Monopoint en issues

Vragen over carburator en injectie kan je hier kwijt

Moderator: pietsky

Monopoint en issues

Berichtdoor BartVoermans » 21 dec 2016, 08:44

Hallo Allemaal

Een jaar geleden heb ik een Monopoint uit Frankrijk gehaald met wat werk. Hij is nu ongeveer technisch helemaal klaar en ik wilde hem voor December op nog op kenteken hebben, maarrrrrr..

Het CO was/ is te hoog. Ongeveer rond de 8% (mag max 0.6% zijn). Dus we gaan aan de bak. Motortje loopt overigens al een zonnentje (trekt goed, hapert niet, reageerd vlot, start direct etc)
1 - LPG-verdeler weg gehaald uit het injectie blok. --> CO naar ~6%
2 - Kat eronder weg, maar die ziet er van binnen als nieuw uit. Toch vervangen voor een universele (Gas gemaakt met meuk). Gaf geen verschil. (Ik heb de oude weer terug gezet want die past een stuk beter).
3 - Lambda / O2 sensor vervangen. De oude zag er uit alof deze in de bankshroef heeft gestaan) -- Geen verschil, waardes gemeten en die zijn netjes (verwarming + signaal)
4 - Temperetuur sensor had ik al vervangen, maar nu naagemeten en geeft netjes de waarde zoals vermeld in het Monopoint Service manual.
5 - Een nieuw darmpje gemonteerd van de vacuum naar de MAP-sensor, de 2 overgebleven aansluitingen (volgens mij voor de "carterpeilstok ontluchting" en het "actief koolfilter" kortgesloten.
6 - Ik krijg geregeld fout codes --> nr.15 Coolant temperature signal voltage to high en nr. 13 No O2-sensor signal. --> Ik denk dat nr. 15 komt omdat ik de sensor een aantl keer heb los gehad (waardes zijn goed en een code 14 kan ik simuleren).
7- Ik kan geen draad breuk simuleren / creeren in de kabel voor de O2-sensor -- Waardes zijn goed en rommelen met de draad veranderd daar niets in.
8- Echter !! Als ik de paperclip in de diagnose stekker steek gaan spontaan de koel ventilatoren aan?? code 15 is High voltage = koude motor.
9- Als ik de motor op bedrijfs temperatuur heb, dan schakelen de ventilatoren netjes aan en uit als de temp boven de ~90 ofzo graden komt, maar als ik de stekker van de sensor afhaal gaan ze aan (misschien is dat een om veiligheids redenen?)
10 - Ook heb ik "opeens" geen benzine meter meer, maar ik verwacht dat dat toeval is (alle zekeringen lijken goed).

Vanavond ga ik nog even kijken of ik de brandstof druk kan meten of iets.

WIE O WIE kan mij verder helpen.
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: Monopoint en issues

Berichtdoor BartVoermans » 02 jan 2017, 08:54

Probleem is uit de wereld. Dankzij wat brainstormen met de Ladadaru's en het diagnose apparaat "Tech 1" dat ik van Jan heb overgenomen, was het euvel in 15min gevonden.

CO ging van ~8% naar ~6% na de LPG klep te hebben verwijderd. Uit de diagnose kon ik zien dat de O2-sensor niet in de "ready" modus kwam en de motor dus in "open loop" blijft lopen, pas al ik de motor uitzet, is de sensor ready. Aangezien de sens goed is (gemeten en al) moet het dus of in de computer zitten of in de bedrading, Van jan hab ik een leen computer liggen en op de die doet de sensor exact het zelfde. Dus nu de lambda aan een extra massa gelegd en het prbleem is nu verholpen.

Bij de garage de bevestiging gekregen dat de CO nu iid onder de 0.5% is, gelijk door gereden naar de RDW en nu is het wachten op een kenteken.

mvg,
Bart
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor BartVoermans » 18 apr 2017, 08:55

Beste allemaal,

Als mijn monopoint warm is, ik rijd boven de 3000rpm en ik laat gas los, dan zakt het rpm niet onde de ~2000rpm. ook als ik de kopelling intrap, dan zakt het toerental niet verder. Pas als ik ik bijna stil sta, zakt het toerental verder en als ik helemaal stil sta, dan loopt ie weer normaal. alles met de koppeling ingetrapt. Geen fout meldingen en heb er niet echt last van, maar volgens mij is het niet normaal.

Klinkt dit bekens bij andere monopiont rijders? of weet iemand wat het zou kunnen zijn?

thanks
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor BartVoermans » 24 jul 2017, 10:50

Iemand?
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 24 jul 2017, 12:23

Bekend probleem!!
Zal later hierover verder posten. in ieder geval vandaag!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Keer terug naar Brandstof