Het varen op zee, verbouwingen en de vele tijd dat er in kruipt laten mijn 1600 veel stil staan onder de carport.
Hierdoor heb ik na lang twijfelen toch beslist van deze te verkopen.

Wat heb ik dus in het aanbod:
- 1 originele niva 1600, bouwjaar 1980. Nog geen 50000km op de teller en momenteel op oldtimerplaten.
- 1 reserve motor, deels gerestaureerd.
- 1 reserve versnellingsbak (de originele heeft geen syncro bij terugschakelen naar 2de )
- Een 1600 achterbank
- Een hele hoop onderdelen (carburators, diferentieel, tussenbak, electrische onderdelen, ramen, etc.)
De 1600 is een unieker model door het vroege bouwjaar. Hierdoor beschikt hij over enkele leuke orignele dingetjes:
- Cyrillisch Dashboard
- Ruitenwissertjes voor de koplampen (niet functioneel)
- Grill met chrome rand
- Voorbumper met gat voor zwengel
- Originele onderhoudssticker achter de voorruit met bouwjaar op geprint.
- 2121 logo op de zijflanken
- De nodige chroom binnen en buiten (dorpels, randen interieur, etc)
- Origineel kofferdeksel zonder ruitenwisser en met logo in het midden. (deze kan wel een oplapbeurt gebruiken)
- Enkele originele gereedschapssetjes die bij de Lada's geleverd werden
- origineel gordelkliksysteem

Daarnaast heeft hij nog Bf Goodrich MT banden op iets bredere velgen.
Onlangs zijn de bougies en carburator vervangen door kwaliteitsvolle nieuwe onderdelen. Alle ondere onderdelen vervangen door de wagen aan mijzelf de laatste jaren, kwamen steeds van onze club/huisleverancier. Geen ebay-rommel dus…
Tevens zijn er bij deze niva geen stukken uitgeslepen, grote ombouwwerken geweest, etc. Een originele 1600….
Minpuntjes aan de wagen:
- De neus is opgeroest aan de gekende plekken en is dus aan vervanging toe (via ladapower kan je gemakkelijk de nodige stukken krijgen)
- De kofferklep heeft een scheur in de lak (vermoedelijk ooit opgeplamuurd)
- De voorruit heeft een klein barstje (ik heb deze nooit vervangen omwille van de originele onderhoudsstickers)
- De 2de versnelling heeft geen syncro meer (merkbaar bij terugschakelen), een goede 4- bak zit in het onderdelen lot
- Onderaan de achterse wielranden begint het te roesten, maar het valt zeker nog te redden.
- De achterste cardan was onherstelbaar stuk, waardoor hij 2x4 is. Bij ladapower kan snel en simpel een nieuwe besteld worden.
- De kruisjes van de voorste cardan zijn aan vervanging toe. Nieuwe kruisjes worden meegegeven. Deze zijn een speciale maat (ander type dan de latere 1600’s), verwar ze dus niet met een later type!
- De wagen wordt verkocht zonder keuring. In overleg kan hij aan huis gebracht worden (aangezien hij een nummerplaat en verzekering heeft).
Ik heb er zelf veel plezier aan beleefd, maar ik rij er +/- 200km per jaar mee.
Voor het totaalpakket van wagen + onderdelen vraag ik 1500 euro.
De iets “hogere” prijs komt door steeds groter wordende zeldzaamheid van deze vroege niva’s. Met wat liefde en tijd kan je hier terug een top exemplaar van maken.
Deze prijs is licht bespreekbaar naast de wagen.
Nog even de oude pagina van m'n 1600'tje gekopieerd voor de foto's:
De oldtimer is z'n vorig leven:



Een paar foto's door de tijd heen:





De typische oldtimer/1600 kenmerken:
Koplampwissers:

Het rode/ chromé Lada logo:

De originele dealer/onderhouds-sticker uit 1980:


De 1600 ruitensproeiers:

De chrome spiegels en het 2121 logo:

Chrome dorpelranden:

Reflectoren ipv het niva logo:

Nostalgie:

Koffer met het logo in het midden en geen ruitenwisser:

4 bak met het 4 bak stickerke:

Russisch dashboard:

Chrome interieurlijsten:


Orginele gordels en chrome handrem:

De extra motor:
