Remvloeistof lekt

Remmen, rempompen enz

Moderator: pietsky

Remvloeistof lekt

Berichtdoor elizabeth » 20 sep 2010, 21:47

Net voor onze vakantie ging het lampje van de remvloeistof branden, ik moest toch naar de garage om een nieuwe accu te halen en ze hebben het wat bijgevuld en zeiden 'dat kan altijd wel eens gebeuren'. (Dat lampje heeft daarvoor zolang ik hem heb nog nooit gebrand!) In de vakantie heb ik nog verschillende keren bij moeten vullen, steeds gedaan zodra het lampje begon te branden. Terug toch maar weer naar de garage, achterrem(men?) lekte(n), remschoen + cilinders vervangen :(
Nu na anderhalve week en nog geen 50 km blijkt het nog steeds te lekken :evil: Een dag of vier geleden bijgevuld (het reservoirtje was verdorie bijna leeg! dacht nog dat ze misschien vergeten waren te vullen :x ) maar net was het weer 3-4 cm gezakt.
Natuurlijk ga ik morgen terug, maar kan ik ze misschien nog een tip geven waarnaar te kijken? (Ik begin eigenlijk te twijfelen of ze wel zoveel verstand van Niva's hebben... :( )

Er is nog iets, ik zet het hier maar even bij voor het geval het er iets mee te maken heeft (dat zal wel niet maar het is ongeveer in dezelfde tijd begonnen): ik denk steeds een licht schurend geluid te horen (ergens... :? ), het is constant en alleen niet als de koppeling is ingetrapt. Het is niet heel erg, zelfs zo dat ik me afvraag of ik het me verbeeld. Alleen vraag ik me dat nu al twee maanden af...
Doet dit bij iemand een belletje rinkelen misschien?
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Mijn Niva('s): Nivaloos...

Re: Remvloeistof lekt

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 sep 2010, 04:56

Waarschijnlijk lekt er één van de achterste rempompjes. Je moet eens kijken of je aan de binnenkant van je achterwielen vocht ziet. Leg nog eens even uit van dat schurend geluid: je hoort het NIET als de koppeling is ingetrapt. Maakt het uit of je rijdt of stil staat?
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor elizabeth » 21 sep 2010, 08:19

ladanivabelgium schreef:Je moet eens kijken of je aan de binnenkant van je achterwielen vocht ziet.

Dat lijkt er inderdaad wel op, rechts wel (zie foto), links lijkt het allemaal droog. Beetje slordig dan dat ze dat niet gezien hebben, of er zou toevallig een nieuw lek bijgekomen moeten zijn...

Dat schurend geluid: het valt het meest op als ik stil sta niet in de versnelling, koppeling ingetrapt klinkt het normaal, als ik die loslaat gelijk een hoop meer lawaai. Weet niet of 'schurend' het geluid het best omschrijft, maar beter kan ik het niet bedenken.
Ook rijdend hoor ik het volgens mij, ik zal nog wel eens een stukje gaan rijden en precies kijken wanneer ik het wel en niet hoor. En beter proberen te horen waar het vandaan komt.
Maar het lijkt me sterk dat het met die rem te maken heeft, dus dit had ik waarschijnlijk ergens anders moeten posten.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Berichtdoor pietsky » 21 sep 2010, 08:30

Hallo Els

Uit je verhaal op te maken is het de koppeling, kan het druklager zijn wat geluid maakt.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 sep 2010, 09:05

pietsky schreef:Hallo Els

Uit je verhaal op te maken is het de koppeling, kan het druklager zijn wat geluid maakt.

bij een andere auto zou je inderdaad aan het druklager denken. Bij een Niva denk ik eerder aan de lagers van de uitgaande as van de versnellingsbak. Laat eens nakijken of de grote moer achteraan op de bak vast staat
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 21 sep 2010, 10:07

mee eens Jan

Zo gauw je de koppeling intrapt staat de bak en de assen stil, en het geluid verdwijnt.
pietsky

Berichtdoor elizabeth » 21 sep 2010, 18:59

ladanivabelgium schreef:Bij een Niva denk ik eerder aan de lagers van de uitgaande as van de versnellingsbak. Laat eens nakijken of de grote moer achteraan op de bak vast staat

Dank voor de tip!!! Ga ik ze vragen! (De koppeling is vorig jaar helemaal vervangen, en ik ben er zuinig op :) dus dat zou het toch hopelijk niet kunnen zijn...)

Morgen mag ie weer naar de garage, ik laat wel weten hoe het afloopt. Nogmaals bedankt!
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Berichtdoor elizabeth » 22 sep 2010, 19:48

Verdwijnende remvloeistof zou opgelost moeten zijn, een van de onderdelen die vervangen waren was niet goed.
Ze hebben de moer op de versnellingsbak gecontroleerd, maar die zat vast en ze hebben daar niets verkeerds gezien (ik had er wel bijgezegd dat ze verder niet te veel moeite moesten doen, de niva heeft me alweer genoeg gekost de laatste tijd...).

Als ik het even zo laat (zo erg klinkt dat geluid nu ook weer niet), zou dat veel kwaad kunnen?
Het liefst wacht ik even af tot er - hopelijk op niet al te lange termijn? - weer eens een roadbookje gereden wordt, zodat iemand van jullie ernaar kan luisteren ;) dan weet ik tenminste zeker dat ik het me niet verbeeld (of wel, dat zou natuurlijk nóg beter zijn...).

Dus tot zover vast bedankt Jan en Piet!
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Berichtdoor pietsky » 22 sep 2010, 20:17

Info dag/avond kan je evt ook met de niva komen.
pietsky

Berichtdoor elizabeth » 22 sep 2010, 20:42

Ja Piet, was ik zeker van plan!
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Berichtdoor elizabeth » 25 sep 2010, 20:31

elizabeth schreef:Verdwijnende remvloeistof zou opgelost moeten zijn

Dus niet :x Maandag maar terug...
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Berichtdoor elizabeth » 09 okt 2010, 19:35

Inmiddels zijn het remvloeistofreservoir en de slangen vervangen, en het lekken lijkt nu echt opgelost te zijn.

Maar een vervolgvraagje: sinds die remmen vervangen zijn moet ik de rem veel verder intrappen voor hij iets doet, zowat tot de bodem, wat ik best wel eng vind. Ook moet ik de handrem veel hoger aantrekken. Is dat normaal?
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Berichtdoor Niva-sport » 09 okt 2010, 23:33

Je kunt eens proberen hoe de speling van je achterremmen is. Als je de rem intrapt, dan de handrem net niet helemaal vastzet, rem loslaat, opnieuw intrappen en als je dan ineens veel eerder remdruk hebt moeten je achterremmen gesteld worden. Stelt niks voor, kun je vast egens op de site of forum vinden.
Als je zelfstellende achterremmen hebt zou het niet mogen. Jan of Walby nog tips?
Ik heb een tennisbal op mijn trekhaak
Niva-sport
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2006, servostuur en arko

Berichtdoor Walby » 10 okt 2010, 08:36

idd ik denk ook speling op de achter remmen.

Bij een 1600 zijn dat geen zelf regelende pompjes.
En zijn er asymmetrische bouten voorzien, om de achter remmen langs buiten te regelen.
Bij een 1700 moeten er normaal wel zelf regelende pompjes in zitten, en moet er niets afgesteld worden.

Het zou ook kunnen dat de garage 1600 pompjes in je 1700 gestoken hebben.
maar als dit een officele lada garage is betwijfel ik dit, dan zouden ze dit toch moeten weten.

Vraag anders eens het type nummer van het pompje dat ze gestoken hebben.

en probeer ook zeker de truk van Niva-sport eens.
En laat ook eens je handrem kabel bij spannen. (of zelf, is niet moeilijk).
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor elizabeth » 10 okt 2010, 13:03

Niva-sport schreef:Als je de rem intrapt, dan de handrem net niet helemaal vastzet, rem loslaat, opnieuw intrappen en als je dan ineens veel eerder remdruk hebt moeten je achterremmen gesteld worden.

Bedankt voor de tip, dat blijkt dus inderdaad het geval te zijn.
Walby schreef:Bij een 1700 moeten er normaal wel zelf regelende pompjes in zitten, en moet er niets afgesteld worden.

Het zou ook kunnen dat de garage 1600 pompjes in je 1700 gestoken hebben.
maar als dit een officele lada garage is betwijfel ik dit, dan zouden ze dit toch moeten weten.

Vraag anders eens het type nummer van het pompje dat ze gestoken hebben.

Ze hebben geen ander pompje gestoken voor zover ik weet :? Wat er vervangen is (wat op de rekening staat):
    Remschoenen achter FERODO
    Wielremcilinder (2 stuks)

Bedankt allebei! Dan ga ik nu maar even het forum afzoeken naar achterremmen stellen en handremkabel spannen... ;)

('t Is overigens géén Ladagarage... misschien moet ik toch maar eens gaan overstappen.)
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Volgende

Keer terug naar Remmen