1600 Spanningsregelaar/accu of dynamo

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

Re: 1600 Spanningsregelaar/accu of dynamo

Berichtdoor pietsky » 07 sep 2015, 10:17

Nou ben blij dat het opgelost is, vwb de accu kan gebeuren slechte cel.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
 
Berichten: 2048
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: 1600 Spanningsregelaar/accu of dynamo

Berichtdoor hades » 08 sep 2015, 20:01

Vandaag weer gereden zonder problemen! Accu was steeds leeg door 2 draadjes achter de radio die tegen elkaar kwamen! Bedankt voor het meedenken en alle reacties!
Winner lifetime award most annoying avatar
Avatar gebruiker
hades
Lid 2015
 
Berichten: 1564
Geregistreerd: 25 okt 2007, 18:29
Woonplaats: Oisterwijk NL
Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Re: 1600 Spanningsregelaar/accu of dynamo

Berichtdoor ladanivabelgium » 09 sep 2015, 05:36

:blij:
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: 1600 Spanningsregelaar/accu of dynamo

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 23 sep 2015, 16:14

Hallo,

ik zou graag nog even willen inpikken op dit topic.
Vergeef mij alvast, ik ben nog een groentje.
Als ik op Google intyp "spanningsregelaar lada niva 1600" kom ik op een ander soort spanningsregelaar uit als die van Hella. Van het merk Beru.
Kan ik erop vertrouwen dat deze zoekopdracht juist is? Zou deze spanningsregelaar functioneel zijn? Bestaat er een soort van onderdelen lijst die relevant is aan de Niva 1600.
Komt het verhaal jullie bekend voor: bij het starten een snel tikkend, ratelend geluid? Verder niets.
Alvast bedankt.
Bert Vanzavelberg
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: 1600 Spanningsregelaar/accu of dynamo

Berichtdoor Walby » 23 sep 2015, 18:48

Heb je de batterij al eens lange tijd aan de lader gehangen.
Heeft hij met een vers geladen batterij hetzelfde probleem?
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: 1600 Spanningsregelaar/accu of dynamo

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 23 sep 2015, 20:29

Dat probeer ik morgen. Ik heb een accubooster, misschien dat ik hem daar opzet.

Het is zo dat er in de auto een subwoofer met ingebouwde versterker was geplaatst in de koffer. Heerlijk geluid, maar veel plaatsverlies in de koffer.
Ik vermoed dat daar ook ergens iets fout loopt. Ik kan die woofer en de radio apart met een schakelaar aanzetten zonder dat de sleutels in het contact zitten.

De reden waarom ik hem eruit heb gehaald is omdat hij de batterij lijkt leeg te trekken.
Hij was rechtreeks in de batterijpunten gevezen. Die zijn eraf, alsook de woofer is eruit. Voorlopig wil ik de auto even op zijn klassieke verbruikers proberen te zetten.

Het feit dat het batterijlampje altijd brand, zowel tijdens het rijden als in stilstand, kan het zijn dat die relais kapot is (nummer 5 in het elektrisch schema vanaf de site lada niva uk)?
De spanningsregelaar (nr 4) waarin 15 en 67 toekomen, contactpunt 67 zit los.
Morgen ga ik verder de radio demonteren met bijhorende kabels en dat contactpunt proberen te verbeteren. Wie weet is hij voort WE weer start klaar.
Je hoort t nog.
Bert Vanzavelberg
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: 1600 Spanningsregelaar/accu of dynamo

Berichtdoor JJNIVA » 24 sep 2015, 17:22

Hoi Bart,
Het beste kun je een multimeter gebruiken om de spanningen te meten. Meten is weten.
Indien het laadcontrole lampje uit is op de contact stand (met niet draaiende motor) hoort het op te lichten--> anders regelaar defect.
Indien laadcontrole lampje brandt tijdens draaiende motor--> Diverse oorzaken dynamo (koolborstels, diodes, verbindingen v-riem).
Bij niet draaiende motor meet je normaal gesproken 12,4 V op de batterij, met lopende motor vanaf 13,4 tot 14,5 volt. Meet je minder dan 13,4 Volt, maar meer dan 12,4 dan is de kans groot dat een diode in de dynamo defect is. Meet ook of de dynamo, accu en motorblok goed aan aarde liggen. Tot slot kun je ook nog een keer alle verbuikers vol inschakelen, dan moet de dynamo blijven laden, spanning is hoger dan 12,8 volt.
Groeten, Jan
JJNIVA
Lid 2015
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 01 feb 2012, 22:04
Woonplaats: Sittard NL
Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Vorige

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron