achterrem cilinder lekt

Remmen, rempompen enz

Moderator: pietsky

achterrem cilinder lekt

Berichtdoor toney » 04 okt 2009, 21:57

Tijdens de inspectie van mijn achterremmen viel het me op dat het naast het rubber van een van de cilinders nat was. zie hieronder ...

Afbeelding

Als ik op de rem trap lijkt er een heel klein beetje olie uit te komen.
de niva remt nog goed maar hier moet wel iets aan gebeuren lijkt me.

Is het slim om de hele cilinder te vervangen?
zag al op ebay dat ze niet zo heel veel kosten.
of kan ik beter nieuwe rubbers plaatsen?

ga in iedergeval ook nieuwe remschoenen plaatsen
aan een kant zijn er allemaal groeven ingesleten.
groeten,
Mario
Avatar gebruiker
toney
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 04 aug 2008, 18:28
Woonplaats: Deventer (NL);
Mijn Niva('s): 1600 1984

Re: achterrem cilinder lekt

Berichtdoor Walby » 05 okt 2009, 09:52

toney schreef:Tijdens de inspectie van mijn achterremmen viel het me op dat het naast het rubber van een van de cilinders nat was.
Komt vaker voor!

toney schreef:Is het slim om de hele cilinder te vervangen?
zag al op ebay dat ze niet zo heel veel kosten.
of kan ik beter nieuwe rubbers plaatsen?
Ik heb toen de hele cilinder vervangen, omdat die idd niet zo gek duur waren, en dan moet je minder hard liggen fokken.
Heb dat toen ook gedaan omdat ik er toen meteen 1700 pompjes heb ingestoken, die zelf regelend moeten zijn.

toney schreef:ga in iedergeval ook nieuwe remschoenen plaatsen
aan een kant zijn er allemaal groeven ingesleten.
Je moet zien of dit wel nut heeft!
Als er ook groeven in de trommel zitten, heeft dit niet veel nut!
Behalve als je ook nieuwe trommels steekt.
Want dan komen die groeven ook weer direct in de schoenen.

Maar olie op de schoenen en in de trommel is idd niet goed, je gaat zeer ongelijk verdeelde remkracht hebben.
Voor er normaal mee te rijden kan dit geen kwaad, de niva remt vanachter zo goed als niet. Het is pas als hij vanachter zwaar geladen is, dat het wel invloed heeft (rem regelaar).

Toen ik dit aan de hand had met lekkende keerring op achteras, bleef die naald gewoon plat liggen tijdens de remtest, dus NUL remkracht.
Na het vervangen van de keerring, en alles met rem reiniger proper gemaakt te hebben, was het verschil nog steeds veel te groot.
Toen heb ik langs de straat voor het keuringsstation alles uiteen gegooid en 1 van de slechte schoenen verwisselt met 1 van de goede schoenen aan de andere kant.
Met 1 goede en 1 slechte schoen aan elke kant, gaf hij weer mooi gelijke remkracht bij de remtest.
Die kerel keek wel raar dat er tussen de 2 keuringen maar 400m gereden was :twisted: . Maar het was in orde.

Wat je ook kan doen is de "vettige" schoenen uit branden voor ze weer terug te steken. (Maar op de foto lijkt het nog mee te vallen)
Als je ze herbruikt, raad ik in ieder geval aan er 1 per kant te wisselen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79


Keer terug naar Remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron