Deftig zekering bakje

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

Deftig zekering bakje

Berichtdoor Walby » 01 feb 2016, 22:35

De stomme K*T torpedo zekeringen onder het dash kunnen voor veel frustratie zorgen.

Ik heb deze vervangen door modernere steek zekeringen, en ben er super tevreden van.
Jan heeft dit ook gedaan met het zelfde resultaat.

Bakje komt van Pavel:
http://www.ladapower.com/index.php?opti ... gory_id=46

De zekeringen die er in zitten zijn niet veel waard en smijt je maar beter weg.
Maar het bakje zelf past (bijna) 1 op 1 in de niva, en is een echte super upgrade.

De bout gaatjes komen perfect overeen met het originele bakje, maar het past niet 1 op 1 omdat het nieuw bakje verder naar achter zit.
Kabels gaan dus wringen of je krijgt de moertjes er niet op.

Ik heb dit op gelost door een verbindingsmoer te gebruiken.
Eerst een zelf borgend moertje achterstevoren op het draadeindje zodat de draad 5mm uit de moer steekt.
Hierop heb ik een verbindingsmoer vast gezet. Nu kan je het bakje met boutjes van 10mm lang vast zetten in de verbindingsmoer.
En heel de boel zit verder naar voor.
Tis allemaal veel simpeler dan mijn uitleg.
Afbeelding

Afbeelding

Jan heeft het op een andere manier op gelost, ben er niet zeker van, maar ik dacht dat hij de beugels voor het kleine houdertje gebruikt heeft, om het grote vast te zetten?
Jan als ik mis ben laat je maar weten hoe je het wel hebt op gelost.

In het origineel houdertje zitten bruggen deze moet je ook maken in het nieuw bakje.
Afbeelding

De bruggen op de foto zijn ter illustratie, mijn kabelboom is aangepast en daarom wijken de aansluitingen op de zekeringen ook af.

Origineel:
Z1 Apart
Z2 Apart
Z3 & Z4 Samen
Z5 & Z6 Samen
Z7 & Z8 Samen
Z9 & Z10 Samen

Klein bakje (1 tot 6 maar ik heb overal 1 voor gezet om onderscheid te maken met de andere):
Z11 Apart
Z12 Apart
Z13 & Z14 Samen
Z15 & Z16 Samen

Alleen de onderste pinnen van de zekeringhouder zijn door verbonden.
Dis is in komende (van batterij, alternator, relais, andere zekeringen, contact)

De bovenste aansluitingen is uit gaande (lichten, claxon, metertjes, sensoren, etc)
En hiervan is niets doorverbonden.

Het is mogelijk alles aan te sluiten op 1 nieuw bakje met 13 zekeringen.
Oude Z11: is een groende draag van het koplamp relais die gaat via een 8A zekering via een grijs/rode draad naar de mist lamp. nieuwe Z11
Oude Z12: rode draad in, 8A zekering, geel/Zwarte draad uit: gaat naar koplamp sproeier shit. Dit werkt bij 9/10 niva's toch niet dus afkoppelen die handel.
Oude Z13: 2x Zwarte draad in, 8A zekering, Groen/witte draad uit: achterruitwisser schakelaar Deze zet je op de nieuwe Z12
Oude Z14: Zwart in geen zekering geen draad uit, dus afkoppelen.
Oude Z15: Kleur in ken ik niet (vergeten op te schrijven) 20A zekering Bruine draad uit: Achterruit verwarming zet ge op nieuwe Z13
Oude Z16: Roze draad in, 8A, Roode draad uit: 4 pinker schakelaar. De roze in koppel je af, en de rode uit zet je bij op zekering Z1

Z1 is een 16 A zekering en kan de extra belasting zeker aan.
Als het fout loopt, dan is het terwijl je al remmend claxonneert terwijl je de sigaretten aansteker aan het gloeien bent terwijl je de looplamp heb aangestoken omdat de interieur verlichting alleen niet genoeg licht geeft terwijl je in in panne staat en daarom de 4 pinkers hebt op staan.

De aangegeven kleuren zijn zoals de kabelboom in t' zonneke.
Kleuren wijken af afhankelijk van het jaartal en land waar ze zijn ingevoerd.
Alles zeker heel goed op schrijven en veel foto's pakken dat je altijd kan na kijken hoe de originele situatie was als het ergens fout loopt.

Voor montage heb ik de originele stekkertjes gehouden.
Ik heb er een paar vervangen omdat ik ze niet meer vertrouwde, maar dat is een lastig karwij. Kabels inkorten geeft minder werkruimte om ze te strippen en of te solderen. Bij sommige stekkertjes moet je ook een hoop draadjes bij elkaar in het fischke persen.

Ik heb sommige klemmen wat bij geplooid en na dat alles terug verbonden en getest was alles aan de achterkant vast gezet met het lijmpistool.
Hier ben ik helemaal geen voorstander van, want als er dan iets fout gaat ben je enorm hard aan het prutsen.
Maar Ik vertrouwde de oude klemmen niet goed genoeg om het zo te laten.

Heb je vragen, of iets toe te voegen, foto's tips en triks hoe gij het hebt aan gepakt, zet het dan zeker in dit topic.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Deftig zekering bakje

Berichtdoor Ram » 04 feb 2016, 20:09

Dit is mijn versie, de 4 zekeringen van de zijkant en de obd stekker zijn mee verhuisd.
Afbeelding
Ram

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Re: Deftig zekering bakje

Berichtdoor markske » 19 sep 2016, 20:23

dank je wel Walby, voor de duidelijke uitleg, deze gaat zeker van pas komen! :bedankt:
markske
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 91, en non niva een kalina

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking