Vlak voordat we naar de noordkaap vertrokken, de Niva op de rollenbank gehad voor een check. Ik rijd met een 1600, met electronische ontsteking en een weber 32/36 carburateur. Het beestje heeft een max vermogen van 70pk bij 3500rpm ongeveer en een best vlak koppel (de waardes moet ik even na zoeken) de Lambda waarde ligt op vollast tussen de 0.90 en de 1. Dat hebben we expres gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden, Ideaal is tussen 0.85 en 0.95. Hoe hoger doit getal, hoe meer O2 in het uitlaatgas en dus minder rijk. Ik ben gestopt met kijken naar het verbruik, maar tanken is mijn nieuwe hobby

. Ik weet wel dat het verbruik heel sterk afhangt van de rijstijl. Met 110km/h en de bulbar, volle belading, dakrek en lampen op dak, ben ik blij als ik 1 op 8 haal, maar cruisen door de sneeuw met 50 a 60 dan loopt de meter bijna niet terug. 1 op 11 zeker wel. We rijden nu ook op grote banden met zacht compound. dit maakt de Niva 2cm hoger en de rolweerstand ook.
mijn advies voor dagelijks gebruik op de weg = smalle niet te hoge straatbanden met 2.8bar geen dakrek,bulbar of andere uitstekende delen en een schoon luchtfilter en "dunne" olie in de aandrijf lijn. en Oja, voor de nederlanders; haal de kat er tussenuit.
Leven is het meervoud van lef..