Remschijf

Remmen, rempompen enz

Moderator: pietsky

Remschijf

Berichtdoor Breuer » 09 apr 2016, 19:33

Ik ben bezig met mijn voordiff, en nu was ik van plan om de schijfremmen ook te vervangen.
Nou begreep ik dat dat door middel van een "presse" gaat of een ander Speciaal gereedschap. (Wat ik niet heb) maar nu vroeg ik me af of dat kan zonder de roulement (lager) te vervangen en hoe? De roulement/lager is namelijk vorig jaar aan bij de kanten vervangen.
Breuer

Mijn Niva('s): Lada Niva XTA 1.9d

Re: Remschijf

Berichtdoor Walby » 18 apr 2016, 19:28

Je lagers moeten niet vervangen worden, maar je moet wel de wielnaaf uit de lagers schuiven (naaf moer los draaien). De lagers zelf kan je in de fusee laten zitten.
Nu kan je met een koperen hamer (of gewone met een houten blokje er tussen) de wiel buiten er uit kloppen. Dan komt de schrijf los van de naaf.

Tijdens montage eventueel een beetje extra vet in de lagers doen.
Zorg dat je de naaf moer correct vast zet. De methode van de hand leiding werkt niet zo goed vind ik, ik zet ze op gevoel (ervaring) vast.
En zeer regelmatig je wiel moeren aan trekken tijdens de eerste kms!! Het duurt even vooraleer ze zich terug gezet hebben.
(best met moment sleutel regelmatig blijven aantrekken tot ze allemaal een aantal keer achtereen niet meer bijgezet kunnen worden)
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Breuer » 21 apr 2016, 13:34

Dank voor bericht ik ga het binnenkort proberen, bij mijn andere had ik het ook geprobeerd maar die zat zo vast dat ik 'm naar een garage had gebracht, die hebben zoveel kracht gebruikt dat de remschijf in twee is gebroken.
Ik laat weten hoe het gaat.
Breuer

Mijn Niva('s): Lada Niva XTA 1.9d

Berichtdoor Walby » 24 apr 2016, 09:55

Als de lagers echt naar de zak zijn, kan je ze zo heet stoken dat al het vet verbrand en dat de binnen ring van de lager zich vast last op de naaf.
Ik heb dit ook al voor gehad. Alles vervangen is dan idd de enige oplossing.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Keer terug naar Remmen