CEL lamp knippert bij wegrijden met koude motor en stationa

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

Re: CEL lamp knippert bij wegrijden met koude motor en stati

Berichtdoor JJNIVA » 11 mei 2012, 21:24

Beste Jan,
Dank je voor de aanbieding om er eventueel een in de UKR te bestellen, maar morgen moet ik in Aken (D) zijn, en kan er bij Andreas Hunds (Lada Dealer) een krijgen. Hij had vooraad. Ik heb van Andreas gehoord dat hij trouwens ook best wel wat klanten uit Belgie heeft.
Wat betreft het trainen voor de Rusland trip, kun je in Duitsland terecht bij de Mix Markt voor de homepage: http://www.mixmarkt.de/de/homepage.php
Bij Mixmarkt verkopen ze vele Russische artikelen, inclusief Bier, Wijn en natuurlijk vele soorten Wodka.

Beste Walby, Dank je voor de tip, dit zou inderdaad mogelijk zijn door primair en secundair de kabels te wisselen. Maar ik wissel de bobijn, het kan ook geen kwaad om hem op vooraad te hebben.
Volgens de Lada Dealer gaan ze schijnbaar redelijk vaak kapot.

Nogmaals dank voor de respons, en nadat ik de nieuwe onstekingsunit ingebouwd heb meld ik me weer met de bevindingen.
Vriendelijke groeten.
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor ladanivabelgium » 12 mei 2012, 06:36

verplaatst naar 'elektriciteit & ontsteking'
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor JJNIVA » 14 mei 2012, 21:05

Beste Nivisti,
De ontstekinsmodule vervangen (= dubbelvonkbobine).
Zaterdag een bobine gekocht bij Andreas Hunds in Aken. Andreas besvestigde me ook dat een defecte bobine meestal ten grondslag ligt aan storingcode P300. De nieuwe bobine had extensie 02 in het typenummer.
Bij het meten van de secundaire wikkelingen bleken die ongeveer 5,6 KOhm te bedragen. ongeveer de helft van de oude bobine. Om de bobine in te kunnen bouwen heb ik het bovenste gat van de besvestigingplaat een beetje moeten sloppen. De nieuwe bobine is een beetje anders(groter) dan de oude.
Nadat ik e koude motor gestart heb ervaar ik echter weer hetzelfde probleem waarmee ik gestart heb.

Zelf denk ik dat ik eens moet checken of de hydraulishe komstoters niet te hard aan zijn getrokken nadat de cilinderkoppakking ongeveer 3000km geleden vervangen is. Overgens heb ik 500 km met warme motor door de Oostkantons en Luxemburg getoerd afgelopen zaterdag zonder problemen.

Bij het zoeken naar oplossingen voor mijn probleem kwam ik op de site van onze Duitse collega's terecht.
Kijk aub op de link die ik hieronder geplakt heb.
Klopt het aanhaalmoment van de stoters (12Nm)?

http://www.niva-technik.de/forum/viewto ... &hilit=mil

Is het raadzaam het aantrekkoppel van de Hydrostoters te checken?
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 15 mei 2012, 04:24

Jan, ik was er nog niet over begonnen omdat je met de misfirecodes zat, maar de hydraulische stoters mogen inderdaad niet vast gezet worden. Ik ging er trouwens van uit dat dat bij jouw wel goed zat. Als je de stoters te vast zet start de motor niet eens.

Kijk eens hier, helemaal onderaan de pagina
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor JJNIVA » 15 mei 2012, 06:33

Dankjewel Jan,

Vermoedelijk staan ze iets te vast.
Dit is iets om binnekort te controleren. Het aantrekmoment van 12 Newtom Meter is natuurlijk erg laag, eens kijken hoe we dit gaan doen.
De handleiding voor het wisselen van de koppakking heb ik al eens gebruikt, deze is werkelijk super.
Ik heb de pakking niet zelf gewisseld, en het kan best zijn dat de stoters te vast gezet zijn.
Wat de bobine betreft heb ik er nu een op voorraad wat nooit kwaad kan. Als ik lange ritten maak zoals naar de Balkan neem ik altijd onderdelen mee die onderweg soms stuk gaan zoals een thermostaat, etc.
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor JJNIVA » 23 mei 2012, 20:29

Beste collega NIVA piloten,
Maandag heb ik samen met een vriend de nokkenas en tuimelaars verwijderd en de hydraulische komstoters opnieuw vastgezet met een aantrekkoppel van 10 Nm (net vast) met momentsleutel. De hydraulische stoters waren waarschijnlijk te vast gemonteerd nadat de kop gevlakt is n a v een defect geraakte koppakking.
De motor loopt aanmerkelijk beter, rustiger, en nog geen misfire storing gehad. De CEL lamp heeft nog wel kort geknipperd tijdens open loop warmdraaien en tijdens stationair draaien.

Wat ik mij nog afvraag is hoe de stoters moeten werken.
Tijdens de kopmontage (n a v defecte koppakking) geconstateerd dat de olieverdeler (oelrampe in (D)) die de olie verdeelt naar de stoters defect was. (de laatste verdeler van cilinder 1 was gebroken). tijdens de kopmontage dan ook een nieuwe verdeler gemonteerd. (Het leidingwerk van de verdeler heb ik niet gebruikt, dus als je die nodig hebt omdat de jouwe gebroken is, neem maar contact op).

Op de komstoter bevindt zich een uitstroomopening (SOORT NOZZLE) waardoor de olie tegen de tuimelaar stroomt, en zodoende de klepspeling regelt. Wenu 3 van die nozzles kon ik een paar miimeter bewegen, indrukken en uitrekken, is dit normaal, zitten degene die niet beweegbaar zijn vast?
Weet iemand van jullie of dit onderdeel van de klepstoter beweegbaar mag zijn?
Ik zit met de gedachte te spelen om voor de volgende oleiewissel de motor te spoelen met engine flush, is dit zinvol?
Ik gebruik normaal halfsynthetische motorolie van Valvoline (10W40) moet toch voldoen bij de 1.7L Multi PI, of niet.
Trouwens olie koop ik altij bij Schreurs Ollie met vestiging in B en NL, zeer concureerende prijzen uit bulk ook in 10 liter kannen, zowel motorolie als transmissie olie en zelf accumulators. website http://www.schreursmaaseik.be/page.asp? ... cID=102917 of http://www.schreursbv.nl/

MVG, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 24 mei 2012, 16:45

Jan
De verdeler goed controleren op goede afdichting van de seals in de zijkanten van de nozzele.
Als er teveel speling op zit en het te licht gaat geven ze het advies om het stoter lichaam te vervangen, als er helemaal geen speling op zit, hier wordt niet over gesproken.
Engine flush niet doen is mijn advies.
Gewoon goede olie erin mag half synteth wezen, ik weet dat LUK oil speciaal op Lada olieen heeft afgestemd.
http://lukoil-lubricants.com/products/passenger/motoroils/00113/
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor JJNIVA » 24 mei 2012, 22:10

Dankjewel Pietsky,
Goede tip van de olie.
Normaalgesproken kom ik vaker per jaar in oost Europa, (Servie , Montenegro) waar iedere grotere plaats wel een LUK oil tankstation heeft.
Waar kopen jullie de olie in Belgie?

Ik was eigenlijk voornemens eens te verversen met 5W40 (VOLSYNTHEET) en dan nog eens kijken of dit effect heeft. Ik heb het idee dat het probleem zich voordoet indien de olie nog niet op temperatuur is.
Bij veel motoren met hydraulische klepregeling wordt vaak synthetische motorolie toegepast.
Indien oliewissel geen effect heeft zullen er stoters vervangen moeten worden.
Met vriendelijke groet, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 25 mei 2012, 16:48

Ik zelf rijdt met Castrol High Milage speciaal voor dit soort motoren en klassiekers.
Onderweg in de Antwerp Moscow hebben we de keuze van Lukoil voor handen.
Over het algemeen hebben de meeste Niva rijders weinig problemen met de olie.
Ik zelf betrek de olie via mijn bedrijf hier in Nederland, hoe het zit in België weet ik helaas niet Lukoil is wel vertegenwoordigd in Belg
http://www.lukoil.be/
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor JJNIVA » 30 mei 2012, 08:21

Beste Pietsky,

Afgelopen Zondag de olie gewisseld inclusief filter.
Eerst toch een Engine flush doorgevoerd.
De gebruikte olie is 5W40 Volsynthetisch, merkloos afkomstig van Action a 3,95 Euro per liter (Action is bina mijn buurman vandaar). De olie voldoet aan strenge API normen.
Na de wissel loopt de motor veel rustiger en regelmatiger.
Ik zou bijna beginnen te denken dat bij mototren met hydraulisch klepstoters altijd met synthetische motorolie gereden moet worden.
Tot nu gebruikte ik altijd halfsynthetische olie voor de andere autos, maar die waren dan ook zonder hydraulisch geregelde klepstoters.
Mijn oliewisselintervallen zijn altijd 10.000 KM, iinclusief filterwissel. (ik rij op LPG, dus normaalgesproken weinig vervuiling).

Het lijkt erop of het probleem zich of nauwelijks meer voordoet, eens afwachten.
Indien ik nog problemen blijf houden denk ik erover de keerringen in de olieverdeler te vervangen, en eventueel komstoters te vervangen.

Groeten, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor JJNIVA » 07 jul 2013, 10:54

Tijdens mijn laatste vakantie naar Montengro begon de motor steed beroerder te lopen (CEL engine lamp knipperne bij langer stationair draaien) en dan vanzelf overschakelen van LPG op Benzine en vervolgens op 3 poten lopen.

Eergisten de kop geinspecteerd, en er bleek hat volgende aan de hand:
1. 3 Komstoters los gelopen (ZATEN LOS IN DE KOP).
2. Hydraullische verdaler aan een einde een schijf afgebroken wat onder de stoter zit.
3. Afdichting verdeler niet goed)

De hydraulische verdeler vervangen door een originele nieuwe (heb ook reeds imitatie van internet gebruikt, niets waard, slechte afdichting en beschadigd. De originele had trouwens ongeveer dezelfde prijs).
De stoters gereinigd met benzine en perslucht en alles teruggemonteerd.

Op advies van Lada Dealer Andreas Hunds in Aken de storers vastgezet met 15 Nm.
De dealer gaf me ook het advies om indien de stoters weer loslopen deze terug te monteren met Loctite.
Hij gebruikte groene loctite. Ik persoonlijk zou hiervoor geen groene loctite gebruiken maar eventueel een lichter borgend middel van Loctite.

Na het uitvoeren van de klus liep de motor stationair als nieuw, en storingvrij.

Lada Dealer Hunds heeft trouwens ook best veel op vooraad liggen, en is vanuit Belgie snel bereikbaar.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

MVG Jan
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor JJNIVA » 08 jul 2013, 17:18

Storing doet zich nog steeds voor code P301 (misfire).
Van sommige hydraulishe klepstoters kon ik de nozzle tov het huis bewegen, zijn ze dan defect?
Andere nozzles zijn niet te bewegen.
Wat is jullie ervaring met dit probleem?
MVG JJ
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor JJNIVA » 06 aug 2013, 17:46

Gedurende het afgelopen weekend de hydraulische stoters vervangen. Jan bedankt.
De motor slaat niet meer af indien deze lang stationair draait.
De CEL brandt wel af en toe. De auto is vandaag APK gekeurd. Met zoals je (Jan) al zij gescheurd uitlaatspruitstuk. Ik heb dan ook een nieuw spruitstuk besteld, en zoek nog een startmotor zodat ik die ook tegelijkertijd kan vervangen. Het spruitstuk heb ik in Duitsland besteld en is van het gegoten type.
Ik hou jullie op de hoogte. MVG Jan
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor JJNIVA » 11 aug 2013, 18:17

Inderdaad het spruitstuk vertoonde duidelijk een lek aan de voorste cylinder, en waarschijnlijk ook aan de achterste. Na het vervangen van het spruitstuk loopt de motor storingvrij.
Bij montage van het gegoten uitlaatspruitstuk in het midden aan de bovenkant zowel als het inlaatspruitstuk aan de onderkant een beetje materiaal weg moeten slijpen, anders kreeg ik het inlaatspruitsuk niet op de tapbouten geschoven.
Tevens de 'nieuwe'' startmotor ingebouwd. Kompleet met alle hitteschildjes. De startmotor is van een 1600cc NIVA, en heeft een grotere behuizing dan die van een 1700cc. ik ben dan ook benieuwd of je die uit kan bouwen op de gebruikelijke manier (wegpakken via dynamo)
Tijdens de werkzaamheden ging de pakking lekken van het buisje op de achterzijde van de waterpomp naar de kachel. Pakking verniewd, speciaal gereedschap gemaakt om moertje bovenkant aan te draaien (door het hitteschild en spruitstuk bijna niet te bereiken. tegelijkertijd de slangeklem en dunne slang welke vastzit op het buisje vernieuwd. Indien de pakking tussen het buisje en de achterzijde waterpomp blijkt te lekken, kan je het buisje dan nog wegpakken en achter het hitteschild wegschuiven naar buiten?
JJNIVA
Lid 2015

Berichtdoor Walby » 12 aug 2013, 08:24

JJNIVA schreef:Indien de pakking tussen het buisje en de achterzijde waterpomp blijkt te lekken, kan je het buisje dan nog wegpakken en achter het hitteschild wegschuiven naar buiten?

Das een lastige.
Als je de flexibel naar de kachel weg haalt kan je er mss wel een nieuwe pakking tussen krijgen.
Als je deze opnieuw moet vervangen, bestel dan een rubbere pakking van tussen kachelkraantje en kachel radiator. De gaatjes voor de moeren staan een tikkeltje te dicht bij elkaar, maar ze passen net tegen de waterpomp, en ze dichten een stuk beter.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

VorigeVolgende

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking