima.

Veel groeten, Jan.
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 09 mei 2012, 04:33

Jan, het gebeurt inderdaad wel meer dat de bobijn stuk gaat.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor JJNIVA » 09 mei 2012, 19:49

Jan, Dank voor je reactie.

In het verleden heb ik wel eens een defecte bobine gehad in een Polo 1.0 1983 met conventionele Bosch ontsteking.
Ten tijde van de storing starte hij slecht en liep niet mooi stationair.

Het komende weekend ben ik in de buurt van een sloperij in Roermond waar een Niva (Mono PI 1.7) staat.
Eens kijken of er dezelfde bobine ingebouwd zit als bij de mijne. Indien hier niet aanwezig ga ik er eentje bestellen In Duitsland (kosten ongeveer 65 Euro). Ik woon zeer dicht bij de Duitse grens, en kan onderdelen bij een adres in Duitsland bijna op de grens laten bezorgen waardoor ik ze snel en zonder veel verzendkosten kan verkrijgen.

Indien iemand een bobine heeft liggen nieuw of gebruikt wil ik die ook wel overnemen.

Mvg,
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 10 mei 2012, 04:21

de bobijn van een mono is anders. En ook multi's hebben verschillende bobijnen. In 2007 is ze opnieuw veranderd, dus ik zou ze er eerst af halen en het nummer noteren
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 10 mei 2012, 09:40

Ik ken zeer weinig van de injectie motoren af, maar heb op het net gezien dat je bobijnen hebt met alle 4 aansluitingen op 1 blokje, en andere op 2 blokjes.
Als deze gemakkelijk te wisselen zijn, kan je dit proberen (zowel bougie kabels als signaal kabeltjes wisselen). Dan kan je opnieuw de uitmeting doen en kijken of het nog steeds cilinder 1 & 3 is die problemen geven, als dit dan ook verandert ben je er vrij zeker van dat het de bobijn is.

Let wel op dat je niets verkeerd aansluit, anders krijg je lelijke backfires.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor ladanivabelgium » 10 mei 2012, 10:09

Tom, dan moet hij ook de draden die van de ecu komen losmaken en veranderen. Moeilijk, omdat ze in een dichtgegoten stekker zitten. Normaal zou hij hier kunnen komen testen, ik heb mono en multi bobijnen op stock, maar niet degene die hij waarschijnlijk nodig heeft. In 2007 zijn de bobijnen verandert en die heb ik niet.

@jan: maak even een duidelijke foto van je bobijn. Als hij van het eerste multipoint systeem is (2001-2006) heb ik hem op stock en dan kan je komen testen.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor JJNIVA » 10 mei 2012, 17:34

Beste allemaal,

Zonet heb ik de ontsteking nogmaals uitgebouwd en nagemeten, zie hieronder foto en bevindingen:
Afbeelding

De bobine shijnt pico bello, maar het blijft een statische meting.
De nummers aanwezig op de bobine (zie ook de afbeelding)
2111-3705010-04 12B
Ty 1573-004-54912855-04

Hieronder nogmaals de bobine met kabels en bougiekappen:
Afbeelding

Na nogmaals doormeten van de bougiekappen bleek dat de weerstand van de kap van de derde bougie oneindig hoog is, dus geen 5 KOhm. Wat bleek de weerstand is defect, maar tijdens lopende motor geleidt hij waarschijnlijk door de (gebarsten?) weerstand in de dop. de doppen lagen mischien al 10 jaar op de plank voordat ik ze in gebuik heb genomen. Bij montage waren ze echter nog goed.

Vervolgens heb ik de doppen verwijderd en bij de scooterhandel 4 nieuwe doppen van NGK gehaald, type LB05F stock nr 8051 black. De NGK doppen bevatten ook een weerstand van 5 KOhm.
Zie onderstaande foto:
Afbeelding

Op dit moment gebruik ik bougies van NGK typeBPR6ES kontaktafstand 1,05 mm waarmee ik op LPG rij.
Is het raadzaam een andere warmtegraad te nemen, wat gebruiken jullie?

De bougies die ik eruit gedraaid heb zijn NGK IRIDIUM BPR6EIX-11. deze bougie wordt door NGK ook verkocht als set van 4 stuks als LPG X (2 of zo). Met de Iridium bougies het ik 50.000KM gereden op gas, waar nauwelijks slijtage aan de bougie waarneembaar is.

Hieronder dan een foto van the one and ONLY:
Afbeelding

Ik hoop dat de storingsoorzaak toe te schrijven was aan de defecte bougiekap.
Ik hou jullie op de hoogte, veel dank voor jullie hulp en respons.
Groeten, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor JJNIVA » 11 mei 2012, 08:13

Gisteravond en vanmorgen getest.
Nog altijd dezelfde storing aanwezig, Random Misfire P300.

Heeft iemand van jullie een passende bobijn te koop? eentje die ik kan overnemen?
Groeten, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 11 mei 2012, 08:17

Jan, ik kan met de volgende bestelling uit Oekraïne eentje laten meekomen. Ik bestel morgen, reken daar nog 14 dagen bij (douane is niet erg snel :evil:)
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Volgende

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking