Als je onderstaande stappen volgt is het niet zo moeilijk om en motorwissel uit te voeren bij je Niva. Deze how-to is specifiek voor een 1600, maar een 17i is in grote lijnen hetzelfde.
Benodigde gereedschappen:
- motortakel
- goede (rol)krik
- assteunen
- Ratel met liefst 3 lange verlengstukken + kniegewricht
- Doppen 13, 17 n 19 mm
- Steek-ringsleutel 10, 13, 17,19 en 22mm
- Paar schroevedraaiers
- stuurkogeltrekker
How-to
Begin met de motorkap te verwijderen. Schroef hem los en zet hem uit de weg. Een paar extra helpende handen zijn hierbij welkom.
Spuit de moeren van de uitlaataansluiting in met WD-40 of een andere kruipolie.
Maak dan de radiator los. Maak de darmen los aan de motorzijde, dan zitten ze achteraf niet in de weg. Vang de koelvloeistof op. Schroef tijdens het leeglopen van de radiator de dop er vanaf zodat er in het systeem geen onderdruk ontstaat en er dus wel degelijk alles uit loopt. Neem de radiator uit de auto en zet hem ergens waar je er niet tegenaan kan stoten.
Koppel de batterij af en haal ze uit de auto of leg de aansluitingen zo dat ze tijdens de werken niet tegen de bornen kunnen stoten (mogelijke kortsluiting).
Maak het luchtfilterdeksel los en haal de luchtfilterbehuizing weg.
Verwijder nu de aansluitingen van de startmotor en haal gelijk de 2 bovenste bouten van de startmotor weg (sleutel 13). Soms, niet altijd, zit er een beschermkap over de startmotor. Haal deze eerst weg. Lig er niet aan te trekken als een gek, want ze zit samen vastgeschroefd met een waterleiding en die is gauw stuk gemaakt.
Haal nu alle aansluitingen van de motor weg: benzineleiding (1x aan de benzinepomp), aansluitingen alternator, groene en rode draadje aan de carburator, bedieningsstangen van de carburator, chokekabel, aansluitingen kachel.
Zet de auto nu omhoog zodat je er onder kan. Werk veilig en gebruik assteunen als je een krik gebruikt.
Maak de onderste bout van de startmotor los. Haal dan de boutjes van de beschermplaat tussen motor en bak weg (sleutel 10mm). Maak de 2 onderste bouten die motor en bak verbinden weg (sleutel 19mm). Het kan daarbij makkelijker werken als je de slave koppelingspomp los vijst en uit de weg hangt. De leiding moet hiervoor niet los gemaakt worden, enkel de 2 bevestigingsbouten.
Haal de steun tussen uitlaat en versnellingsbak weg (als hij er nog zit).
Nu kan je bovenaan verder. Laat de auto terug zakken en maak de 2 bovenste bouten motor/bak los.
Het voordifferentieel zit tegen de motor geschroefd, dus ook deze bouten/moeren moet je los maken (sleutel 19mm).
Maak nu de bevestiging van de uitlaat los en verwijder de startmotor.
Maak de stuurstang die van het stuurhuis naar het hulpstuurhuis gaat (dus van de linkse kant van de auto naar de rechtse kant) los en neem hem weg. Dit is nodig omdat je anders de plaat die tussen motor en bak zit beschadigt. Gebruik hiervoor bij voorkeur een stuurkogeltrekker om de rubbers niet te beschadigen.
Maak nu de motorsteunen los. Hang de motor met de hiervoor aanwezige speciale haken met een ketting aan de motortakel.
Takel de motor een beetje op en zet dan een krik onder de versnellingsbak en krik deze tot tegen het schutbord. Trek nu de motor van de bak af. Soms gaat dit vrij moeilijk en is zacht geweld nodig. Pas in elk geval goed op voor de plaat tussen motor en bak. Als je deze krom trekt of beschadigt moet hij vervangen worden. Trek de motor (eens hij los is) verder omhoog en haal hem uit de auto.
Is een jaar of 3 geleden dat ik dit nog deed, dus mogelijk zag ik één en ander over het hoofd. Hiermee kom je in ieder geval een heel eind. Later in de week zal ik er nog foto's bij plaatsen