hoe vervang ik voorwiel lagers

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

Berichtdoor Buster » 25 feb 2008, 21:44

@ raf: ge moet eens zien er loopt van je klokken naar je tussenbak een dikke zwarte kabel die geschroefd gemonteerd is op de tussenbak. Draai die eens los dan ziet ge binnenin een ijzerdraadje zitten. Probeer die draad eens in een dremel of boormachien te steken en laat eens draaien. Mocht je wijzer en kilometerteller niet bewegen is je kabel gebroken anders is het probleem gelokaliseerd in de tussenbak.

of heb je een 1700? want daar weet ik niks van..
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989
1.9D 1996

Berichtdoor Walby » 25 feb 2008, 23:48

Buster schreef:Probeer die draad eens in een dremel of boormachien te steken en laat eens draaien. Mocht je wijzer en kilometerteller niet bewegen is je kabel gebroken anders is het probleem gelokaliseerd in de tussenbak.

Als je da met da boor machine doet, moet je hem links of tegenwijzerzin laten draaien, anders gaat de naald niet omhoog!
Als je wijzerzin draait, zal de naald niet omhoog komen, maar zal je teller alleen maar terug lopen!
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Wouter » 26 feb 2008, 07:10

Buster schreef:

dit is hetzelfde bij een 1700 :wink:
Wouter

Mijn Niva('s): heimwee

Berichtdoor Buster » 26 feb 2008, 08:57

Wouter schreef:
Buster schreef:

dit is hetzelfde bij een 1700 :wink:

okee :D , als ik de volgende keer een 1700 zie moet ik eens meer op de verschillen gaan letten :!:
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989
1.9D 1996

Berichtdoor raf » 26 feb 2008, 19:18

de test heb ik al gedaan (het is trouwens een 1600). Gewoon dash eruit, kabel los van de wijzerplaat, en dan een paar meter vooruit en een paar meter achteruit rijden. Dan zie je de kabel ook meedraaien. Aangezien de kabel meedraaide, ging ik ervan uit dat het aan de wijzer lag. Die heb ik dan vervangen door een andere, maar resultaat: nihil. Open vraag dus. Nog eens alles los en vast zetten om te zien of hij er nergens uit schiet wanneer er druk-tegendruk op de zaak komt...
Helaas, helaas: een Nivaloos bestaan...
raf

Mijn Niva('s): Voormalig 1600 en 1700 monopoint

Berichtdoor raf » 10 maart 2008, 19:54

lagers zijn net aangekomen uit Oetsiploetsistan. Als leiddraad voor het vervangen heb ik op zich de manual, maar als er iemand grandioze ideeën heeft over zaken waar ik extra op moet letten, of speciaal gerief dat ik nodig ga hebben, mag hij/zij dat altijd laten weten. Zodat we halverwege weer niet vast zitten en nog vanalles moeten gaan halen... :D
(voor de rest rijden we nog altijd op toeren ipv snelheid) :oops:
raf

Berichtdoor Niva-sport » 10 maart 2008, 21:42

Nieuwe splitpennetjes om je remblokhoudervastzetgevalletjepennetjes mee te borgen en kopervet en lagervet. En als je dan toch de zooi uit elkaar hebt kun je meteen een en ander aan conservering doen. Misschien zelfs nieuwe rubbertjes om je pistons?
Ik heb een tennisbal op mijn trekhaak
Niva-sport
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2006, servostuur en arko

Berichtdoor raf » 10 maart 2008, 23:07

Is het plan. Remrevisiekitjes liggen al klaar. Enige tijdsinschatting? Toevallig een idee van hoe lang je erover doet om een lager te vervangen, en een remklauw een update te geven?
raf

Berichtdoor Walby » 11 maart 2008, 00:11

Vervang ook best de bouten op de naaf, die dingen die op 2 plaatsen zijn ingeklopt.

Als je er geen nieuw vast kan krijgen, dan wissel je ze best van kant! de linkse rechts, en de rechtse links.
Als je ze op ongeveer de zelfde plaats moet in kloppen, dan komen ze wel eens los!
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Niva-sport » 11 maart 2008, 00:49

Lager vervangen: als je de boel laat zitten zonder de fusees te vernieuwen? Tip: zet je moer alvast los vóor je de boel opkrikt. Opkrikken, wiel af: 10 minuten, remklauw af: 5 minuten, moer losdraaien, naaf afnemen 5 minuten, lagers uittikken, naaf schoonmaken 15 minuten, nieuwe lagers inzetten 5 minuten, vullen met vet en terugzetten van de naaf (let er op dat je de keerringen goedom inzet: de achterste met de lip naar buitenkant auto, de voorste andersom!) 5 minuten, afstellen en remklauw terugzetten, wiel op en opnieuw afstellen 10 minuten.
Al bij al zou het in een uurtje moeten kunnen.
Het opkuisen van de remklauw zal ook een 30-45 minuten kosten. Tip: trap je zuigers zover mogelijk naar buiten als de klauwen nog gemonteerd zitten. Een verfroerhoutje tussen zuigers en schijf voorkomt dat ze op straat vallen, maar dan zijn ze al ver genoeg uitgekomen dat je ze kunt beetpakken zonder de loopvlakken van de zuigers te beschadigen. Het ontluchten zal het vervelendste werk zijn.
Niva-sport
Lid 2015

Berichtdoor raf » 11 maart 2008, 20:07

right. bedankt voor de duidelijke uitleg (en gedetailleerd overzicht van tijdsbesteding). Ik laat wel weten hoeveel tijd ik verspeeld heb met foefelen... :D
@ walby: moeren zitten in lagerset inbegrepen.
raf

Berichtdoor Niva-sport » 11 maart 2008, 23:19

Let wel even op: als het de lagerset van SKF is heb je kans dat de ringen die je inkloppen moet niet zacht gemaakt zijn! Was bij mij het geval, er viel weinig in te kloppen. Dus onthoudt Walby's tip en gooi de oude nog niet weg......
Niva-sport
Lid 2015

Re:

Berichtdoor JJNIVA » 17 aug 2012, 21:48

ladanivabelgium schreef:
Hoe stelt ge die dingen af ?

stond hier al eens:

probeer ze eerst maar eens terug te regelen. Bij de Niva zijn het vooraan konische lagers en die moeten van tijd tot tijd bijgeregeld worden.
-Haal het chromé deksel van je wielnaaf af en zet de moer van het lager los (dopsleutel 27mm). Uiteraard moet je eerst de auto opkrikken. Zet dan de moer terug goed vast en draai een paar keer met je wiel. Zet dan de moer terug los en zet hem 'tegen'. Terug borgen en klaar.

Jan dankjewel voor de simpele uitleg over hoe een wiellagerspeling af te stellen.
Eergisteren de aandrijfas linksvoor uitgebouwd, en beidde homokineet hoezen met vet vervangen. nadat de as terug ingebouwd, en wiellager aangetrokken en geborgd (Gewoon flink aangetrokken, dus veel te vast) p aanraden van een vriend, ikzelf had nog nooit wiellagerspeling van een NIVA afgesteld. Het gevolg, na 40 km rijden op o.m. autosnelweg lager heet, vet uit het lager gelopen gelukkig niet alles), maar lager zat niet vast, waarschijnlijk niet defect. wielpoot weer uitgebouwd, en lager vanaf de binnezijde volgestpoten met remmenreiniger, en dieverse keren gespoeld. vervolgend de zaak gedroogd met perslucht, en het NF vet van Kroon er ingewerkt vanef de binnenzijde. Lager weer ingebouwd, en lijkt goed te rollen. Het NF vet van Kroon lijkt mij trouwens ook prima spul. ik heb voor 600 gram net geen 12 EURO betaald bij Brezan automaterialen. Nu toch ook maar het lager rechtsvoor ook opnieuw afgesteld, waarbij ik een klein beetje speling voelde op het wiel, maar rolt goed. Mag het wiel een beetje (nauwelijks voelbaar met wiel gemonteerd) hebben? Ik ben altijd bang dat bij lange ritten (meer dan 500 Km) de lagers vast kunnen lopen indien helemaal geen speling. Het lager linksvoor heeft echter ook nauwelijks voelbare speling.
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Re: hoe vervang ik voorwiel lagers

Berichtdoor ladanivabelgium » 18 aug 2012, 05:15

Als het lager nog koud is mag het wiel nauwelijks voelbare speling hebben
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: hoe vervang ik voorwiel lagers

Berichtdoor JJNIVA » 19 aug 2012, 16:50

Dank je Jan,

Zonet nog de veerpoot met aandrijfas rechts verwijderd en homokineten en lager voorzien van nieuw vet. De lagerspeling opnieuw afgesteld.
Groeten, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

VorigeVolgende

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen