Hallo Allemaal
Een jaar geleden heb ik een Monopoint uit Frankrijk gehaald met wat werk. Hij is nu ongeveer technisch helemaal klaar en ik wilde hem voor December op nog op kenteken hebben, maarrrrrr..
Het CO was/ is te hoog. Ongeveer rond de 8% (mag max 0.6% zijn). Dus we gaan aan de bak. Motortje loopt overigens al een zonnentje (trekt goed, hapert niet, reageerd vlot, start direct etc)
1 - LPG-verdeler weg gehaald uit het injectie blok. --> CO naar ~6%
2 - Kat eronder weg, maar die ziet er van binnen als nieuw uit. Toch vervangen voor een universele (Gas gemaakt met meuk). Gaf geen verschil. (Ik heb de oude weer terug gezet want die past een stuk beter).
3 - Lambda / O2 sensor vervangen. De oude zag er uit alof deze in de bankshroef heeft gestaan) -- Geen verschil, waardes gemeten en die zijn netjes (verwarming + signaal)
4 - Temperetuur sensor had ik al vervangen, maar nu naagemeten en geeft netjes de waarde zoals vermeld in het Monopoint Service manual.
5 - Een nieuw darmpje gemonteerd van de vacuum naar de MAP-sensor, de 2 overgebleven aansluitingen (volgens mij voor de "carterpeilstok ontluchting" en het "actief koolfilter" kortgesloten.
6 - Ik krijg geregeld fout codes --> nr.15 Coolant temperature signal voltage to high en nr. 13 No O2-sensor signal. --> Ik denk dat nr. 15 komt omdat ik de sensor een aantl keer heb los gehad (waardes zijn goed en een code 14 kan ik simuleren).
7- Ik kan geen draad breuk simuleren / creeren in de kabel voor de O2-sensor -- Waardes zijn goed en rommelen met de draad veranderd daar niets in.
8- Echter !! Als ik de paperclip in de diagnose stekker steek gaan spontaan de koel ventilatoren aan?? code 15 is High voltage = koude motor.
9- Als ik de motor op bedrijfs temperatuur heb, dan schakelen de ventilatoren netjes aan en uit als de temp boven de ~90 ofzo graden komt, maar als ik de stekker van de sensor afhaal gaan ze aan (misschien is dat een om veiligheids redenen?)
10 - Ook heb ik "opeens" geen benzine meter meer, maar ik verwacht dat dat toeval is (alle zekeringen lijken goed).
Vanavond ga ik nog even kijken of ik de brandstof druk kan meten of iets.
WIE O WIE kan mij verder helpen.