ENGINECHECK LAMPJE BRAND.

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: Niva-sport

ENGINECHECK LAMPJE BRAND.

Berichtdoor ernst » 21 apr 2005, 10:32

hoi, ik heb een probleempje met mijn lada niva 1.7i monopoint injektie.
uit 1995
als ik een paar km heb gereden en laat mijn motor even stationair draaien gaat mijn motor +/- 400 toeren minder draaien en gaat mijn olie lampje branden en het lampje die motorstorng aangeeft, ik druk heel even het gas in en hij loopt weer normaal en mijn olie lampje gaat uit het lampje van de motor storing blijft gewoon branden , deze storing gebeurt af en toe als ik voor een stoplicht sta ,als ik de motor uit zet en weer aan dan gaat het motor stornglampje uit en begint het verhaal van voor af aan hij rijd goed en trekt ook goed op.
er zit ook genoeg olie in de motor dus dat is het niet, kan iemand mij helpen???
ernst

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 apr 2005, 22:14

als je motor maar 400 t/min draait is het normaal dat het oliedruklampje gaat branden.
Ik had met m'n 17i hetzelfde probleem (met de 'check engine') Bleek dat er gewoon een slechte massaverbinding was tussen carosserie en motorblok (kabel zit vast aan uitlaatspruitstuk en carosserie). vervang ook eens de massakabel tussen accu en carosserie door een dikker exemplaar
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva 1.6 '86
Niva Cabrio restauratieproject
Niva 1.6 '78 restauratieproject
Lada 2101

Berichtdoor ernst » 23 apr 2005, 16:26

Je tip heeft gewerkt , het engine check lampje blijft nu weer uit alleen de motor wil nog wel is even 400 toeren minder draaien voor een stoplicht het olie lampje knippert dan, hoe kan ik dit oplossen, de pakking tussen uitlaat spruitstuk en de uitlaat is wel lek heb ik gemerkt.
ernst

Berichtdoor ladanivabelgium » 24 apr 2005, 05:45

als je die vervangt is het probleem mogelijk opgelost. De lambdasonde meet de uitlaatgassen en in functie van die meting wordt de ontsteking en injectie aangestuurd door de computer. Als de pakking lek is zal de meting niet juist zijn. Dat het lampje brandt bij 400 t/min is niet ongewoon, de motor (en dus ook de oliepomp) maakt gewoon te weinig toeren om genoeg oliedruk te genereren)
ladanivabelgium
Site Admin

Niva 1.6 '86
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 03 mei 2005, 08:17

:( ik heb de laatste dagen hetzelfde probleem: motor gaat na een paar km aan het stoplicht ong 400 t/min draaien (het motormanagement trekt hem wel terug bij tot ong 8-900 t/min). Mijn olielampje gaat (gelukkig) wel niet aan. Ook de 'check engine' heeft weer kuren.
Zodra ik tijd heb ga ik de gaskleppositiesensor controleren op z'n werking. Ik vermoed dat het probleem daar zit. Ik houd je op de hoogte.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva 1.6 '86
Lada 2101

Berichtdoor ernst » 04 mei 2005, 07:09

dankje ik heb het probleem nog ook nog niet helemaal opgelost, maar mijn check engine lampje en olie lampje branden na 1 km continu ook als ik 1500 toeren heb.
ernst

Berichtdoor ladanivabelgium » 06 mei 2005, 09:51

heb vanmorgen wat werkzaamheden verricht om de vrijloop terug in orde te krijgen. Of het wat geworden is lees je vanavond of morgenvroeg wel. Motor staat nog koud nu en 'k moet vetrekken naar 't werk...
ladanivabelgium
Site Admin

Niva 1.6 '86
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 06 mei 2005, 18:38

Het probleem is opgelost. De dader was de regelklep voor het stationaire toerental. Even een woordje uitleg hierbij: de gasklep (bij injectiemotoren) valt bij het gas lossen helemaal dicht. Zonder lucht (die normaal langs de gasklep passeert) kan een motor niet blijven lopen, ook niet op ralenti. Daar komt de regelklep voor het stationaire toerental in actie. De computer bepaalt aan de hand van de sensor op de krukaspoeli het toerental van de motor. Dan stuurt hij de regelklep voor het staionaire toerental aan en deze laat dan net genoeg lucht door om de motor mooi in vrijloop te laten draaien. Als deze klep door vervuiling te laat of helemaal niet reageert gaat de motor veel te traag lopen of zelfs stilvallen. Mijn advies is dus: schoonmaken die handel! Eerst demonteer je de klep (te vinden op het gasklephuis aan de kant van het kleppendeksel). Ze is makkellijk te herkennen: er zit een stekker aan en voor de rest helemaal niks. Ze zit vast met twee boutjes. Als je de klep gedemonteerd hebt reinig je ze grondig met carburatorcleaner. Wees niet bang om het ding meermaals goed vol te spuiten en zorg er voor dat de losgeweekte troep er zeker uit komt. daarna even inspuiten met WD40 en terug monteren. mogelijk moet je terug even de computer resetten om een mooie ralenti te krijgen.

Afbeelding
ladanivabelgium
Site Admin

Niva 1.6 '86
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 06 mei 2005, 19:48

ernst schreef:dankje ik heb het probleem nog ook nog niet helemaal opgelost, maar mijn check engine lampje en olie lampje branden na 1 km continu ook als ik 1500 toeren heb.

als je oliedruklampje brandt bij 1500 t/min vrees ik het ergste voor je motor. Laat de oliedruk eens controleren met een seperate meter om er zeker van te zijn dat de oliedruksensor in je blok niet kaduuk is. En wat je eerst en vooral zou moeten doen: vervang de olie en het oliefilter.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva 1.6 '86
Lada 2101

Berichtdoor ernst » 06 mei 2005, 20:39

ik ga ze zaterdag meteen even schoonmaken, ik heb nu weer 2 dagen geen last van het lampje gehad, ik denk dat de sensor kapot is, de olie en de filter is 2000 km geleden al vervangen.
morgen hoor je meer.
ernst

Berichtdoor steel » 07 mei 2005, 09:34

reinigen die regelklep (bij ons noemt dat stappenmotor) elk groot onderhoud en dat is echt wel nodig want het zit vol iets roetachtigs.
Let op dat je niet te hard op dat conisch gedeelte drukt want als het moet vervangen worden kost het meer dan €100!
Steeds rechtdoor

Afbeelding
steel
moddereter

Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93

Berichtdoor ernst » 07 mei 2005, 19:19

vandaag heb ik de regelklep schoongemaakt en hij zat vol roet, de motor loopt weer helemaal goed tot nu toe, maar het engine check lampje brand wel zo af en toe nog , ik heb al op advies een nieuwe pakking tussen uitlaat en motor geplaatst maar hij blijft lekken aan de bovenkant is dit probleem bij jullie ook bekend en is er mischien een middel om het lekken te stoppen zonder dat het schade veroorzaakt als je hem los maakt? ik word :shock: van het lampje.
ernst

Berichtdoor Edwin » 07 mei 2005, 21:28

Had dit euvel met het lampje ook bij de pruim en de witte
Als je het dashboard losmaakt is dit rap verholpen :wink:
niet te vergeten , je bent uniek ,net zoals iedereen
Edwin

Berichtdoor ernst » 11 mei 2005, 20:22

Ik ben vandaag naar de garage geweest die mijn computer heeft uitgelezen, er is een foutmelding op de lamdasonde en iets met de snelhied doorgave.
morgen ga ik eerst nog een klein gaatje dichten en hoop dan dat het euvel van het onregelmatig lopen er uit is.
weten jullie iets van de andere storing?
ernst

Berichtdoor ladanivabelgium » 12 mei 2005, 06:28

op je tussenbak zit een contactje met 2 draadjes (naast de kilometertellerkabel). Kijk eens of ze beiden nog aangesloten zijn
ladanivabelgium
Site Admin

Niva 1.6 '86
Lada 2101

Volgende

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking