banden om te reizen

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

banden om te reizen

Berichtdoor notDefix » 08 jul 2012, 13:27

Hallo,

Na het forum doorgelezen te hebben zie ik dat hier vooral de firestone SAT of Blackstar Guyane worden aangeraden als terreinband. Voor onze reis had ik bedacht dat AT banden de handigste keuze zouden zijn. Hier kan ik echter niet veel info over vinden.

Zoekend op internet kom ik de GEOLANDAR ATS en de DUNLOP GRANDTREK AT2 tegen voor de standaard bandenmaat (175/80r16). Is er iemand die met deze banden ervaring heeft? Zijn er nog meer opties of is een AT band überhaupt niet een goed idee.

Op dit moment draagt mijn Niva winterschoeisel, dus dat is in ieder geval niet de handigste keuze voor als we er mee naar Zuid-Frankrijk gaan : )

-groetend-
Jacco
Terug van een reis door Europa.
Reiswebsite bijhouden? probeer TravelJournal.net: uw eigen reisblog, inclusief fotoalbums, kaarten, gps-logs, enz.
notDefix

Mijn Niva('s): Niva 1.7i, 21214

Re: banden om te reizen

Berichtdoor stefaan » 09 jul 2012, 17:26

veel hangt of wat je op reis juist gaat doen met de niva, en waarheen je trekt...

ga je ook offroad rijden of blijf je op de baan?
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor notDefix » 10 jul 2012, 13:10

Eerlijk gezegd heb ik nog geen helder beeld van de verschillende wegen of het gebrek hieraan. We zullen twee jaar reizen, van Alaska naar Patagonië. Er zullen flinke stukken asfalt tussen zitten, maar ook slechte grint wegen en stukken onverhard. We reizen zonder route of plan, anders dan dat we daarheen zullen gaan waar we denken dat het leuk is, waarbij we over het algemeen een voorkeur hebben voor afgelegen gebieden.
Reiswebsite bijhouden? probeer TravelJournal.net: uw eigen reisblog, inclusief fotoalbums, kaarten, gps-logs, enz.
notDefix

Berichtdoor stefaan » 10 jul 2012, 16:57

voor zo'n reis zou ik eerder voor iets als een bf goodrich at gaan
of zelfs een Mud-Terrain T/A® KM2

ik weet niet of die in standaard niva maat te krijgen zijn :?
met zo'n type band heb je in the midle off nowhere toch meer reserve als je wat slijk of stenen tegen komt
meestal is het karkas van zo'n band ook sterker dan een baanband
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 10 jul 2012, 20:22

in BF Goodrich wordt de beste maat dan 215/75/15. velgen van een Jimny of Feroza kunnen dienen
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor notDefix » 11 jul 2012, 12:08

Hmm, het forum heeft mijn vorige bericht blijkbaar opgegeten.

Zijn 215/75/15 banden niet standaard te breed voor een Niva? ook zijn ze ongeveer 4 centimeter hoger dan de standaard Niva banden (opgemeten: 67 cm). Wat ik mij afvroeg is: hoe goed of slecht zijn de standaard Niva banden? en zijn die ergens te koop?
notDefix

Berichtdoor ladanivabelgium » 12 jul 2012, 06:19

de originele banden zijn goed, maar er is moeilijk aan te komen. In die maat moet je je meestal tevreden stellen met camionettebanden. Ik zal proberen tegen vanavond een lijstje te maken met de verkrijgbare banden
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Dr GorillaH » 15 jul 2012, 16:21

ik zou ook bfgoodrich AT aanraden, super sterke banden, slijten zeer traag, goeie grip op de baan. op terrein gewoon slap zetten voor betere grip.
215/75/15 past op niet verhoogde niva, je moet enkel de lipkes van de wielkassen naar binnen plooien.
Dr GorillaH

Mijn Niva('s): 1700i 2008 LPG

Berichtdoor notDefix » 01 dec 2012, 18:21

Hallo,

We zijn vandaag in Kessel geweest om ons Nivaatje te laten checken. Wat we in elk geval nog moeten regelen voordat we op pad kunnen zijn andere banden en velgen. Ons is aangeraden:
- Daihatsu Feroza velgen (toch?) met 195/75/15 banden.

Hierboven worden ons de BF Goodrich AT banden aangeraden, maar deze bestaan alleen in 215/75/15 of 195/75/14. Die eerste zijn dus waarschijnlijk net iets te groot voor een niet verhoogde Niva, de tweede passen niet om de Feroza velgen (als ik het allemaal goed begrepen heb). :?

Wat raden jullie ons dan aan?
- Feroza velgen met andere banden?
- BF Goodrich AT banden 195/75/14 met een andere velg?
- of.... toch Feroza velg met BF Goodrich AT 215/75/15 band met een truukje (?) zodat het wel past...?

Thanks!
Mariken (en Jacco)
notDefix

Berichtdoor Walby » 01 dec 2012, 19:52

op 16inc velg heb je niet veel keuze dus je kan idd best 15inc velgen aanschaffen.

Ik heb op 16inc velgen de geolander AT-S.
De maat ken ik niet van buiten, maar ze passen onder een standaard niva. En ze zijn ook redelijk goed in terrein (voor een AT) heb wel de indruk dat ze wat rapper slijten dan andere banden.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor pietsky » 01 dec 2012, 20:31

Even meedenken

DOTZ velgen met BF Goodrich AT 215/75/15 weet niet of deze combinatie er onder past met 100%.
ET waarde is 45 dus dit is goed.
Breedte is 6 inch wordt veel gebruikt onder de Niva die niet verhoogd zijn. Overaal diameter van de band 27.8 inch.
In ieder geval lijkt het mij een goed combinatie.
Gezien ook de hoeveelheid bagage die meegenomen wordt dan wordt het al gauw teveel voor de standaard banden.
Dan hebben we ook nog de General Grabber 2 een zeer goede band welke wij mee hebben gereden op de reis naar Peking (Ford?Nissan)
Dewze is te krijgen in de maat 205/75/15 http://www.generaltire.com/tires/light-truck-crossover-suv/grabber-at2#Specs
Overall diameter 27.1 inch dus wat lager, bijna 2 inch.
Profiel is goed en de band is ook amerikaans dus geen probleem onderweg, ons is hij goed bevallen vooral Off Road.
Tevens is deze band niet te duur.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor notDefix » 02 dec 2012, 01:16

Die General Grabber 2 banden zien er mooi uit en het kan zeker geen kwaad dat het een amerikaans merk is. Thanks voor de tip!

En dan dus velgen. ET waarde, ik leer elke dag wat bij.
Zoekend op het internet kom ik tegen: http://ladaniva.co.uk/baxter/resources/ ... rnList.htm

Daar staan de Daihatsu Feroza velgen genoemd als ET 0...-3mm. Dat zou dan dus niet passen. Maar ze worden hier wel aangeraden en volgens mij heb ik ze vanmiddag toch echt onder een Niva gezien. Klopt Baxter's site dan niet?
Kan iemand mij het uitleggen?

Jacco
notDefix

Berichtdoor ladanivabelgium » 02 dec 2012, 04:50

Daihatsu Feroza (de standaard velg, zoals je die gezien hebt) is dacht ik ET 30 of 35. Ik heb ooit met een standaard Niva met BF 215/75/15 op Ferozavelgen gereden. Bij scherp insturen en dan tegelijk een borduurtje oprijden raken ze vooraan de vleugel. Niks om wakker van te liggen, maar het is wel een vervelend geluidje. Daarom ook dat ik een iets smallere band aangeraden heb. Doordat de 215 iets hoger is dan de 195 heb je vanzelf ook iets meer bodemvrijheid, dat dan weer wel. Ideaal zou dus een 205/75/15 zijn
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor notDefix » 02 dec 2012, 12:33

Thanks! dat verklaart het.
notDefix

Berichtdoor pietsky » 02 dec 2012, 12:44

Als ik het goed heb is de ET waarde voor de Niva officieel 45, dit geeft alleen aan hoever de velg naar binnen of buiten gaat vanuit het hart van de velg.
In zijn geheel met band zou dit evt beter in de wielkast uitkomen.
Evt. kun je als je wil 4x Cordiant 205/75/15 van mij overnemen, zijn 3000 km oud maar als nieuw.
Afbeelding
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Volgende

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen