Het klinkt als een probleem in de altenator. Even een lijstje met te checken punten. Waarschijnlijk heb je er al een stel van gedaan, maar toch.
- Massa --> Zit de altenator juist gemonteerd? Heeft het motorblok wel goede massa en natuurlijk de accu.
- Accu --> is deze nog goed en is deze vol?
- als de motor loopt, bij stationair de spanning meten op de accu (gewoon plus en min). Deze moet tussen de 12 en de 13 volt liggen. Dan het toeren tal opvoeren ( tot 5000rpm ofzo) het voltage mag niet boven de 13,5 a 14 volt uit komen. --> Doet ie dat wel dan is je regelaar stuk.
- Je altenator heeft een voeding spanning nodig van 12volt. --> haal de rode (dikke +) kabel van de altenator af en zet het contact aan, nu moet je 12 volt meten op de kleine draad naar de altenator --> als je hier 6 volt meet dan is er iets stuk onder je dashboard --> Maak een nood kabel van de accu naar dit punt op de altenator en start de motor. --> het lampje moet nu uit zijn op je dashboard.
- Als je 6 volt meet terwijl de motor loopt dan is het hoogst waarschijnlijk dat er een koolborstel klem zit. --> altenator werkt maar op "halve kracht".
- Het lampje op je dasboard meet n.m. een verschil spanning --> zwak lichtje is een slechte accu of een slecht werkende altenator --> een fel lampje (normaal) is geen accu spanning of geen altenator.
- het lampje is altijd aan als de motor niet loopt omdat de accu spanning 12 volt is. Zodra de motor loopt is ook de altenator 12 volt en dat heft elkaar op zodat er geen stroom meer loopt en het lampje uit gaat.
- Je relais moet je kunnen horen / voelen "klikken".
Succes.
trouwens een nieuwe altenator voor een 1600 kost maar rond de 45,- Eur bij de LADAshop.eu als ik me niet vergis. Altijd handig om een reserve te hebben tijdens het off-roaden..

Leven is het meervoud van lef..