Voorwiel lager

Vering, demping, verhogen, banden/wielen, stuurhuis enz

Moderator: pietsky

Voorwiel lager

Berichtdoor notDefix » 01 aug 2015, 10:18

Hi,

Sinds niet zo lang maakt er links voor iets een nieuw geluid en ik voel dat iets niet helemaal lekker rolt via mijn gaspedaal. Het is erger als de auto sterk op z'n linker voorwiel steunt (in een bocht) en duidelijk minder als de auto op z'n rechter voorwiel steunt. Ik gok dat het iets met de linker voorwiel lager is.

In het grote 'repair manual' gekeken en daar staat (p. 105) een hele serie handelingen voor het afstellen van de lagers: :idea: bij het vervangen van onze versleten 'lower ball joint' hebben de heren monteurs de wielnaaf los gehad en -nadat de ball joint eindelijk vervangen was- snel-snel weer vastgezet. Met andere woorden: de lager van mijn linker voorwiel is los geweest, niet afgesteld en nu maakt hij lawaai.

Op het forum staat ook een uitleg van hoe je een voorwiel lager kan afstellen:
ladanivabelgium schreef:Haal het chromé deksel van je wielnaaf af en zet de moer van het lager los (dopsleutel 27mm). Uiteraard moet je eerst de auto opkrikken. Zet dan de moer terug goed vast en draai een paar keer met je wiel. Zet dan de moer terug los en zet hem 'tegen'. Terug borgen en klaar.

Simpeler dan in het repair manual en het lijkt alsof ik dit zou moeten kunnen (wat betekend de moer 'tegen' zetten?).

Maar: we hebben sinds de reparatie van de ball joint inmiddels al weer 4500 km gereden. Dus het zou kunnen dat de boel gewoon stuk gedraaid is.
Hoe kan ik dit controleren?

Groeten,
Jacco
Terug van een reis door Europa.
Reiswebsite bijhouden? probeer TravelJournal.net: uw eigen reisblog, inclusief fotoalbums, kaarten, gps-logs, enz.
notDefix

Mijn Niva('s): Niva 1.7i, 21214

Re: Voorwiel lager

Berichtdoor stefaan » 02 aug 2015, 20:48

krik het wiel eens op en voel of er speling op de lager zit.
draai er ook een keer mee rond en let op geluid en of stroef lopen

niet te lang rondrijden zonder te controleren, in het slechtste geval kan je wiel blokkeren al het lager stukloopt :?
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor pietsky » 03 aug 2015, 06:26

Aan de hand van jullie beschrijving van de reparatie, is het waarschijlijk zo dat de heren monteurs de lagers te strak hebben vastgezet.
Daardoor is er schade ontstaan, waarschijnlijk aan de kooi, hierdoor komt er hoogstwaarscijnlijk speling op het lager met alle gevolgen van dien.
Zoals stefaan zegt controleren, ik persoonlijk heb al meerdere Lada's onder ogen gehad met dit euvel.
Ik moet zeggen dat mij steeds verbaast hoeveel kilometers met dit euvel nog gereden kan worden!
Ik denk daarbij aan de Niva van Hades.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor BartVoermans » 03 aug 2015, 08:38

Wiel lager controleren als volgt.

Alleen het wiel dat je wilt controleren opkrikken.

Wiel voor en achter beetpakken (horizontaal) en heen en weer sturen, voel je speling dan zeker de volgende stap.
Wiel onder en boven beetpakken en proberen te kantelen, voel je ook speling dan is het wiel lager, anders een stuurkogel. Volgende stap is controleren (extra set handen) of het iid het lager is of een fusee kogel, herhaal stap 2 en voel of er speling tussen de klauw en de remschijf zit (gewoon een vinger op de overgan leggen en je kan het voelen). Is dit niet het geval, met een wrik ijzer de kogels controleren, want het is niet je wiellager.

Ik hoop dat ik weer wat heb bijgedragen :-)
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor notDefix » 03 aug 2015, 11:41

Thanks!

Ik heb gedaan wat BartVoermans beschrijft en ik voel eigenlijk geen speling. Niet horizontaal en niet vertikaal en ook geen speling tussen remschijf en remblokjes.

Ik heb het voorwiel ook rond gedraaid zoals stefaan beschrijft en het wiel draait zeker niet soepel: als je het een slinger geeft staat ie enkele centimeters later alweer stil. Het loopt ergens aan en maakt een schurend geluid, niet continue, maar wel voor het overgrote deel van de draai.
[Ik heb ter vergelijking ook het andere voorwiel eens gevoeld (loopt ook niet helemaal soepel en loopt ook iets aan) en dat draait een stuk beter.]
Wat ook opvalt is dat de velg erg vies is. Ik heb de velgen schoongemaakt na het vervangen van de ball joint (+/- 4500 km geleden) en nu zit er (weer) een zwart, roetachtig, laagje op. Het rechter voorwiel heeft dit ook, maar een stuk minder en de achterwielen hebben het niet.

Er is dus wel iets mis maar ik weet nu niet meer of het de lagers zijn?

groeten,
Jacco
Reiswebsite bijhouden? probeer TravelJournal.net: uw eigen reisblog, inclusief fotoalbums, kaarten, gps-logs, enz.
notDefix

Berichtdoor A26O4 » 03 aug 2015, 12:34

Dan loopt je rem mss aan. Dat kan het stroeflopen verklaren en dat vuil is dan waarschijnlijk remstof.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor BartVoermans » 03 aug 2015, 14:42

trekt ie naar een kant met remmen? Zijn je aanfdrijf hoezen nog goed? klinkt goed als iets van de remmerij. Je kunt redelij gemakkelijk de remblokken verwijderen. Je wiel moet na een zetje toch wel meer als een paar cm doordraaien.. misschien staat je lagr te strak, maar eerst maar even je remmen bekijken.

Ik heb al eens gebroken remblokken gehad, kwam ik pas achter toen ze eruit waren.. (ebay / russian4x4, rommel)

succes
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor pietsky » 04 aug 2015, 17:35

Notdefix, aan de hand van wat je beschrijft zijn je voorwiellagers overleden de kooi is naar de zevende hemel.
Dit komt omdat het lager te vat is gezet.
Doordat je lagers nu min of meer niet normaal werken slingert de schijf en dat veroorzaakt een geluid (slepend).
Kijk eens naar de axiale speling.
Je voortrein aan de kant met het euvel loshalen en controleren wat er aan de hand is.
pietsky

Berichtdoor stefaan » 04 aug 2015, 18:21

op zijn minst de remklauw eraf halen en zien wat er dan gebeurt
lager zal wel stuk zijn...
stefaan
Lid 2015

Berichtdoor notDefix » 04 aug 2015, 18:27

Lager los gehad en inderdaad, de boel is naar de haaien. Het andere wiel ook eens goed bekeken en die had veel speling. Ook los gehaald en daar bleek de moer van de lager niet goed geborgd te zijn (en dus niet meer goed vast te zitten) dus ook die lager moet vervangen worden. (ik leer een hoop over waar ik op moet letten, helaas steeds nadat ik de boel stuk heb laten gaan.) Ik heb overigens geen idee hoe dat kan, zolang als ik de auto heb ben ik er niet aan geweest.

Met deze kennis in het in het achterhoofd de camping laten bellen (we hebben zelf geen telefoon, heerlijk rustig) met de Lada garages (daar moesten we toch langs i.v.m 'Schurend geluid versnellingsbak in z'n vrij') om te zien of ze open zijn (het is tenslotte Augustus). Helaas, ze zijn dicht vanwege vakantie. Maar... de camping eigenaar wist ons te vertellen dat er in het dorp waar we nu zitten een 4x4 garage (landrovers) zit met een goede naam.

Ze hebben er naar gekeken en komen tot dezelfde conclusie: lagers moeten vervangen worden. De rechter was een stuk minder erg dan de linker (=degene die was vastgezet in Engeland), maar toch te ver heen. (zie: andere topic voor hun idee over de versnellingsbak/koppeling).

Thanks! Al het advies en meedenken is voor mij super waardevol!

Jacco
notDefix

Berichtdoor stefaan » 04 aug 2015, 20:19

(ik leer een hoop over waar ik op moet letten, helaas steeds nadat ik de boel stuk heb laten gaan.)

leergeld heet dat :bier:

het probleem is dat de moderne garagisten enkel modules leren vervangen echt iets herstellen is er vaak niet meer bij...
mogen/kunnen ze ook niet meer bij moderne auto's (en zelfs heftruks) :(
stekertje los en vervang heel de boel maar door een nieuwe.
en dan blijkt dat ze nog geen wiellager kunnen regelen triestig eigenlijk :cry:

in dat opzicht zit je bij een land rover garage goed dat is nog oude techniek en gaat nog eens geregeld stuk ook :wink:
tenzij er alleen van die tupperware dingen met land rover badge staan :kots: (evoque enz...)
stefaan
Lid 2015

Berichtdoor JJNIVA » 07 aug 2015, 12:10

Mijn ervaring is ook dat veel garagisten niet meer gewend zijn handmatig (met een beetje gevoel) lagerspeling af of na te stellen.
Bij moderne autos knallen ze de lagers gewoon vast, maar bij de Niva moet dit niet doen.

Ikzelf heb al 2 maal meegemaakt dat een garagist de fout maakte. Bij de laatste keer zag ik het op tijd (lager warm, vet eruit gelopen). Ik kon het opnieuw vullen met vet en weer monteren en afstellen. Natuurlijk altijd kwaliteitslagers gebruiken, en overtuigd zijn van de herkomst. Goedkope ebayprut is vaak slecht. En denk eraan werkende lagers zijn essentieel voor je eigen veiligheid.
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor notDefix » 12 aug 2015, 17:56

JJNIVA schreef:Natuurlijk altijd kwaliteitslagers gebruiken, en overtuigd zijn van de herkomst. Goedkope ebayprut is vaak slecht. En denk eraan werkende lagers zijn essentieel voor je eigen veiligheid.

Er zitten nieuwe lagers in. Geen idee van de kwaliteit... ze komen uit Rusland, maar niet van AutoVaz. Fototje:
Afbeelding.

Voorlopig kunnen we tenminste weer bewegen.

Groeten,
Jacco
notDefix

Berichtdoor pietsky » 13 aug 2015, 07:02

Beter dan helemaal niets! Komen inderdaad uit Rusland. Voor het eerst dat ik ze zie. Adres is in Moscow.
pietsky

Berichtdoor JJNIVA » 16 aug 2015, 18:10

De radiateur die ik in mijn Niva heb zitten is ook van Kroner. Ik kende het merk niet. De radiateur heb ik op internet besteld. Dit doe ik normaal via ebay Duitsland.
De radiateur lekt nog niet, ik ben benieuwd hoe de kwaliteit is.
Mvg, Jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Volgende

Keer terug naar Ophanging & stuurdelen