Aansluitingen middenconsole

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

Aansluitingen middenconsole

Berichtdoor sammy » 27 nov 2014, 11:03

Op de stralende maandagochtend van 24 november beslist ondergetekende om zijn autoradio te demonteren. Geen CD-speler, dus moet weg. Nog nooit een autoradio geïnstalleerd of verwijderd. 1 uur later: kapotte – maar gedemonteerde 8) – autoradio en een opengeschroefde middenconsole (die waar de schakelaars op staan van ruitenwissers, lichten, verwarming etc.) waarachter ik een glimp op vang van de wondere wereld van de autoelectronica. :shock:

Toen ik de middenconsole los maakte, merkte ik dat een draadje niet meer op z’n plaats zat (het zwarte op de foto). Het zat los ter hoogte van de fiche van de mistlichten. Ik heb het aangesloten op het plaatje dat nog in de fiche stak en waar de zwarte draad logischerwijs thuis leek te horen. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Ik merkte ook dat de behuizing van het het metalen blok achter de middenconsole (wat is dat eigenlijk? verwarming-gerelateerd?) aan de linkerkant zijn spanklem verloren was en dat het blok dus langs een kant naar beneden hangt (zie foto). :o
Afbeelding

Twee vragen:

Toen ik de motor even liet draaien merkte ik een smeulende geur op, die van opwarmende plastic (?). Geen rook of hittesignalen te bespeuren. Kan dit iets te maken hebben met een mogelijks foutief aangesloten zwarte draad? Of kan er iets anders fout gelopen zijn bij het openschroeven van de console?

Kan het kwaad dat het blok achter de middenconsole aan een kant los hangt? Was reeds zo bij aankoop en wordt in de toekomst zeker iets aan gedaan, maar heb momenteel de gepaste klem niet liggen. Wanneer het motorblok even draait, wordt het metalen blok ook vrij heet. Is dit normaal?
Excusi mille voor deze basic vragen, maar omdat ik zaterdag het traject Brussel – Kessel moet afleggen, informeer ik me liever op voorhand. :bedankt:
Il semble que la perfection soit atteinte non quand il n'y a plus rien à ajouter, mais quand il n'y a plus rien à retrancher.
Antoine de Saint-Exupéry
sammy

Mijn Niva('s): Lada Niva 1.9d 1996

Re: Aansluitingen middenconsole

Berichtdoor pietsky » 27 nov 2014, 11:43

Sammy
Nooit zomaar een losse draad ergens aansluiten, eerst vooral controleren wat is het voor draad en waar dient hij voor?
In dit geval zou je je eerst moeten controleren staat er spanning op de draad, of is het mogelijkerwijs een draad die bij doorschakeling stroom naar een verbruiker brengt.
Tevens kun je op een schema controleren waar en hoe div schakelaars en draden horen aangesloten te zijn.
Mijn advies haal hem weer terug en ga eerst eens kijken hoe of wat.
Het loszittende plastic deel is de ommanteling van de kachelradiateur, probeer dit weer netjes vast te zetten en kijk gelijk even of de kleppen van de kachel allemaal werken.
Veel succes.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Re: Aansluitingen middenconsole

Berichtdoor A26O4 » 13 dec 2014, 08:42

losse draden nooit zomaar aanlsuiten, als het tegen zit gaat ge uw niva afbranden! (ik spreek uit ervaring)
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking