ontluchtingsnippels

Remmen, rempompen enz

Moderator: pietsky

ontluchtingsnippels

Berichtdoor ruud » 16 apr 2006, 15:30

Ik wilde vandaag mijn remsysteem ontluchten. Nu heb ik een probleem met het loskrijgen van beide ontluchtingsnippels op een van de remklauwen . Heb er al WD40 opgespoten en heel voorzichtig warm proberen te stoken. Durf alleen niet te lang de brander erop te houden omdat dan de rubberringen zullen smelten.

Hoe ga ik nu het beste verder? Remklauw van de auto halen, geheel demonteren en dan flink heet stoken? Of nippel afslijpen, uitboren en opnieuw draad tappen?

Waar ik ook aan dacht is een oude steeksleutel op de nippel te lassen (met de remklauw nog onder de auto?

Hoe kom ik aan nieuwe ontluchtingsnippels? Zijn die los leverbaar?
ruud
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 apr 2006, 19:44

de remklauw zelf is van aluminium en de nippel van ijzer. De nippel oxideert zich dus vast in de remklauw. Met veel geluk kan je die loskrijgen (meestal breekt hij af) door een combinatie van WD40 en warmstoken. Probeer dat warmstoken heel plaatselijk te houden (bijv met een soldeervlammewerpertje). Nippels zijn gewoon los verkrijgbaar
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ruud » 16 apr 2006, 20:04

denk je dat ik het flink heet kan stoken wanneer de klauw nog onder de auto zit? Is mijn angst om de zuigerrubbers te verbranden gegrond?
ruud
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 apr 2006, 20:17

zal wel meevallen zolang je enkel de alu juist rond de nippel heel kortsstondig flink warm kan maken
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Darkangel » 16 apr 2006, 20:59

Wij hebben gisteren ook zoiets aan de hand gehad met de ontluchtingsnippel van de koppelingspomp.

Bestaat er eigenlijk een oplossing voor , nippels in Alu of iets aan de nippel doen , .... ?

(ik veronderstel van niet maar toch maar effe vragen)

En een afgebroken nippel , hoe haal je die er best uit ?
Avatar gebruiker
Darkangel
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 26 okt 2003, 02:04
Woonplaats: Peer

Berichtdoor TRooPER » 16 apr 2006, 21:08

Darkangel schreef:
En een afgebroken nippel , hoe haal je die er best uit ?


oei, Dark, nu doet ge mij verschieten,
kdacht dat gij al zo nen ervaren "ik los het wel op mijn maier op" mechanieker
was met veel 4x4 ervaring.

Men kan blijkbaar altijd bijleren.

Kweet het eerlijk gezegd ook niet hoe ge best ne vastzittende nippel losmaakt.
TRooPER
 
Berichten: 777
Geregistreerd: 21 jun 2005, 11:16
Woonplaats: herzele

Berichtdoor Darkangel » 16 apr 2006, 21:22

Los krijgen door warm te maken en met WD40 zijn trukjes die ik natuurlijk ook al kende , die tellen voor alles.
Maar misschien dat er iemand is die er een geniale oplossing voor gevonden heeft en dit met de rest wil delen.
Met een griptang losdraaien (nippel wel kapot dan) en dan ne nieuwe erin lukt ook soms , zo hebben we die op de koppelingspomp eruit gekregen maar ja , iedere keer als ge moet ontluchten zo liggen te kloten is het ook nie he.
Avatar gebruiker
Darkangel
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 26 okt 2003, 02:04
Woonplaats: Peer

Berichtdoor Kassim » 17 apr 2006, 08:36

Darkangel schreef:Maar misschien dat er iemand is die er een geniale oplossing voor gevonden heeft en dit met de rest wil delen.


Je kent het trucje met contraboortje al waarschijnlijk?

draai er een 'tegendraads' boortje/tapje in en hij komt klem te zitten en draait zo de bout, nippel of wat dan ook eruit
Never argue with an idiot, they will only bring you down to their level, then beat you with experience
Avatar gebruiker
Kassim
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 21 dec 2003, 11:42
Woonplaats: Amersfoort (NL)
Mijn Niva('s): Geen Niva 1.7i 2003 meer

Berichtdoor Skelter » 17 apr 2006, 08:43

Ik heb ze los gekregen door eerst het randje er omheen schoon/leeg te maken met een schaar. Dan WD40 erop en lichtjes er recht bovenop slaan met een hamer.

En dat dan een paar dagen herhalen :)



(en toen ging het ontluchten hopeloos mis dus nu heb ik een Niva die niet remt :D )
Avatar gebruiker
Skelter
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 19 maart 2004, 10:03
Woonplaats: Bretagne, Frankrijk

Berichtdoor KoStre » 17 apr 2006, 09:39

Skelter schreef:
En dat dan een paar dagen herhalen :)




:cheesy:
Rijden met een Niva = Rijden op Niveau
Avatar gebruiker
KoStre
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 aug 2005, 04:36
Woonplaats: Rijkevorsel

Berichtdoor ruud » 17 apr 2006, 14:05

Ze zijn los :D . Heb de remklauw van de auto afgehaald. De ene nippel ging nog redelijk makkelijk los. De andere was een hele klus. Heet stoken, WD40, hamer......... niks. Toen heb ik er maar een oude griptang opgelast. Nu is dus alles los. Heb gelijk ook maar de zuigers er uitgehaald. Was een beetje waterig binnenin dus ik moet ook maar gelijk alle rubbertjes vervangen.
ruud
 

Berichtdoor ouvrie » 25 apr 2006, 20:14

Bij mijn Moto Guzzi moerfiets heb ik dezelfde problemen gehad voor wat betreft staal/ aluminium. Al bij de kleppendeksels begonnen de problemen. De afgebroken bouten uitgeboord en van Helicoils voorzien.
Bij de uitlaat moer hielp zelfs een pijp van twee meter niet. Toen is de kreet "waar het verstand ophoud, begint het geweld" bedacht. Mijn vraag is ; als je staal weer in aluminium wilt vastdraaien, is daar nog een slimmigheidje voor? Een bepaalt soort vet of b.v. gastape? Nog een vraagje. Is ralentie hetzelfde als stationair?
Er bestaan geen problemen , alleen oplossingen.
Avatar gebruiker
ouvrie
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 06 jul 2005, 20:13
Woonplaats: Hem (Nederland)
Mijn Niva('s): Een van 1978
Een van 1984

Berichtdoor Walby » 25 apr 2006, 21:02

ouvrie schreef:Is ralentie hetzelfde als stationair?

Yep het een is int chinees en het ander in het nederlands
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Niva-sport » 25 apr 2006, 22:52

ouvrie schreef: Een bepaalt soort vet of b.v. gastape?

Kopervet, van dat goudkleurige spul.
Ik heb een tennisbal op mijn trekhaak
Avatar gebruiker
Niva-sport
Lid 2015
 
Berichten: 541
Geregistreerd: 18 feb 2006, 00:32
Woonplaats: Haarlem bij de IJmuidense zandbak
Mijn Niva('s): 1.7i, 2006, servostuur en arko

Berichtdoor Kassim » 26 apr 2006, 10:54

Niva-sport schreef:
ouvrie schreef: Een bepaalt soort vet of b.v. gastape?

Kopervet, van dat goudkleurige spul.


En ikke maar denken dat het koperkleurig was :?
Never argue with an idiot, they will only bring you down to their level, then beat you with experience
Avatar gebruiker
Kassim
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 21 dec 2003, 11:42
Woonplaats: Amersfoort (NL)
Mijn Niva('s): Geen Niva 1.7i 2003 meer

Volgende

Keer terug naar Remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast