handrem spanning

Remmen, rempompen enz

Moderator: pietsky

handrem spanning

Berichtdoor raf » 04 jul 2007, 18:39

vandaag mijn beest (niva 1600) binnen gestoken (allez, laten oppikken) door mijn garagist om een check-up te doen, kwestie van te weten wat er zeker niet door de keuring zou geraken. Naast de nodige zever (originele stoelen plaatsen, water in koplamp, speling op roulement rechtsvoor, slechte staat van de banden, gordel gaten achteraan dichtmaken wegens lichte vracht, staat chappement) was er een probleem met de handrem. Blijkbaar kan hij niet hard genoeg aangespannen worden, en ligt dat niet zomaar aan het even bijregelen. Volgens mijn garagist zou ik "het staafke tussen de beide remmen" moeten demonteren en "er een paar milimeter oplassen" zodat het "langer wordt en dus de remmen beter opent".
Naar verluidt een klassiek probleem met de handrem. Iemand enige ervaring hiermee, en zoja, zijn er misschien minder omslachtige oplossingen waar geen laswerk en gefoefel bij komt kijken? Ben namelijk niet zo thuis in lassen... :oops:
Helaas, helaas: een Nivaloos bestaan...
raf

Mijn Niva('s): Voormalig 1600 en 1700 monopoint

Berichtdoor ladanivabelgium » 04 jul 2007, 19:14

nieuwe handremkabels en de zaak is gezond
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 04 jul 2007, 19:37

zijn je rem schoenen dan nog goed?
Want als die zijn afgesleten, werkt de handrem ook niet.

Wat je ook kan doen, is de handrem kabel volledig ontspannen, en dan een boutje en moertje (m8 ) nemen met 2 rondellen, en dan draai je de handrem kabel in een lusje rond de bout, en tussen de 2 rondellen, en dan vast draaien.
Dit maakt de handrem kabel een stuk korter, en dan de boel terug aanspannen.

Ik ben zo 3 jaar geleden door de keuring geraakt met mijn oud ford fiestake.

Ofwel iemand met een half automaat zoeken, die doet da voor niets, da zijn maar 2 puntjes zetten.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Lady Niva » 04 jul 2007, 19:49

Da moet ik ook nog toevoegen aan mijn lijstje voor de control (tegen eind augustus)...
De handrem van Vova werkt voor gene meter meer (of ik heb gewoon niet genoeg kracht in mijne rechterarm maar da denk ik niet want vroeger lukte het wel en sinds ik met Vova rijd, heb ik alleen maar meer spieren in mijn armen gekregen :roll: )...
Mijn oplossing is ne dikke steen achter 1 van de wielen leggen als ie op een helling geparkeerd staat maar daar geraak ik niet mee door de control vrees ik :? :? ...
Lady Niva

Mijn Niva('s): VOVA I-roest in vrede
VOVA II-under construction

Berichtdoor raf » 04 jul 2007, 22:13

wel, ik vond het ook al biezonder vreemd dat mijn garagist (nochtans een lada garagist met aardig wat jaren ervaring) beweerde dat het aanspannen van de kabel niet zou helpen, maar wel het aanlassen van een stukje. Het effect van dat extra stukje zou zijn dat je de trommels al een beetje open zet, zodat ze volledig remmen als je je handrem aantrekt. Lijkt me inderdaad hetzelfde effect te hebben wanneer je gewoon je kabel wat inkort. Dan span je je remmen toch ook al enigwat aan.
Eerste job wannneer het vuilkargrijze ding weer op mijn oprit staat zal dan ook het checken van de trommels zijn (allez, de plaketten erin), en als die nog goed zijn de kabel eens wat inkorten (goeie tip walby). Dan weet ik alvast wat een mogelijke oplossing is.
Idiote zever met die keuring voor verkoop. Duizend dingen die er op een gewone keuring wel zo zouden door geraken, maar niet op een keuring voor verkoop...
(en zeker aangezien ik hem ten laatste volgende week vrijdag op de baan wil hebben, met platen en al. Stress...)
Merci voor de tips... Ik laat wel weten wie de winnende tip gegeven heeft... :D
raf

Berichtdoor Spoetnik 17 » 05 jul 2007, 09:10

Mijn oplossing is ne dikke steen achter 1 van de wielen leggen als ie op een helling geparkeerd staat maar daar geraak ik niet mee door de control vrees ik Confused Confused ...

Als het een originele Ladasteen is en geen piraatsteen kan dat geen probleem zijn. Je kan die in de rechterkofferholte vinden.
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17

Mijn Niva('s): Best Co 2013

Berichtdoor Buster » 05 jul 2007, 17:19

je hebt ook 2 excentrische bouten in je trommels zitten, je ziet deze als je onder de niva ligt. (M10) Als je je tambour eraf neemt moet je eens draaien aan deze bouten dan zie je je remschoenen ook naar buiten bewegen. Dit kan ook helpen maar als dit niet moest helpen zou ik zoals walby als vermeldde ook onder de niva de handremkabel eens bijdraaien. Dit zijn 2 moerkes van M8 (sleutel 13)
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989
1.9D 1996

Berichtdoor steel » 05 jul 2007, 18:39

waarom doe je niet een cm van de veer, die op de handremkabel in de trommel zit?
Steeds rechtdoor

Afbeelding
steel
moddereter

Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor Walby » 05 jul 2007, 18:56

steel schreef:waarom doe je niet een cm van de veer, die op de handremkabel in de trommel zit?

Er zitten 2 veren in de trommel zelf, maar geen één van die zit op de hand rem, die zitten daar om de schoenen op zijn plaats te houden als er niet geremd word. En veren korter maken gaat alleen de niet remmende positie van het hele mechanisme bevoordelen, dat de remmen niet pakken is dat de schoenen niet sterk genoeg tegen de trommels gedrukt worden, dus voornamelijk schoenen afgesleten, of kabel te lang (niet genoeg gespannen of uitgeleurt).

Of heb je iets anders voor
Walby
moddereter

Berichtdoor raf » 05 jul 2007, 23:09

ik zal het je morgenavond weten te zeggen. Dan staat hij terug op mijn oprit en kan ik het eens degelijk checken. Mijn garagist beweerde in elk geval dat de kabel aanspannen niet zou helpen "omdat die dan tegen de as zou zitten". Moet ik toch eens even live checken wat hij daarmee bedoelt, maar bon. Als ik afga op de erg afgesleten staat van de voorremmen, lijkt het mij dat de plaketten van de trommels niet bepaald dik meer gaan zijn (had ik eigenlijk nog niet bekeken :oops: )
Je kan niet zeggen dat een niva geen uitdaging is. 8)
raf

Berichtdoor ladanivabelgium » 06 jul 2007, 14:19

Als de achterremmen nog goed zijn, is de enige goede remedie de kabels te vervangen. Meestal zitten ze vast of zijn uitgerokken.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor steel » 06 jul 2007, 19:18

Walby schreef:
steel schreef:waarom doe je niet een cm van de veer, die op de handremkabel in de trommel zit?

Er zitten 2 veren in de trommel zelf, maar geen één van die zit op de hand rem, die zitten daar om de schoenen op zijn plaats te houden als er niet geremd word. En veren korter maken gaat alleen de niet remmende positie van het hele mechanisme bevoordelen, dat de remmen niet pakken is dat de schoenen niet sterk genoeg tegen de trommels gedrukt worden, dus voornamelijk schoenen afgesleten, of kabel te lang (niet genoeg gespannen of uitgeleurt).

Of heb je iets anders voor

het gaat hem om de veer die rond de handremkabel zit die hem terug in normale positie brengt. Als je de handrem optrekt vormt die als het ware een buisje (de veer is volledig ingedrukt) en kan zo het optrekken van de handrem belemmeren.
ik heb het vorig jaar ook bij de mijne moeten doen, de handrem "pakte" niet genoeg, een cm veer afknippen en ik kon harder de handrem optrekken.
Steeds rechtdoor

Afbeelding
steel
moddereter

Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor Walby » 06 jul 2007, 19:40

OK nu weet ik waar ik volgende keer eens moet naar kijken.

steel schreef:Als je de handrem optrekt vormt die als het ware een buisje (de veer is volledig ingedrukt) en kan zo het optrekken van de handrem belemmeren.

Maar als je zo een ingreep moet doen, is dat dan geen teken dat de schoenen of trommel te fel zijn afgesleten, en aan vervanging toe zijn?

Of is dat standaard gewoon te lang?
Dan kan ik da mss volgende keer als ze open liggen ook doen.
Walby
moddereter

Berichtdoor raf » 06 jul 2007, 19:50

het zal nog even spannend blijven. Heb me net gereraliseerd dat de zware garagekrik niet bij mij staat, en dat ik het monster dus niet van de grond krijg. Morgen dan maar. Nadere uitleg door mijn garagist aan de hand van een openliggende trommel heeft me gelerd dat het probleem hem erin zit dat de "hendel" in de trommel die je beweegt door aan je handrem te trekken (en die dus de remschoen tegen de trommel duwt) tegen de as komt te zitten, vooraleer de remschoen hard genoeg tegen de trommel komt. Met andere woorden: je kan trekken zoveel je wil, maar je duwt die "hendel" alleen mar tegen je as zonder dat de remschoenen een milimeter dichter bij je trommel komen. Dikkere remschoenen, of de remschoenen standaard dichter bij de trommel krijgen dus. Nadere inspectie van de trommels in kwestie zal meer duidelijk heid brengen... :D
(van zodra ik de garagekrik terug heb... :? )
raf

Berichtdoor raf » 07 jul 2007, 22:36

ok, het probleem is dus inderdaad niet dat de handrem plaat tegen de as zit. De schoenen staan gewoon te ver van de trommel om ze te kunnen aanspannen. In eerste instantie de handremkabel eens spannen om te zien wat dat oplevert. Miserie is ook het feit dat de ene trommel er vlotjes afging, en de andere meer vast zat. Meer spanning op de linkerrem dan op de rechterrem dus. Niet tof voor de keuring.

@buster: Het concept van die excentrische bouten is me duidelijk, maar de moeren aan de achterzijde zijn op de bouten vastgelast. Zowel op mijn restauratie-exemplaar als op mijn stukkenbak en op een losse reserve-as. Lijkt me dus dat dat standaard gebeurt in de fabriek. Is het de bedoeling dat je die bouten alsnog kan draaien, ondanks het feit dat ze vastgelast zijn? En zoja, hoe presteer je dat? :shock:
raf

Volgende

Keer terug naar Remmen