Vacuumbekrachtiger test?

Remmen, rempompen enz

Moderator: pietsky

Vacuumbekrachtiger test?

Berichtdoor Ram » 14 jul 2014, 17:14

Eerst klein verhaaltje, k rij zaterdag naar de winkel, hop alles derin, vertrekken, mm ding raakt moeilijk vooruit. K rij beetje verder de grote baan op, wil maar niet vooruit, alsof je een ferm overladen aanhanger aan t trekken bent. Gas lossen is net alsof je op de rem duwt. Eerste afrit deraf, langs de kant. Rempedaal bijna niet in te duwen, wielnaven vooraan verdomd warm. Remblokken blijven tegen de schijf geduwd zitten blijkbaar. Bon, een mens moet zijn plan trekken, krik eronder , wiel eraf , met schroevendraaier tussen klauw en blok wat wringen , pistons keren wat terug, wiel draait weer. Andere kant krik deronder , wiel eraf, k neem mijn schroevendraaier en plots schiet iets uit de krik, olie spuit eruit, zakt in een klap naar beneden, slaat om en daar sta je dan met je remschijf in de aarde. Madam bellen, assteunen, krik, wat later staat m terug op zijn wielen. Dan nog ritje van 15 km naar huis zonder te remmen, beetje handrem gebruiken. K heb 1 keer geremd net voor de oprit, leek niet weer te blijven hangen. K vermoed dat de rembekrachtiger de oorzaak is. Is er een simpel testje om hem te testen? Hele circuit , op de metalen leidingen na, is nieuw van vorig jaar.
Ram

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Re: Vacuumbekrachtiger test?

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 jul 2014, 17:28

was je rempedaalslag verder normaal voordat dit gebeurde?
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 14 jul 2014, 17:33

zijn waarschijnlijk de pistond die in de rem klauwen blijven vast zitten.

Is een gekend probleem bij niva's. Klauwen demonteren, cilindertjes eruit, opschuren met een korrel 1000 gedrenkt in dot-4 (nat dus).
Nieuwe rubbertjes steken en best van al nog speciaal vet aan de cilindertjes doen.
En dan de boel terug monteren en ontluchten.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 jul 2014, 17:39

denk het niet, Tom. Gewoonlijk is dat wel het probleem, maar dit kwam plots als ik het zo lees en dan is het de stang die van het pedaal naar de pomp is die het probleem is.
patrick, als je het nog eens voor hebt en je pedaal staat hard en de wielen blokkeren: zet je rempomp eens los van het schutbord. Een toertje of 2-3 aan de 2 moeren draaien is gewoonlijk genoeg. Als het dan in orde is zit het probleem tussen het pedaal en de pomp. Staat ergens beschreven in de manual hoe je dat regelt.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Ram » 14 jul 2014, 19:33

Was inderdaad plots en daarvoor normaal. Pistons zaten nie vast, remklauwen zijn 8 a 9 maanden oud, originele. K ga proberen met die moeren van de rempomp . En eens bekijken of de stang naar t pedaal wel goed zit. :bedankt:
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Ram » 13 sep 2014, 20:56

Vandaag deze gemonteerd
Afbeelding
Een nieuwer model bekrachtiger en hoofdremcilinder, normaal kan je deze niet monteren omdat de niva m abs heeft. K heb een versie gevonden zonder abs. De bekrachtiger is 4cm groter in diameter dan de oude. De bouten staan diagonaal naar de andere kant tov de oude ,k heb de steun een kwartslag gedraaid. K heb t dan nog een beetje moeten bijwerken om hem een beetje hoger te krijgen want hij zat tegen het servostuurhuis, wat toch een stuk groter is dan een gewoon stuurhuis. Remleidingen moeten voorzichtig herplooid worden. K heb het maar heel even kunnen testen omdat ik weg moest, ff wat over t aardeweggetje gereden en remmen, maar lijkt een pak beter te remmen.
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 sep 2014, 06:04

de rempomp heeft ook een grotere diameter
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Ram » 06 okt 2014, 19:26

Eigenlijk vergeten vermelden, maar Jan had volkomen gelijk bij t probleem. Pomp los zetten , pedaal goed afregelen, en t was weer in orde. Maar k had toen al de nieuwe besteld. Dus wie t ooit ook voor heeft, weet wat te doen...
Ram

1.7i ,1996, bordeaux

Keer terug naar Remmen