Vreemde carburator

Alle technische vragen waarmee je niet in de bovenstaande secties terecht kan zet je hier neer

Moderator: pietsky

Vreemde carburator

Berichtdoor Walby » 06 apr 2008, 17:21

Ja ik heb dit onder diversen gezet, want tis grotendeels carburator maar het gaar eigenlijk om de volledige blok of niva.

Ik heb net een afbraakje aangeschaft. Bij het naar huis brengen regende het hevig, en omdat er 3 auto's boven op hebben gestaan, en dus het dak en de ruiten niet meer in takt zijn, had ik er een zijl over getrokken en aan de kant gezet.

Vandaag heb ik met het fantastische weer het zijl eraf genomen en eens nader bekeken welk vlees ik in de kuip heb. Nu zitten op deze niva een hoop dingen die ik nog nooit heb gezien, zeker niet op een niva. Niva's worden wel eens vaker aangepast, maar ik heb de indruk dat deze zo is afgeleverd van de fabriek.

Het gaat hier om een 1600 met een ingewikkeld (naar niva normen) carburatie systeem.

Hier is een foto van de carburator.
Afbeelding
Er zit een automatische choke op die op het koelwater is aangesloten. (niet iets echt spectaculair, ik heb hier nog blokjes liggen met carburators met auto choke). Er zijn ook een hoop kabeltjes die naar de carburator gaan. En een hele boel vacuüm, water, en andere darmpjes. Er zitten ook meer regel vijsjes op dan dat ik gewoon ben.

Deze pot is ook iets dat er in zit en waar ik geen flauw idee van heb wat het is.
Afbeelding
Deze is verbonden met een benzine leiding (deze 1600 heeft er 3 ipv 1 ik denk 2 aanvoer en 1 retour). En deze pot is ook verbonden met de carburator via een hoop darmpjes.

Hier nog een foto van de benzine leidingen, het zijn er 3.
Afbeelding

Het vreemde is dat de kabeltjes die van de carburator komen in de kabel boom lijken te verdwijnen, alsof het standaard is. Nog iets vreemd is de Choke. Deze Niva heeft nooit handmatige choke gehad, ik weet dit omdat de kabel en het knopje er niet inzit, maar heeft er volgens mij nooit in gezeten. Het gaatje waar het normaal uit het dashboard komt, is er namelijk niet.

Zie volgende foto
Afbeelding
Dus deze heeft van uit het fabriek nooit handmatige choke gehad.

De uitlaat is ook anders met een extra tussenstuk en een sensor erop.
Afbeelding

Hier nog een foto van het gas mechanisme:
Afbeelding
Het lijkt standaard Niva te zijn, maar zit aan de andere kant van de carburator.

Hier is nog het PVG nummer
Afbeelding
Ziet er niet speciaal uit, hij is dus van 1994

Dit is de nummer op de kop
Afbeelding
Op het net heb ik nog niets nuttig gevonden, al die sites zijn int Russisch.

Weet er iemand wat voor een systeem dit is?
Of de niva 1600 ooit zo uit de fabriek is gerold of niet?

Hier nog een foto van de leuke achterste schok dempers
Afbeelding
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Wouter » 06 apr 2008, 17:29

De sensor in de uitlaat is een lambda sonde dus ik vermoed dat dit een lambda geregelde carburator is.
Ik heb er wel eens over gelezen dat dit in niva's zit, als ik het mij goed herinner zit er onder de passagierszetel een regelmodule.
Wouter

Mijn Niva('s): heimwee

Berichtdoor ladanivabelgium » 06 apr 2008, 17:34

dit is waarschijnlijk origineel een Nederlandse Niva geweest. Die hadden id carburatormotoren met lambdasonde. Een lid van een aantal jaren geleden (Geert de Landsheere) heeft ook zo eentje gehad
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Wouter » 06 apr 2008, 17:35

die zwarte pot zit op de 1700 ook.
De gasdampen van de benzinetank komen daarin en worden van daar naar de motor gezogen.

Dit alles om te voldoen aan de steeds strengere emissienormen :wink:
Wouter

Mijn Niva('s): heimwee

Berichtdoor Walby » 06 apr 2008, 18:13

Die steeds strengere emissienormen kan wel zijn, hij is van 94 dus net voor de 1700 monopoint

Ik zit dus met nen hoop onozele tuttie frut waar ik niets mee ben, ik had gehoopt op een gewoon carburatorke :(

Die rare dempers wil ik wel eens proberen, en dat gas stangen mechanisme kan nog handig van pas komen bij die fiat weber die ik er ooit wil op zetten :wink: Daar zit de aandrijving van de gasklep ook aan de andere kant.
Walby
moddereter

Berichtdoor Buster » 06 apr 2008, 23:07

ik wil ook een foto van het dak zien. Als daar een paar auto's hebben opgestaan wil ik eens weten hoever het dak van de niva inzakt.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor steel » 07 apr 2008, 06:58

Op de samara hebben ze indertijd ook zo en ombouw gedaan, dit alles om aan de toen geldende emissienormen te voldoen.
Steeds rechtdoor

Afbeelding
steel
moddereter

Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor Walby » 07 apr 2008, 07:10

Buster schreef:ik wil ook een foto van het dak zien. Als daar een paar auto's hebben opgestaan wil ik eens weten hoever het dak van de niva inzakt.

Heb het int fotoboek gepost:
http://forum.ladanivabelgium.be/phpBB2/ ... 5487#25487
Walby
moddereter

Keer terug naar Diversen